Hoppa Med Western Sadel??

K

Katrine_Elliot

Hejsan!
Jag har mest småhoppat lite i engelsk sadel, men har ju gått över till westernsadel. Är det någon mer som rider i western sadel och hoppar? Finns det något man kan göra för att inte få den där "Piggen" i magen?`

Mvh Katrine

Sv: Hoppa Med Western Sadel??

Inte att rekomendera att hoppa i westernsadel, dels för att de inte är bra för hästens rygg har jag hört men små små hinder på 30-50 är nog inga problem, och dels för att jag personligen inte tycker att man får så bra stöd av sadeln.

För att inte få hornet (som de heter) i magen så ska man bara ställa sig upp och luta sig lite lite frammåt, inte lika mycket som i en engelsksadel.
//Ida

Har aldrig provat faktiskt.. inget jag skulle vilja testa heller.. :p har också hört att det inte är så bra att hoppa i sådan..

Jag hoppade min foderhäst i westernsadel första gången.. hade inte så mkt att välja på. dock låg hinderhödjen på kanske 30-40cm. men det var inte det bästa. jag hade inte direkt någon problem med hornet.. men kanske det var för att vi inte hoppade så högt heller.. ;) ska se om jag hittar en bild eller film på det.

nej, hittade inget alls. men.. låga hinder går an att hoppa, men engelsk sadel är klart mycket bättre för både häst och ryttare.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
491
Senast: iNHALE
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 060
Senast: iNHALE
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 818
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar