Hoppa med islandshäst?!

A

Amanda

Hej!
Jag har skaffat en liten islandshäst som jag tänkte ha mycket kul med. Då jag tidigare ridit andra "vanliga" hästar som jag hoppade en del med tänkte jag att varför inte testa med isisen:banana: JAg brinner för hoppning! Men när jag skulle testa så sprang hon bara igenom hindret. ( det var ändå bara ca 30cm!) Jag har fått henne att hoppa några gågner, men kommer hon det minsta fel i distansen så brakar hon rakt igenom. Någon som har ett tips på hur man kan gå till väga och träna upp hoppteknik och så?! Tacksam för varenda svar! :D

MVH Amanda

Sv: Hoppa med islandshäst?!

Nu säger jag inte att det är så med din men min islandshäst orkar inte lyfta på benen om hindren inte är tillräckligt höga. Då springer hon bara igenom, höjer men däremot tar hon ett fin skutt över.
Annars är det bara att öva träna vidare.:)

tack för tipset! :D Tror det kan va så, men det känns lite "läskigt" att lägga upp det när hon inte har hoppat det lägre :P

Börja med ett litet kryss så hon lär sig själva hoppandet och sedan kan du höja till ett räcke efterhand.

Har hoppat in 2 isisar på det sättet och det har funkat bra.

om du har chans att löshoppa skulle jag faktist börja med det bara så att hon får "smaka" på hindrena och tänka själv.
lycka till:bump:

Nu säger jag inte att det är så med din men min islandshäst orkar inte lyfta på benen om hindren inte är tillräckligt höga. Då springer hon bara igenom, höjer men däremot tar hon ett fin skutt över.
Annars är det bara att öva träna vidare.:)

haha så är min med, men orkar gör han men han travar över då istället och tycker inte det är någon mening att hoppa.

hoppamycket småhinder med halvlånga tyglar och om det behövs när den ska hoppa av så tippar du spöt lite lätt. När ni är över och efter hindret så beröm supermycket =) lycka till. Tävlar min islänning upp till lb+5

*kl*

Det är bara öva på och göra det till ngt roligt. Börja med naturhinder i skogen. Sen bommar i paddocken,och höj upp dom efter några ggr. Antagligen vet han inte riktigt vad som förväntas av honom. Har du testat löshoppa? Du kan ju alltid springa bredvid ett par ggr och hoppa :)

Isisen i vårt stall vann vårat KM nu i november:)

En sak att tänka på när man hoppar islandshästar är att de behöver ha vettiga, säkra grundgångarter (galopp) för att kunna utnyttja en vettig hoppteknik.

En isis som t.ex slänger in pass/tölt i galoppen har svårt att få till ordentliga hopp och springer då lätt igenom hindret istället för att hoppa ordentligt.

Våra båda tycker om att hoppa och har en helt ok teknik, men den ena har emellanåt problem att hålla galoppen ren. Om avståndet till hindret blir det minsta fel el hon annars spänner sig slänger hon blixtsnabbt in nå tölt/pass-steg och så blir det bara schabbel av hoppet :eek:
Håller hon galoppen ren hoppar hon galant 80-90 cm utan problem.

Nu har jag ju ingen aning om TS hästs gångarter, men ville bara påpeka att också små osäkerheter i gångarterna (galoppen) kan orsaka dylika problem.

Höjden KAN också spela en viss roll. Våra ids oftast inte heller anstränga sig på mycket låga höjder, utan hoppar ordentligt först vid 40 cm uppåt. Men visst känns det ju lite kusligt att hoppa högre hinder med en häst som inte hoppat :grin: Också jag skulle föreslå att ni prövar på löshoppning först om ni har möjlighet till det.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 748
Senast: xfie
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar