hoppa över dressyrstaket?

N

nyfikenienstrut

Vad händer om en häst som fått startsignal, utan att ha påbörjat sin ritt , hoppar över staketet? nyfiken fråga :)

Sv: hoppa över dressyrstaket?

Man får komma in på banan igen. Det har nämligen hänt mej :angel:

Tillägg: Det var inomhus, dvs. hoppade ut i collectingring, vet ej hur det är ute.

Senast ändrad:

Var inte så dramatiskt som det låter :rofl: Red igenom hörnet som låg med ena väggen upp mot läktaren och staketet på andra sidan, nån gör något uppe på läktaren och min häst tar ett förskräckt skutt åt sidan, snubblar över staketet och *vips* så är man på fel bana :angel:

man blir utesluten, men får rida klart programmet för bedömning.
hänt mig 2 ggr med mina hoppehästar :devil:

Jag blev då inte utesluten :p Beror antagligen helt på hur bra koll klubben har på reglerna.

Är hästen utanför banan och hoppar in på banan? Eller insläppt innan programmets början och hoppar ut?

I fall ett bör du bli utesluten, eftersom du inte får beträda banan innan du fått startsignal.

I fall två bör du få starta, det var ju inte under programmets visande som hästen hoppade ut.

Rättelse - någon?

knapplån

så här står det på stallbacken:

När blir man utesluten?
"Om ekipaget lämnar banan under pågående ritt. Undantag: på regionaltävling och lägre där insläppet vid A inte är stängt under pågående ritt får man bara en felridning om hästen/ponnyn smiter ut i den luckan, men är man utanför i mer än 20 sekunder utesluts man ändå"

så om hästen alltså hoppar över ett dressyrstaket,,,då lämnar man ju banan = utesluten. såvida den inte smiter ut genom öppning som vissa dressyrbanor har = felridning.

knapplån

så här står det på stallbacken:

När blir man utesluten?
"Om ekipaget lämnar banan under pågående ritt. Undantag: på regionaltävling och lägre där insläppet vid A inte är stängt under pågående ritt får man bara en felridning om hästen/ponnyn smiter ut i den luckan, men är man utanför i mer än 20 sekunder utesluts man ändå"

så om hästen alltså hoppar över ett dressyrstaket,,,då lämnar man ju banan = utesluten. såvida den inte smiter ut genom öppning som vissa dressyrbanor har = felridning.

Pågående ritt? Då har man ju inte startat?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med OS-tävlingarna i Versailles ska omkring fem dressyr-ryttare tagits in till förhör hos det internationella...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Gunnar
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
512
Senast: MiniLi
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 776
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård