Hoppa med en Quaterhäst?

Selma

Trådstartare
Hej, hittat en fin häst på hastnet.se som jag gärna skulle vilja ha, det är en quaterkorsning, D-ponny, 8år, jag är intresserad av hoppning, men jag vill inte tävla så mycket, men kanske hoppa då o då hemma, kan man hoppa med en quater? Hur högt?:confused::)

Sv: Hoppa med en Quaterhäst?

Självklart kan du hoppa med en quarter.

Är den westerntränad så är det väl inte det optimala, då de är tränade att gå i en låg form. Har själv sett detta, duktig westernhäst som även uppskattar att få ta ett språng då och då, tyvärr tar nästan huvudet i bommarna (obs överdrivet).

Hur högt du kan hoppa är upp till hästen, det är inte givet att ett halvblod kan gå en 150 bana för det är ett halvblod.

Senast ändrad:

Klart de kan, vi hoppar med vår Paint kille, bara små hinder runt 50cm & han tycker det är skit kul & han har bra teknik & hoppar långt över. Vad är den för korsning?

Klart man kan :)

Även om många hästar används till just det de är avlade till så innebär det inte att de inte går att använda till andra dicipliner. Har till exempel själv en spansk PRE avlad för working equtation som jag tävlar hoppning med. Sen har vi en Hannoveraner/Trakhener med ganska bra hoppstam men hon har ingen direkt talang vad det gäller hoppning så finns många faktorer utom rasen som påverkar lämpligheten för olika dicipliner.

Självklart!

Det är en mångsidig ras.

I Usa har jag för mig att dom används även till hoppning, till allt möjligt.

Min klubbkompis har en Quarter som hon tävlat 105 hoppning med, så visst går det!

Senast ändrad:

Min har hoppat 90cm med mig på :) Hon går banor på 70cm, mest på grund av att jag är livrädd.. 2 åringen hemma hoppar gärna löst! Så det går absolut.

Självklart går det!

Min quarter är hoppad lite då och då och vi hoppade liten bana på 80 cm utan bekymmer. Hon löshoppar lätt 120-130 cm..

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
865
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka