Hoppa med rygg

Asa_S

Trådstartare
suck. Jag har ju inte tillgång till speciellt stora utrymmen att hoppa på men har lyckats skaffa mig en häst som måste galoppera stoort för att ha ryggen med sig i hoppningen. Hur kan jag träna den under vinterhalvåret?

Den reagerar på alla svårigheter genom att sänka ryggen och skjuta sig iväg över hindret, ofta knäcker hon bommarna genom att droppa framtårna på dem. Har provat med markbom för att få mer scope men ligger den inte tillräckligt långt bort för att möjliggöra hennes kassa teknik så sätter hon helt enkelt bara ner ett framben innan hon hoppar av. Hon bryr sig inte nämnvärt om hon river eller ej och är mer intresserad av att titta på omgivningen än av hindret. Hon är så långsam så utan ordentligt avhopp tar hon sig nätt och jämnt över hindret, så jag törs inte höja heller för att tvinga henne att hoppa av bättre. Det är nästan så att jag börjar undra om hon undviker att använda rygg/bakben av någon anledning, men hon hoppar som sagt helt OK på större utrymmen och även på böjda spår utan markbom. Även travbommar tacklar hon med sänkt rygg om man höjer dem minsta lilla över marknivå.

Hon är halvtravare så jag tror ändå att den kassa tekniken har mer med det att göra än med fysiska skador någonstans.

Tänkte testa skritthoppning uppsuttet med bom, litet språng och sedan hinder direkt på kort studs och se om jag kan få till något med spöet i rätt ögonblick, samt fortsätta med hoppningen på töm på böjt spår när underlaget blir bättre.

Något annat jag kan göra?

Sv: Hoppa med rygg

jag tycker att det låter som att du borde fundera om du har hamnat med rätt häst ifall det är så att du vill hålla på med hoppning.

Sv: Hoppa med rygg

Absolut! Det lutar också åt att jag förmodligen inte kommer att ha kvar henne till hösten, men det har mer att göra med att ponnyerna tar mer tid ju äldre barnen blir än hennes just nu bristande hoppförmåga. Under utomhussäsongen funkar hon ju helt OK men eftersom det är snö här så pass länge vill man ju helst kunna göra någonting under vintern också, annars är man färdig för start lagom tills säsongen är slut. Ska också sägas att jag har inga jätteambitioner men det vore ju roligt att kunna hoppa en klubbtävling då och då iallafall men då måste man ju kunna träna också...

Var på gubben igår nu när vägen börjar tina fram att köra ut hinder och ställa upp och han lät inte helt oäven så i värsta fall får vi väl lösa galopputrymmet på det sättet tills utebanorna funkar att rida på.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
Hoppning Jag skickade in en fråga till en expert ang min hblhingst. Såhär löd frågan: Jag har en fråga angående min femåriga...
Svar
16
· Visningar
1 606
Senast: weasel_
·
Hästvård Jag har, för två veckor sen, fått hem min första häst. Jag hyr henne från ett stall som har hästarna på sommaren, och hyr ut dem på...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Turnar0und
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka