Hoppa med körhäst?

Fia-Lina

Trådstartare
Hur gör ni som har allroundhästar, som ni alltså både rider och kör?

Jag har ju en nordsvensk, och mitt stora intresse är körningen, även om jag nu börjat rida lektioner och tycker det är kul.
Men, ena dottern har hoppning som sin favoritgren. Jag har sagt att jag inte vill att hon hoppar ute, eftersom jag kör i skogen, och inte vill att hon ska börja hoppa med kälke efter.
Rätt eller fel? Tror ni hon skiljer helt på sysslorna eller?

Jag tycker också det är rätt bekvämt när hon stilla kliver över dikena vi råkar på, istället för att ta ett jättehopp i skritt som vår gammelponny gärna gjorde.

Sedan på banan, hon är inte så rädd om benen, damen, men jag skulle gärna gymnastikhoppa lite för att få lite spänst, kan det vara till nackdel för körningen?
Det är ju bra om hon kan vara både en trevlig körhäst för mig (som hon redan är) men också att tjejerna kan hitta roliga saker att göra när de rider.

Hoppas på era kloka synpunkter!
Lotta

Sv: Hoppa med körhäst?

Ingen utav mina hästar har problem med att skilja på vad som är vad. Min en är ett typexempel, när arbetsselen åker på står hon stilla som ett ljus (en skogshäst får inte gå när man lastar timmer). Men när hon får sadel på så steppar hon omkring och är jättelöjlig. Nä, jag tror inte du behöver vara orolig. Låt ungarna hoppa i skogen det är bara bra och allsidig träning för hästen.
Lycka till
Mia

Tävlar mitt halvblodssto upp till LA dressyr, tränar MSV, hoppningen är det lite si och så med. Tävlar inte, men tränar det.
Har inga problem med att skilja på kör-,hopp eller dressyrjobb.

Vilken menar du med "min"? Jo, jag har kikat på din fina hemsida! :)

Tack för svar, både Moppe och Kicki71, då ska det bli lite mera hoppning framöver, kan göra att jag får en lite mera riden häst om det är något roligt som lockar på ridturerna (kanske både för henne och ryttaren)!

Har PM:at dig, Moppe!

Lotta

Senast ändrad:

Jag tror det är helt okej att göra olika saker med körhästar också. Men det beror ju mycket på hästens psyke.
Jag har haft hand om körhästar (kallblod) som både ridits på alla olika vis och både kört finkörning, maraton och arbetskörning. Det har gått hur bra som helst, men inte att varva för ofta mellan de olika körformerna.
Körde man maraton ena dagen så var det inte lämpligt att plöja dagen/dagarna efter eftersom de var lite upplivade i kläderna då.

Men de olika körformerna följde ofta årstiderna, Jorbruk vår och höst, skog på vintern och annan körning lite här och var på året.

Men just hoppning ska man nog vara lite försiktig med på de tyngre raserna. En ardenner jag kände slets ut i förtid pga lite för mycket remmalag på asfalt och mycket ridning. De som är lite tyngre ska inte gå fort för ofta och inte nötas för ofta/länge på hårda underlag.

Men jag tror nog inte din häst kommer försöka hoppa med vagn/redskap. De brukar kunna hålla isär saker och ting.
Jag vet folk som gnällde över att vi red våra tävlande travare för ett antal år sedan, men de galopperade inte mer framför vagn och på tävlingar för att vi gjorde det i skogen hemma.

Hej.

Min häst är en fd hopphäst som skolats om till körhäst. Hon har inte visat några tendenser till att hoppa över hinderna som står uppställda på ridbanan där jag tränar dressyr med vagn.

Sen är det väl ändå kusken som bestämmer om hästen ska gå över något eller inte. Skulle hon bjuda på hinder så stoppar jag henne.

/jenny

Jag har en allround häst och vi har inga problem med att skilja på vad som är vad.
Tror det blir roligare så både för mig och hästen!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 647
Senast: Vitavi
·
Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 243
Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar