"Hoppa in" en häst? Hur?

M

maxpower

Hej! Jag är världens största n00b på hoppning och kan i princip ingenting om hur man gör för att hoppa in (heter det ens så?) en häst. Jag har ett varmblod som aldrig startat trav och är väldigt mycket dressyrriden, han har stabila, bärande gångarter och är välmusklad. Vi har travat över bommar och kavaletti ungefär en gång varannan vecka i över ett år och det tycker han är skitkul men pga mina okunskaper så har vi inte kommit längre än så, möjligtvis hoppat nåt litet hinder i skogen ibland.
Jag är onödigt jätterädd om hans framben (fransyska) så därför har jag inte vågat mig på nåt riktigt hinder och letar nu tips om hur jag ska börja!
Har letat men inte hittat någon som är intresserad av att hoppa in honom åt mig (har inte råd med hopptränare just nu).

Tacksam för tips och råd! :)

Sv: "Hoppa in" en häst? Hur?

Löshoppa är kanon så får han tänka själv och hitta sin egen teknik etc och du kan inte störa honom.
Börja med att släppa honom på löshoppningsbanan utan några hinder.
Lägg därefter bommar på marken. Låt honom komma i trav men ta tid på sig och stanna och titta och nosa de första gångerna. Låt honom sedan galoppera över bommarna.
Sedan 1 hjälphinder - ett galoppsprång - hinder
Ta hjälp av någon som löshoppat förut. Ni måste vara minst 3 personer (en som släpper, en som för med långpisk över hindren och en som fångar (tänk på att inte fånga för tidigt efter hindret).

För uppsutten hoppning finns det flera bra böcker för inhoppning - kika på biblioteket!! :idea:

Löshoppning brukar funka mkt bra så de får "lösa problemet" själva!
Sen om du känner dig osäker kan man ställa hindrerna likadant som du brukar ha när du löshoppar, sen gör du det uppsuttet. Då vet ju hästen vad som gäller. Annars tror jag säkert att du kan ställa fram några låga hinder och hoppa dem "normalt" så att säga de flesta hästar tar sig över lägre hinder utan problem. Så länge du inte blir osäker själv så går det säkert bra:) Försök ta hjälp av någon annan i ditt stall eller närhet som kanske har lite mer erfarenhet.
Lycka till!:banana:

enklast att hoppa in en häst är att ha ett vanligt kryss(ramar in och får dem att hoppa rakt) med två bommar som infångare på sidorna. tänk på att kommain i trav, lugnt men inte segt utan korta aktiva steg så att hästen hinner med!

om du är rädd om frambenen, sätt på skydd. var inte rädd öfr att låta hästen riva en gång! var bara mjuk och eftergiven själv i språnget och river hästen kommer du en gång till och låter hästen själv rätta sig! kontrollerar du för mkt rättar inte hästen sig.

att hoppa in en häst kan vara jätte enkelt men också jätte svårt! det beror på hästens intresse och hur hinderklok den är. även om du inte har råd med tränare kanske du har ngt stallkompis som kan hjälpa dej, kanske mot att du mockar åt denna en dag? :)

Tänk på att göra det enkelt för hästen i början. Små kryss är jättebra, som någon sagt här innan. Ditt jobb är att få hästen lugn och stabil och sitta stilla i sadeln, och tillåt hästen att tänka själv.

Tack för alla tips! =) Men hur många skutt kan man ta i början så det blir minsta möjliga slitage på frambenen? Och hur många ggr i veckan?

Hoppar du bara små hinder och din häst är frisk så bör det inte slita på benen om du hoppar ett par dagar i veckan. :)

Ska också hoppa in en häst i sommar :laugh: Kul men livsfarligt;)

Skämt åsido, travhoppning är jättebra start! Om du sedan vill komma upp på lite höjder (inga 1,60 hinder alltså, men lite högre) så rekomenderar jag verkligen den såkallade fem-och-en-halvan. Travbom före ett kryss sedan 5,5 meter till ett rättuppstående. Då kan hästen nästan inte komma fel på det rättuppstående, om du har rätt tempo in på travkrysset, och du kan bara sitta stilla och låta hästen lösa uppgiften med det rättuppstående. Utmärkt sätt att sedan vänja hästen lite vid högre hinder även om du själv är osäker på avsprångspunkt osv... Hoppas det går bra för dig! :D

Tack för tipset! Det ska jag prova! Skuttade lite igår över ett kryss och hästen brakade på som värsta ångloket och bara flög över. Va inte beredd på att han skulle hoppa nästan en meter över det minililla krysset, höll på åka av men de gick bra tillslut..! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Har ni några bra tips på övningar som får en het häst att tagga ner ett par kilo utan att man måste ta i den alltför mycket? Hästen...
Svar
12
· Visningar
5 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka