Hoppa i dressyrsadel?

eliis

Trådstartare
Jag funderar på att börja hoppträna för tränare. Har inte hoppat så mycket, varken med nuvarande hästen eller annars heller. Har hästen på foder och har endast en dressyrsadel. Så frågan är, går det att träna hoppning med dressyrsadel? Har inte lust att köpa en sadel till en häst jag inte kommer ha så länge.

Är det helt förbjudet att dyka upp på hoppträning i en dressyrsadel? :o

Kan tillägga att jag inte planerar att hoppa några större höjder eller ge mig ut och tävla, utan bara hoppa för att få lite mer rutin på det och för att det är så skoj :D

Sv: Hoppa i dressyrsadel?

Det är ju inte det optimala, men det funkar :p Jag tycker absolut du ska vara med ;) Om ngn undrar är det ju bara att förklara läget. Om du vill hoppa på högre nivå kan du ju alltid kolla om du kan låna en hoppsadel som stter OK av ngn :)

Innan vi hade hittat en hoppsadel till min D-ponny tävlade jag LB med henne (1 m.)i dressyrsadel och det gick utmärkt!

Nu är jag ju inte hoppryttare utan dressyrryttare som hoppar ibland. Och jag hoppar i dressyrsadel, dock inga höjder men upp till 1 meter ungefär fungerar bra. Men man får ju ta det för vad det är, jag upplever att jag inte alls får samma stabilitet som i en hoppsadel, och jag kan inte korta stiglädrerna så mycket som jag skulle vilja.

Men ut och hoppa du!

Nu är jag ju inte hoppryttare utan dressyrryttare som hoppar ibland. Och jag hoppar i dressyrsadel, dock inga höjder men upp till 1 meter ungefär fungerar bra. Men man får ju ta det för vad det är, jag upplever att jag inte alls får samma stabilitet som i en hoppsadel, och jag kan inte korta stiglädrerna så mycket som jag skulle vilja.

Men ut och hoppa du!

Precis! Jag tyckte det var helt OK att hoppa i dressyrsadeln, men sen när jag väl fick en riktig hoppsadel var det ju så mkt bättre :p

Det funkar faktiskt , det finns ju inte så mycket stöda för knäna men det går , absolut ! och jag tror att man får tävla med det också..

Jag tycker inte att det är några problem att hoppa i en dressyrsadel! :rofl:
fast såklart, man får väl inte lika bra stöd som i en hoppsadel men det funkar!

Men ut och hoppa du!

Håller helt med Whirlie, men sen beror det kanske också på vilken dressyrsadel man har. En del sitter man som ett skruvstäd i och man kan inte ha annat än superlånga läder i, då blir det nog lite svårare.

men absolut inte omöjligt :D

Det går men är ju inte optimalt kanske...

Jag tycker det är fruktansvärt att hoppa i dressyr-sadel.:D
Men visst det går ju.

Det enda problemet är som sagt att man inte kan korta lädern så bra i vissa sadlar..
Och har du ett högt bakvalv så kan man slå i det men brukar gå bra. Hoppat ca: 1.10 i dressyrsadel... :D

Jaa det får du det har jag gjort i alla fall :p
Det e inte lätt men det går :D

Lycka till

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 710
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka