Hoppa i westernsadel?

B

Bubben91

Hej!

Jag undrar om det går att hoppa små hinder, typ 50-70cm i westernsadel??

hoppas på svar fort!! kram :bump:

Sv: Hoppa i westernsadel?

det är klart att det går, jag har nog hoppat ca: 30-40com med min "i nödfall". men det är inte speciellt bekvämt om man säger så och du kommer nog inte upp ordentligt i stigbygeln, så jag skulle stark rekomendera en engelsk sadel när du hoppar. man riskerar lixom att slå i hornet och det gör ont....

det går bra, speciellt om du har en sadel med lite lägre horn, men kom ihåg att korta stiglädren! Då är det lättare att komma upp lite i färltsits

Ja det går, tänk på att se upp för hornet bara :o
Och att korta upp lädren nått hål.

Tack så mycket för det. Vill gärna kunna göra det mesta eller vad man har lust med i sadeln. Men självklart också riktig westernridning.

Jag har hoppat i westernsadeln, det går, om man inte har ambitioner till att hoppa högre höjder eller att vara med i OS.
Då skulle jag satsa på en vanlig engelsk ridsadel. :p

Nix, har faktiskt inte satsat på att vara med i os, har däremot en barbackasadel som e go att hoppa i. Så jag har ju att annat alternativ om jag ska träna i paddock. :)

hejsan!! visst går det bra att hoppa låga hinder med western sadel men jag varnar dej det är inte så skönt ;) man får hornet i magen.. haha!! :D har provat att hoppa med western sadel själv..

Jag har hoppat min pålle i westernsadeln, så går gör det ju.... Men jag skulle nog hellre rekomendera engelsk-sadel till hopp-övningarna... :D

hehehe, okej, då vet jag lite vad det e som gäller. Barbacka går ju ockås bra. Det är nästam skönare. ;)

Går alldeles utmärkt!! :D

snufffsan

okej, det e ju nu bevisat!! :)
Fin häst förresten.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Min hyresvärd har fixat ett sophus med sortering, men där finns bara plastsortering för hårdplast. Går inte all plast i samma behållare...
2
Svar
29
· Visningar
1 512
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka