Hoppa över en klass i skolan?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

FridaJ skrev:
Tänk då på att om hon är född i augusti så hinner hon inte fylla 18 innan studenten.. DET skulle ha kunnat vara det värsta som hade kunnat hända mig. Annars såg jag inga problem med att hoppa över en klass.
Jag var 17 när jag tog studenten, jag överlevde;) Jag fick bara problem med att söka jobb då jag var tvungen att söka dispans för att få jobbba inom vården.
MEN jag skulle inte utsätta mina barn för att vara yngre i en klass. När de börjar gymnasiet så måste de lämna ön och får långa resvägar alt att man har en lägenhet på fastlandet åt dem. Det vill jag inte utsätta en 14 åring för.
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

Silverkedjan skrev:
:D

Det låter som du haft en rätt bekymmersfri uppväxt FridaJ ;)

:rofl: nu var det ju så att jag menade att det kunde ha varit det värsta som kunde ha hänt mig i samband med att jag hoppat över en klass så klart! :D
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

Welsh skrev:
Jag var 17 när jag tog studenten, jag överlevde;) Jag fick bara problem med att söka jobb då jag var tvungen att söka dispans för att få jobbba inom vården.
MEN jag skulle inte utsätta mina barn för att vara yngre i en klass. När de börjar gymnasiet så måste de lämna ön och får långa resvägar alt att man har en lägenhet på fastlandet åt dem. Det vill jag inte utsätta en 14 åring för.

Jag var också 17 och tänk, det gick bra med champagnefrukost i en Göteborgspark och lite annat iallafall :D

Själv skulle jag gå från dagmamma (med hund, katt och stor trädgård - tvärs över gatan) till en förskola i en annan del av staden. Åkte dit till uppropet och blev helt avskräckt. Alla satt i ring runt fröken och såg ut som glada hundvalpar :angel: Det blev för mormor att köra tillbaks mig till dagmamman ett år och så började jag skolan ett år för tidigt istället. Jag minns fortfarande när mamma och jag var på "mognadstest" och jag lillgammalt undrade varför i herrans namn jag testades att lägga triangelformade klossar i triangelformade hål samt fick göra test på alfabetet...var sådant inte det som alla barn kunde???

Väl i skolan gick det jättebra. Det var helt OK att sitta i ring runt fröken så länge man fick sitta i sin bänk och lära sig saker också. :)

Mitt enda problem med att gå ut gymnasiet för tidigt var att jag inte ansågs gammal nog att få CSN stöd för eftergymnasiala studier :eek: Jag fick ta banklån för att plugga i England istället...:crazy:
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

Mina foraldrar blev erbjudna att jag skulle fa borja ett ar tidigare eftersom jag kunde lasa och skriva och hela koret nar jag var 3,5. De bestamde sig for att det inte skulle vara en bra ide nar jag blev aldre, och det tror jag att jag ar glad for. Dock var hela lagstadiet sa fruktansvart trakigt, vi larde ju oss ingenting - tyckte jag. Men men.
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

Jag tycker du ska låta henne fortsätta som nu, hade själv samma dilemma för ett antal år sedan men bestämde mej för att låta sonen gå kvar i sin klass.
Han rabblade alfabetet när han var tre och läste när han var tre och ett halvt men han var inte äldre än så, jag kände att om han hade hoppat över en klass, skolan ville att han skulle hoppa över lekis, nej sa jag ,ettan nej sa jag sen försökte skolan övertyga mej om att hoppa över trean, men jag sa fortfarande nej.
Jag ansåg att han behövde den sociala mognaden som hinner utvecklas under de tidiga skolåren.
Tyvärr har han inte fått den svårighets grad som hade behövts i skolan men det har han hittat på andra sätt, datorn har gett honom de utmaningarna istället. Eftersom han varit sjuk mycket var han borta från skolan från okt-april i femman och dec-maj i sjuan, Tack vare att han hade det så lätt för sig behövde han inte slita för att komma ikapp, hade han varit normalbegåvad hade han nog fått gå om bägge klasserna.
Det är alltid svårt att ta sådana beslut men min son säger idag att han är glad att jag sa nej.:)
 
Senast ändrad:
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

Jag fick flytta upp från ettan till tvåan. Har inte haft några negativa erfarenheter, bättre att få flytta upp (visserligen låg jag först i allt ända till sjätte klass trots uppflytten) än att gå och ha tråkigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Hur vet man om ens barn är ”smartare” än andra barn? Min dotter är 5, blir 6 sent i höst. Hon kan läsa och skriva obehindrat. Skriver...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
18 555
Senast: Sedna
·
Övr. Barn Jag har en son på 6 år som alltid varit blyg och tillbakadragen socialt. Han har genom hela förskoleperioden haft få men bra kompisar...
2
Svar
25
· Visningar
5 401
Senast: Sar
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 433
Senast: Pratsch
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 896
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp