Hoppa med unghästar!

L

Lee_Rimes

Ska man hoppa stuts med en 1:åring? Ska man hoppa den varje vecka?

Jag vill bara få reda på det för där jag jobbar säger ahn som hade det att det är bara bra!

Är det det då??

351

Sv: Hoppa med unghästar!

Hoppa ettåring? Nja, man kan väl börja löshoppa lite kanske, men att börja med studs är inte en bra idé! Att hoppa varje vecka är för mycket. En ettåring ska inte hoppa i ordets verkliga bemärkelse heller. Att låta den skutta över lite bommar/minihinder emellanåt kan man ju göra om man har tid/lust, men inte mer än så.

ride en 1 åring? det låter dumt, men hoppa,, neej. skulle int jag göra, skelettet har ju inte på långa vägar vuxit klart.. :crazy:

löshoppa kan man ju göra, fast inte så ofta som en gång i veckan tycker jag. Snarare någon gång ibland. Studs är inte heller det första man bör löshoppa över, något litet kryss är det jag skulle träna på och det är bara bra, så länge det är på hästens villkor.

jag skulle aldrig löshoppa, varken studs eller kobinationer med en så unghäst. tycker det e någe man kan börja med när hästen fylt 2-2.5 år. Min 3 åring som ska gå 3 års testet nu i vår e inte ens hoppas på stuts, hon skulle därimot kunna börja lite med det, viktigt att dom kan bära upp sig själva och hålla balansen,

du kan gå lite över bomar med hästen kanske på sin höjd slätta den i "löshoppningsrinken" annrs tycmer jag en 1 årig häst ska avra ganska spå mkt häst, när den e så ung, lära sig att bli vardagligt hanterad m.m

Mina ungästar så lät jag dem gå över bommar endast som ettåringar. Och jag löshoppade inte dom förrän dom var över 1½ år. Och då gjorde jag det endast enstaka gånger.
Tycker det är för tidigt att löshoppa en 1-åring, fast i och för sig beror det lite på höjden också, att låta den hoppa väldigt låga hinder kanske, men absolut inte studs och inte en gång i veckan. Och jag hoppas du menar löshoppnig så du inte pratar uppsuttet:crazy:

hoppas du skojar? en 1 åring? sklettet e inte ens färdigtväxt eller så.. e den redan inriden eller har du tänkt att löshoppa? du borde vänta 1-2 år me det... det skulle jag iaf göra!

Om du går in på www.flyinge.se och klickar på utbildning och sedan på flyingemodellen så få du en uppfattning om hästarnas utbildningsnivå vid olika åldrar.

ser att du fått många olika RÅD, om det är en häst (föl) avlad för hoppning minst tre led.
så löshoppar jag dessa innan avvänjning en gång ihop med stoet, dom tycker det är skitkul (max 60 cm)
sedan blir det kanske två gånger som åring 2-3 gånger som 1,5 åringar (max 80 cm) sedan som 2 åring i jan-mars då kör man lite mer avancerat, det skall hela tiden vara på lek o roligt för hästen.
den som skrev att hon inte ens har börjat med sin 3-åring, kan man tänka sig är en dressyr-tant.
sen beror det på vad målsättningen är, min är att dom skall ta sig till Falsterbo som 5-åringar o då måste dom klara 3 felfria 1,20 banor helst genomfört en 1,30 hoppning i MSV.

men visst man kan ju skicka barn till skolan i första klass när dom fyllt 15 år (ett hästår är ungefär 5 människoår ) 3x5 = 15
lycka till !
lennart

Stall Ekeslund skrev:
ser att du fått många olika RÅD, om det är en häst (föl) avlad för hoppning minst tre led.
så löshoppar jag dessa innan avvänjning en gång ihop med stoet, dom tycker det är skitkul (max 60 cm)
sedan blir det kanske två gånger som åring 2-3 gånger som 1,5 åringar (max 80 cm) sedan som 2 åring i jan-mars då kör man lite mer avancerat, det skall hela tiden vara på lek o roligt för hästen.
den som skrev att hon inte ens har börjat med sin 3-åring, kan man tänka sig är en dressyr-tant.
sen beror det på vad målsättningen är, min är att dom skall ta sig till Falsterbo som 5-åringar o då måste dom klara 3 felfria 1,20 banor helst genomfört en 1,30 hoppning i MSV.

men visst man kan ju skicka barn till skolan i första klass när dom fyllt 15 år (ett hästår är ungefär 5 människoår ) 3x5 = 15
lycka till !
lennart

jaha hej du! ser att det var mig du menade som dressyr tant? haha det var det roligaste jag har hört, jag skrev att jag inte hade börjat hoppa stuts med min 3 åring, hon är löshopad 1 gång i veckan med både enkla hinder och kombination. Jag har aldrig ens tävlat dressyr, är ren hoppryttare enda sen 5 åring på ridskola. tack för mig!

Lite pretantiöst va? Låter som du tränar dina hästar bra men att de ska vara hoppavlade i tre led var väl att ta i. Det går ju precis lika bra att leka över bommar med vilken unge som helst, om det så är ett kallblod. Har ettåring med topp dressyrblod så långt bak du kan komma, hon travar över bommar och skuttar över små hinder glatt och med fin teknik. O "dressyrtant".... tror inte Ehning o co ser ner på markarbete.

En ettâring ska inte göra ett skit mer ân att gâ i hagen typ......men du kanske skâmtade?!

Liknande trådar

Svar
9
· Visningar
792
Senast: hundtant
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
431
Senast: Pegasus63
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 171
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar