hoppa på graman?

G

Grooverider

Jag rider ibland en häst som gärna drar iväg och bockar efter hindret. Han drar liksom framåt nedåt. Ridläraren sade då att jag kunde få hoppa på graman nästa gång, men är det bra? Problemet blir väl då att han kan bocka ännu bättre, jag vill ju snarare få upp huvudet...

att hoppa en häst som bockar med graman tycker jag låter lite konstigt?
jag tycker överhuvudtaget inte om att hoppa med graman men att hoppa lite småhinder med en het/spänd häst kan vara bra.
när jag ridit hästar som bockar har jag undvikit graman, för min egen skull.

det låter ju helt sannslöst??
jag ser inte att det skulle bidra till någon lösning på problemet...

OM du ska hoppa med graman, se till att ha en halsrem på hästen som du stoppar gramanen innanför, det minskar risken att hästen trasslar in sig i den.

:crazy: akta så att inte hästen slår huvet i hiderna bara :smirk: :crazy:

Altså du får ju inte upp huvudet med en graman. För att hästen ska kunna bocka måste den dra in huvudet och då hjälper ju gramanen till ännu mer :crazy:
Jag hade samm problem en gång och då gjorde vi en specialare. Svårt att förklara såhär men vi gjorde så att vi tog en tygel och spände fast ändarna i bettringarna (som vanligt när man sätter på ett part tyglar) fast över de vanliga tyglarna och upp genomnackstycket och över mankan fram till mina händer. Jag red då med de vanliga tyglarna samtidigt som jag hade extra " tyglarna tt dra upp huvudet på när han "började" efter ett tag sututade han med olaterna oach jag kudne ta bort "extra tyglarna :)

kanske inte mest därför... jag är inte emot att hoppa låga hinder med graman och man ska också vara noga med att om man inte har en martingal eller förbygel då man kan stoppa gramanen innanför den, använda tex. ett stigläder runt hästens hals för att hästen inte så lätt ska kunna fastna... men den huvudsakliga anledningen till att man hoppar med graman (varför jag skulle göra det iaf.) är för att träna tekniken över hinder, gramanen hjälper hästen att sänka hals/huvud och hästen lyfter frambenen mer....

hmm undrar om det där blev lite rörigt nu... men jag hoppas du fattar :)

men jag tycker inte att mna ska använda gramanen i hoppningen till att få stopp på en häst som drar iväg efter hindren och bockar... eftersom gramanen drar ner hästens huvud ännu mer isåfall...

Jag vet det.

Det var mest att det kan bli farligt när hästen bockar efter hindret, då får den huvudet långt ner, och skulle gramanen råka hänga lite (även fast man trär den på ett säkert sätt) så är det lätt att den kan få in ett ben i gramanen.

Byt ridlärare! Hur kan h*n föreslå graman, vilket för det första är mycket knepigt att hoppa med men framför allt drar hästens huvud ännu djupare ned? Hästar som bockar måste upp med hvuudet, för annars har de övertaget i bockningen! Det enda som hjälper är att titta rakt fram, lyft upp handen ordentligt och rid med is i magen! Fortsätt helt enkelt att rida som om ingenting hänt! Brukar fungera bra för mig!

Altså du får ju inte upp huvudet med en graman. För att hästen ska kunna bocka måste den dra in huvudet och då hjälper ju gramanen till ännu mer :crazy:
Jag hade samm problem en gång och då gjorde vi en specialare. Svårt att förklara såhär men vi gjorde så att vi tog en tygel och spände fast ändarna i bettringarna (som vanligt när man sätter på ett part tyglar) fast över de vanliga tyglarna och upp genomnackstycket och över mankan fram till mina händer. Jag red då med de vanliga tyglarna samtidigt som jag hade extra " tyglarna tt dra upp huvudet på när han "började" efter ett tag sututade han med olaterna oach jag kudne ta bort "extra tyglarna :)

Jättekul med ryttare som är uppfinningsrika som du! Istället för att bråka med hästen så brukar sådana här knep faktiskt fungera jättebra. Man får lura de stora drasuterna helt enkelt!

Att överhuvudtaget hoppa på graman måste ju vara en dålig ide. Jobba med dressyr mer istället. "Dressyrhoppning" är det bästa man kan syssla med. Se till att du har kontroll. Att spänna ihop hästen löser inga problem.

Lycka till!

Var det samma ridlärare som sa att du skulle ha Pessoa och martinggal , omja minns rätt i din tigare tråd ?

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 987
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 778
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 852
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?

Hund, Katt, Andra Djur