Hoppa in 5åring

T

Tiggertjejen

Hur ska jag fortgå? Igår fick han hoppa 30cm, det första han hoppar i hela sitt liv.
Hur ofta är det lagom att hoppa och vad ska jag tänka på?
Han blev så lycklig igår och tyckte att det var jätteroligt.:)

Sv: Hoppa in 5åring

mycket markarbete så han/hon lär sig ha koll på föttra si. kanske 2-3 ggr vecka... det är så olika från häst till häst. hoppa olika typer av hinder.

Mycket markarbete kommer han få precis som 2åringen. Jag är mycket för markarbete.

Men om jag hoppar uppsuttet ungefär en dag i veckan och markarbete med bommar/hinder 1dag i veckan?
Det blir inte för mycket?

När jag hoppar blir det småskutt inget högre alltså.

Tnk på att hoppa jätte mycket olika hinder medans han är oruttinerad och ung. Om han enbart blir van med bommar så kommer vattenmaoot och murar vara läskiga senare. men om du verierar mycket med sånna hinder från början så kommer han se dom som naturliga hinder. Annars har jag inte så mycket tips att ge förutom att rida mycket gomövningar så han lär sig skilldaden på att hoppa och rida cavaletti, tycker själv det är jobbigt med hästar som hoppar över bommar för att de tror att de ska hoppa. Lycka till! :)

Småskutt (ca 10 små språng) kan man göra varje dag utan problem.
Jag skulle nog löshoppa honom lite också för att få den extra bjudningen framåt och tycka det är lattjolajban. :D

Sen ut i skog och mark för naturhinder. Det absolut bästa (ok lite svårt nu i vintersnön men du fattar vad jag menar ;) )

Sen som Ämelie skrev också mkt olika hinder så han får tänka lite och inte bry sig om direkt vad han hoppar över :D
Roligt att det går bra. lycka till i fortsättningen Mvh Diabetikern

Tack!!

Vad tyckte du om planeringen ovan?

Rider över bommar i princip 3 gånger i veckan då jag värderar det högt. tom 2åringen får löslongeras över bommar och skritta/trava över dem i hand.

5åringen är så lättlärd så det ska inte bli så svårt att få honom till att kunna hoppa mer än över bomhinder. En tjej i stallet är ganska duktig på att bygga alla möjliga hinder av vårt material vi har i stallet.

Ok men om jag tar någon runda över mina små 30cm hinder varannan dag så spelar det ingen roll då?

Ut i skog och mark tar vi det lugnt med änsålänge, han vill gärna galoppera efter hinderna och han är upplärd att bara galoppera på galoppbanan och på långa kantersträckor vill att det ska förbli så tills han släppt löphuvudet lite mer.

Löshoppning ska vi ge oss på men jag vill hitta något som är arrangerat som kanske 2åringen så småningsom skulle kunna vara med på. Men annars har vi paddocken som är super till det.

Anledningen att jag inte löshoppar i vårt ridhus hemma är att vi använder en del av ridhuset till att förvara halm, hö och någon box till ponnierna och där har vi spännband emellan, och jag vill inte det ska hända en olycka att hästen hoppar fel.

Tack för hjälpen

Tiggertjejen skrev:
Tack!!

Vad tyckte du om planeringen ovan?

Rider över bommar i princip 3 gånger i veckan då jag värderar det högt. tom 2åringen får löslongeras över bommar och skritta/trava över dem i hand.

5åringen är så lättlärd så det ska inte bli så svårt att få honom till att kunna hoppa mer än över bomhinder. En tjej i stallet är ganska duktig på att bygga alla möjliga hinder av vårt material vi har i stallet.

Jag tycker det låter bra :)

Hoppning 1 g/vecka skulle jag börja med.
Först löshoppning, sen med ryttare.
sen kan man varva både och...

Men gör du det som passar dig och din häst bäst :)

Det blir ungefär så men jag kombinerar löshoppning med uppsuttet. Han tycker att det är himla kul iallafall...

Tiggertjejen skrev:
Hur ska jag fortgå? Igår fick han hoppa 30cm, det första han hoppar i hela sitt liv.
Hur ofta är det lagom att hoppa och vad ska jag tänka på?
Han blev så lycklig igår och tyckte att det var jätteroligt.:)
om din 5-åring är så pass grön kan du hoppa en gång i veckan, men tänk på att det ibland ä rmer jobbigt psykiskt än fysiskt. Mycket att ta in och lära sig. Om din häst är fint musklad och mogen, kan du även rida markarbete över cavaletti någon gång i veckan, så att han lär sig hur han skall göra med dem. Som sagt, när man börjar hoppa hästar så är det oftast mer tänka än att jobba med kroppen. Efter ett tag när han vant sig änvända sin kropp korrekt och uppfattar dina hjälper på ett bra sätt, kan du prova på svårare övningar. Men om han än så länge är osäker på sin uppgift räcker det gått och väl med bommar och ngt hinder hit och dit. Trots att han som femåring i princip är färdigväxt, så tänk på att inte överanstränga honom!
Lycka till.

Tack för svaret.
Han har gått på galoppbanan innan och är ett fullblod, borde vara färdigväxt men jag tycker mig märka att han växer lite nu, kan bero på att han kommit ur sin hårda träning?

Jag hoppar gärna flera gånger i veckan men ser till att det är busenkelt för hästen, hellre lite och ofta än allt på en gång! Försöker leta upp varenda gran som ligger bra till i skogen, liksom bäckar och annat som variation till de målade organiserade hinderna. Än så länge är det viktigast att de tycker det är roligt tycker jag.

Tiggertjejen skrev:
Tack för svaret.
Han har gått på galoppbanan innan och är ett fullblod, borde vara färdigväxt men jag tycker mig märka att han växer lite nu, kan bero på att han kommit ur sin hårda träning?
Så kan det mycket väl vara. Han har fått sätta om sina muskler nu, och det tar sin lilla tid. Fast hellre att det tar lång tid att få en bra hållbar häst, än att man går fort fram och knäcker den. Lycka till!

Håller med. Igår löshoppade han lite grann. Efter passet var han helt löddrig i pälsen och ändå var det inte mycket vi hoppade.

jag hoppar min 5 åring en gånger i veckan kollar att hon lyssnar på hjälperna innan jag börjar hoppa. Hon hoppar murar vattenmattor mm...hon kollar inte men hon ser inte avstånden så bra.;)

Uppdatering

Hoppar ca en dag i veckan, igår hoppade en 13åring i stallet honom och de kom över hela 80cm med relativt fin teknik och super för att han är nybörjare!

Liknande trådar

Katthälsa Min snart 12-åriga siames fick sin första Solensiaspruta igår, för att han ogärna hoppar upp i säng, soffa och på stolar. Han har inte...
Svar
3
· Visningar
498
Senast: sthu
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 485
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka