Hoppa med PG-skor?

Streetflash

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av detta?

Min häst fick PG-skor idag. Anledningen är en överansträngning i det ena benet då den har två väldigt olika framhovar. Hästen röntgades plus ultraljudades i veckan av vet på klinik och två veterinärer tipsade om en hovslagare som brukar sko hos dem på kliniken sk. "svåra fall". En ledinflammation och dylikt kunde uteslutas vid undersökningen. Hovslagaren tyckte vi skulle prova med dessa skor då de verkar tryckutjämnande och att hästen skulle belasta hoven på ett annorlunda sätt. Enligt hovslagaren används dessa skor främst inom travsport, men tydligen går även en del dressyrhästar med dessa. Han hade tyvärr ingen erfarenhet just inom hoppsporten.

Hur reagerade era hästar vid hoppningen? Hoppade de bättre/sämre? Kände ni någon skillnad?
Är jätteintresserad av alla erfarenheter med dessa skor, men främst då vid hoppning!

Sv: Hoppa med PG-skor?

Jag har bara sett dem på travare men kan inte förstå varför det inte skulle gå att hoppa med dem? PG-skodda kusar brukar då hoppa runt i hagen precis som vilka andra hästar som helst... enda nackdelen är att det brukar letas pg-dojjor mycket oftare än andra dojjor om jag säger så. De har med andra ord en tendens att inte sitta för evigt precis.

Däremot förstår jag inte, ska du verkligen hoppa med en häst som har överansträngt benet?

Min häst gick med PG skor ett tag, och jag tyckte det fungerade utmärkt. Finns ju med hakar, små men under hela sulan, och det gav riktigt bra fäste. Har även hoppat hästen med vanliga skor, och jag märkte ingen skillnad. Vet inte om hästen behöver vänja sig med skorna ett tag, men som sagt, jag tyckte det fungerade fint. Som schelin_j säger så sitter dom lite sämre än vanliga skor. Kom ihåg att köpa PG-söm.

Min häst hade storlek 4, jätterööda supersnygga! Syns ju tydligt när man hoppar! ;)

Nej, självklart skall inte hästen hoppas när den har en överansträngning, men detta är i princip borta och hästen får lov att ridas som vanligt igen. Uttryckte mig nog lite dumt, den hade en överansträngning som nu i princip är borta. Men naturligtvis kommer hästen inte att hoppas förrän det är 100% säkert att allt är bra igen.
Tanken är ju att den skall skos även framöver med dessa skor för att fördela belastningen bättre och undvika framtida skador. Och då det är en hopphäst är ju tanken där att den så småningom skall hoppa med dessa skor. Men då hovslagaren inte hade någon erfarenhet av just hoppning med dessa undrade jag bara ifall någon hade bra eller dåliga erfarenheter av dem.

Vet inte om de också kallas så. Har aldrig sett eller hört talas om dem innan. De är röda undertill.

Min häst har också fått röda.... Snygga kan jag väl kanske inte påstå, men ovanliga! :)

Vad roligt att höra att du har erfarenhet med dem och att det funkade bra med din häst! :) Låter ju bara lite tråkigt att de som schelin_j påpekar inte håller så bra. Blev tillsagd av hovslagaren att dra åt skruvarna en gång i veckan...får se hur det håller.

Min häst har gått lite av och till med PG skor fram på rek. av min ET, för av avlasta hovlederna lite.

Första gången hon fick det på sig märktes det att hon var ovan vid trycket som blir på strålen. Tog någon dag så märktes inte mer utan hon gick som vanligt.

De första gångerna jag hoppade kändes hon kvickare och lättare framtill, men annars m'rkte jag ingen större skillnad.

Det som är super är ju att ha dem på vintern (slipper styltor och lätt att skruva i flera små brodd)

Dock är det inte alla hovslagare som skor med PG eftersom de kräver lite mera verktyg när plattan ska skäras till.

Nej. Pg är inte flapskor. Flapsko är en sko som sitter bara framme i tån på framhoven och med en speciell sula under. Sulan går under hela hoven men är tjockare i bakkant för att bli lika hög som skon.

Tanken är ju att den skall skos även framöver med dessa skor för att fördela belastningen bättre och undvika framtida skador. Och då det är en hopphäst är ju tanken där att den så småningom skall hoppa med dessa skor.

Ah, då förstår jag! Tyckte väl att det lät lite konstigt :p

Låter ju bara lite tråkigt att de som schelin_j påpekar inte håller så bra. Blev tillsagd av hovslagaren att dra åt skruvarna en gång i veckan...får se hur det håller.

Vill det sig illa drar man till sist sönder gängen i dem också :devil:

Fast det kanske bara var vi som hade otur...

Min häst har också fått röda.... Snygga kan jag väl kanske inte påstå, men ovanliga! :)

Vad roligt att höra att du har erfarenhet med dem och att det funkade bra med din häst! :) Låter ju bara lite tråkigt att de som schelin_j påpekar inte håller så bra. Blev tillsagd av hovslagaren att dra åt skruvarna en gång i veckan...får se hur det håller.

Ja...lite ovanligt med röda fötter! Har skimmel, så matchade fint med rött! :laugh:

Jag hade bara PG fram, kanske jag ska säga.. Så vet inte hur det är att ha det bak om du ska ha runt om.

Vi gjorde så att vi ritade på metallplatten med penna hur hoven såg ut, och sågade efter linjen. Min häst hade storlek mellan storlek 2 (blå) och 4 (röd). Sen borrade vi flera hål för sömmen. Skruvade sen på gummit, och klippte av det som stack ut. Drog åt skruvarna då och då, så en gång i veckan kan nog vara bra. Dom håller bra, så vi hade samma skor i flera omgångar. Eftersom vi andände skon flera skoningar bytte vi sömhål varje gång, på så vis satt skon bättre. Använde PG söm också.

Det var inte många gånger jag letade sko i hagen, men lite sämre än vanliga sitter dom. Dom är ju ganska dyra, och innebär ju mer jobb, så det var ju 'tvunget' att hitta dom. En gång gick jag genom heeeela hagen, och på sista stället jag letade på låg skon. :grin:

Senast ändrad av en moderator:

pg%20padd%20vi.jpg

Ligger en plåtsula under som man fäster grodan i.

Min första stora häst hade PG fram under en period för att hovslagaren tyckte att han var väldigt öm i fötterna och vi hade mycket grusvägar och rullstensåsar som vi red på (dessutom var han lite äldre). Han tävlade jag upp till 1,20 med PG sulor, och jag tyckte inte att det var några problem.
:)

Jag hade för länge sedan en häst som under en kortare period gick med PG-skor, men jag blev avrådd att hoppa med dem då de får en stummare landning!

Har du vanliga skor "glider" ju skon lite på underlaget i landningen men med pg o därmed gummi undertill tar det mer "tvärstopp" och därmed ökar belastningen på leder.

Skall du bara hoppa "lågt" är det nog ingen fara, men jag skulle fråga veterinärer/hovslagare vad de tror om detta innan jag började hoppa för säkerhets skull! Var hovslagren i mitt fall som avrådde med härledning av ovanstående...

Ok, som sagt hade hovslagaren ingen erfarenhet av detta, vet har jag inte frågat än, men tänkte ringa och kolla av vad hon har för erfarenheter.
Min tanke var nämligen samma som du skriver, att de "bromsar" upp i lansningen, men när jag läser inlägg från tex Långnos och trams låter det ju som om det har gått väldigt bra för dem.

Hästen har bara dessa skor fram.

Red för första gången lite lätt igår i ridhuste och det kändes ingen skillnad alls, den gick precis som vanligt. Men med tanke på överansträngningen som varit vill jag vänta med all slags hoppning tills det inte varit någon värme eller svullnad åtminstone i 2 - 3 veckor.

Min häst har de också bara fram.
Tänkte att det är ju tur att jag inte är något "matchningsfreak" för isf hade jag varit tvungen att skaffa fram röda saker...ingen färg jag gillar precis när det gäller utrustning... :)

Vill det sig illa drar man till sist sönder gängen i dem också :devil:

Fast det kanske bara var vi som hade otur...

Fasar för detta nu när hagarna ser ut som dom gör här hos oss, plus att man har en häst som är väldigt "aktiv" och ser anledningar till att dra ett race så fort grannen kommer ut och luftar traktorn...
Försökte dra lite i gängerna i går, men där rörde sig inget, satt som berget.

Min förra häst gick med Pg fram pga gammal fraktur (läkt). Hoppade upp till 1.30 med henne. Helt ok av vet, väl ansedd som jobbar på BRA klinik.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 418
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har hamnat i en sits som jag aldrig hade kunnat drömma om, suck! JAg har sedan 1 och ett halvt år sedan varit fodervärd åt ett...
Svar
8
· Visningar
1 624
Senast: giffan
·
Hästvård Tänkte kolla om det är någon som haft liknande problem eller har andra erfarenheter och kan ha idéer om vad det kan bero på...
2
Svar
23
· Visningar
3 115
Hästvård Hejsan Jag skulle behöva prata av mig lite och gärna ta emot råd/spekulationer om vad problemet kan vara.. Jag har en varmblodig...
2
Svar
25
· Visningar
2 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat