Hoppa över en klass i skolan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

kopia

Trådstartare
Igår var vi på utvecklingssamtal för vår 7½-åriga dotter. Hon är duktig och ambitiös i skolan och läser redan nu engelska ihop med klassen över. Hennes fröken tycker att hon kan börja med matte ihop med den klassen också för att sedan till hösten ev gå upp till den helt och hållet.

Har någon här erfarenhet av att hoppa upp ett steg? För- nackdelar emottages gärna!

/Kopia
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

Jag har själv hoppat över en klass. Jag är glad att mina föräldrar stod på sig så jag fick göra det.

Är det 2:an som din tjej kommer hoppa över? Jag hoppade över 3:an, det enda som jag förlorade var i praktiska ämen som slöjd och simning. Jag vet inte hur det ser ut i skolan nu för tiden, men det var som sagt de enda områden som jag kände att jag var lite efter, men det tog inte så lång tid förrän jag var på samma nivå som resten av klassen. När det gäller de teoretiska ämnena så var jag på samma nivå och hade inga problem med att hänga med.

Nackdelen med att gå kvar i gamla klassen tror jag kan vara att man tappar sugen om man tycker det går långsamt och att man inte lär sig någonting. Risken finns att skolan ses som tråkig och meningslös.
Din tjej känner redan en del av de nya klasskompisarna eftersom hon läser ihop med dem redan idag, så jag tror det kommer fungera bra.
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

Min sambo hoppade inte över en klass, men han började ett år för tidigt. Det var inte bra, särskilt inte när han blev lite äldre, det är itne kul att alltid vara minst. kanske är det inte sån stor grej för en flicka, men för honom var det väldigt dåligt.

Jag förstår inte riktigt vitsen, man borde kunna anpassa undervisningen för henne så att hon kan fortsätta i sin klass precis som de gör nu. Det kan mycket väl vara så att han har mognat snabbt i skallen nu, men att senare så blir det svårare för henne att följa med. nej, jag är verkligen emot att flytta upp barnen.
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

Eleverna ska ju ha egna arbetsplaner så att de arbetar på sin nivå.
Så även om hon går kvar i sin klass ska hon jobba med sina saker på sin nivå.
Nackdelen med att hoppa över en klass brukar ju komma när man kommer i tonåren och åldersskillnaden blir mer märkbar.
När man ska börja på gymnasiet tex.
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

Min mellanson har gjort det.
Han hoppade över halva 3an och halva 4an.
Men de löste det så att de gjorde en 3-4-klass dit de flyttade 4 pojkar som låg före de andra i sin 3:a.
Detta gjorde de mitt i höstterminen.

Dessa pojkar hade fått det tråkigt i sin klass och börjat att stöka runt.
I den nya klassen så har de i stället varit drömelever.

Det fungerar oerhört bra och vi är alla så glada för att skolan tog detta beslut.
Nu så är min son ovanligt lång för sin ålder och ser därför utt att höra till sin klass, vilket antagligen underlättar.
Men en av de uppflyttade pojkarna är å andra sidan ovanligt liten till växten och det fungerar också bra.
Han är liten även jämfört med sina jämnåriga och är nog ganska så van vid det.
Hans föräldrar är små, så han blir inte så stor.
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

Jag har oxå bara positiva erfarenheter av att flytta upp en klass. En vän till mig hoppade över åk fem å allt blev mkt bättre. Innan var han jättebråkig och understimulerad = bråkade hela tiden i brist på annat.
Bytte klass å vips var han mkt beskedligare. gick ut med toppbetyg.
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

jag tror att problemen i regel inte kommer när de är små utan senare.
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

Hej! Här är min historia:

Höll på att längta ihjäl mig när jag var liten tills jag skulle få börja skolan. Är sladdbarn och gick aldrig på dagis så jag längtade såå efter att få fler kompisar och att få räkna och skriva! Tyckte det var gräsligt tråkigt att gå på lekis för jag trodde att man skulle få läsa och skriva redan då! men fröknarna sa att det börjar man med när man börjar "skolan" alltså åk 1. när jag sedan väl började åk 1 så fick jag stora chocken!! :crazy: vi skulle lära oss bokstäverna! de kunde jag ju redan innan jag började lekis! när vi började räkna matte och få andra olika böcker att räkna och skriva i så vips så var jag ifatt åk 3!! :smirk: så efter en termin i åk 1 fick jag flytta upp till åk 2 och tyckte genast det blev roligare att gå i skolan.

åldersskillnaden har inte varit så jobbig för mig alls. kanske svårare om man hoppar upp senare? jag är van att alltid vara yngst. det som blev lite jobbigare senare var på gymnasiet när klasskompisarna började gå på krogen :crazy: (men man kan lösa det på annat sätt.. falskleg...)

när på året är din dotter född? det är nog inte så kul att inte ens kunna gå ut och festa med hela gymnasiet på studentdagen! jag var så otroligt nervös när vi fick datumet för studenten. men jag hade otrolig tur! jag fyllde 18 samma dag!! hade jag fyllt på hösten eller bara en vecka senare hade jag inte haft roliga minnen från den dagen.. nu blev det ju dubbelt upp! kanonkul! men ha det i åtanke om hon är född senare än 1a juni. vissa tar tom studenten i slutet av maj..

berätta hur det går!

Hälsningar Frida
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

För att hon inte ska tappa sugen tror jag helt klart att det kan vara ett bra alternativ. Vi hade ett par i min klass som börjat ett år tidigare och det fungerade bra. Annars var det lite så att på den tiden när jag gick i skolan så skulle alla vara typ lika dåliga och inte räkna längre fram i böckerna än att de sämsta kunde hänga med?! Snacka om att skita i barnen läslust. Istället för att lära sig nya saker fick man göra det man kunde om och om igen.
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

Vår yngsta dotter går i 2an och är färdig med 3ans mattetal samt svenska uppgifterna. Nu går hon i en 1-3a men vi hade inte låtit henne byta upp en klass. Istället så får tränar hon på 5ans matteuppgifter nu. Så länge skolan kan möta upp och ta vara på barnens kapaciteter så tycker jag att det är bra att de får vara med jämnåriga.
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

Jag varken började tidigare eller hoppade upp. Men jag minns hur oförstående jag var i lågstadiet till lektionerna, man fick ju inte LÄRA sig något, och kunde verkligen inte de andra barnen NÅGOT :eek:

Jag kunde både läsa och räkna och allt om alla hundraser och universum när jag började skolan - snacka om UFO :o

Det var skittråkigt att hela tiden vara snabbt klar med övningarna och straffas med oändligt många lika lätta i överkursböcker som hette "lämmel" :crazy: Minns att jag gav järnet för att se om lämmelserien tog slut - och allt som hände efter den var att jag fick läsa bänkbok :p

Men jag hade säkert varit lika mycket UFO i de andra klasserna ett steg upp, fast där hade jag inte känt någon och inte haft sällskap till skolan. Och jag var ju inte ÄLDRE än sju, bara före i språk och matte, inte socialt på något sätt. Så jag säger inte att det var FEL val. Bara ett väldigt dåligt sätt att ta hand om barns kunskap på individuell nivå.
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

En av mina pojkar hoppade över halva ettan och halva tvåan. Då var det jättebra, han hade nog blivit ganska uttråkad på skolan annars. Tycker däremot att det inte var så bra när han blev större, det blev stor skillnad på honom och hans klasskamrater i högstadiet.
Nu använder han det dessutom som ett argument att slappa på gymnasiet.... "Jag har ju ett år tillgodo, morsan":mad:
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

Åh om jag hade fått hoppa ett steg uppåt - var färdig m 2ans böcker på ht - och skickades ner till 3ans klassrum för att själv be om att få böcker av den jättestränga läraren som tyckte jag störde.
Jag var bara till besvär - ville veta mer osv.
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

Jag fick frågan på BVC om vi hade funderat på att låta Selma börja skolan ett år tidigare, för att hon är så himla tidig med att läsa och räkna. (4 år) Min spontana reaktion var att NEJ, hon måste ju få vara barn! Jag hoppas att skolan kan stimulera henne ändå...
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

Nackdelen med att hoppa över en klass kommer på högstadiet eller i gymnasiet, alla behöver ju inte ha nackdel av det men det finns en viss risk.Jobbar ibland på en högstadieskola och det är stor skillnad på en åtta och en nia i mognad. Tänker man dessutom ett steg längre och gymnasiet kommer in,har man då ett barn som måste flytta för att gå i gymnasiet eller att de har ett specialintresse så de söker utbildning på annan ort då är steget många gånger större för en femtonåring än för en sextonåring att flytta hemifrån. Vänd på frågan både ut och in många gånger innan ni tar ett beslut.
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

hjortron skrev:
Vänd på frågan både ut och in många gånger innan ni tar ett beslut.
Man kan ju också tänka som så att man faktiskt har ett år extra på sig till att göra något roligare.
Åka som utbytesstudent till ett spännande land.
Jobba med något roligt.
Sticka på en jordenruntsegling.

Eller vad annat som man kan vilja roa sig med.
Det är ju kul att vara ung vuxen och kunna göra vad man vill i ett år utan att hamna på efterkälken i studierna.
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

*svarar alla*

Dottern är född i början av augusti och väldigt lång vilket gör att hon ser äldre ut vilket kan vara både för- och nackdel.
Vi bor i en liten by (fråga LUFF!) och hon går redan i en 1-2-3-a och känner alla i klassen över. Jag vet att andra barn i vår skola som flyttat upp en klass har kunnat gå kvar ett extra år om det känts jobbigt att börja högstadiet ett år för tidigt (högstadiet innebär längre resa till större by).

Men, jag vill ju inte sätta alltför stor press, hon är typiskt en duktig flicka som ska vara jättebra på allt. Vi vill att hon ska få vara barn så länge som möjligt. Å andra sidan väljer hon alltid skolarbete framför fri lek när de har det valet i skolan, och hon gör gärna storebrors läxor så visst behöver hon extra stimulans.

Vi är fortfarande lite villrådiga, men det lutar åt att hon iallafall ska prova att ha även matte ihop med de äldre barnen fram till sommarlovet.

//Kopia
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

Var inte orolig, det går fint! Min dotter hoppade över i tvåan-trean och går nu på gymnasiet. Inga problem över huvud taget. Utom kanske att mamma tycker hon är lite för liten för att följa med kompisarna på vissa grejer, men det är ju mitt problem, inte hennes!
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

Tänk då på att om hon är född i augusti så hinner hon inte fylla 18 innan studenten.. DET skulle ha kunnat vara det värsta som hade kunnat hända mig. Annars såg jag inga problem med att hoppa över en klass.
 
Sv: Hoppa över en klass i skolan?

FridaJ skrev:
Tänk då på att om hon är född i augusti så hinner hon inte fylla 18 innan studenten.. DET skulle ha kunnat vara det värsta som hade kunnat hända mig. .

:D

Det låter som du haft en rätt bekymmersfri uppväxt FridaJ ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Hur vet man om ens barn är ”smartare” än andra barn? Min dotter är 5, blir 6 sent i höst. Hon kan läsa och skriva obehindrat. Skriver...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
18 555
Senast: Sedna
·
Övr. Barn Jag har en son på 6 år som alltid varit blyg och tillbakadragen socialt. Han har genom hela förskoleperioden haft få men bra kompisar...
2
Svar
25
· Visningar
5 401
Senast: Sar
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 433
Senast: Pratsch
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 896
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp