Hoppa eller stanna?

Pancakes

Trådstartare
Sitter och kikar på världscuphoppningen från Bordeaux och första startande fick problem i tvåkombinationen. Hästen hoppar igenom de översta bommarna på första, snubblar över bommarna, stannar upp men hoppar sedan andra hindret.

Lotta Björe säger: "Oj vilken ärlig häst, vilket fantastisk häst som hoppar i ett läge när den absolut inte borde".

Det är ett tag sen jag höll på med hoppning mer aktivt, men om man hamnar i ett läge där det kan gå illa om hästen hoppar, föredrar man inte då att den tänker till såpass och inte försätter sig själv i en svår situation? Sen inser jag också att det är skillnad på hästar i världstoppen och de lätt- och medelsvårhästar som jag tittar på, men ändå.

Vad säger ni?

(och ni får ursäkta det dåliga rubrikvalet och lite röriga inlägget, för lite sömn does that to people :p)

Senast ändrad:
Sv: Hoppa eller stanna?

Min förra ponny var sån som unghäst, han hoppade alltid!
Schysst häst sa en del. Livsfarlig sa andra.
Vi kraschade ordentligt ett par gånger innan jag tillfälligt la hoppningen på hyllan. Som väl var hade den här ponnyn en otrolig kapacitet i dressyren så vu hade en fantastisk tid i alla fall. Nu när han är äldre hoppar han bättre. Han stannar fortfarande aldrig men han är mer erfaren och missbedömer sällan avstånd o.s.v.

Inställningen att alltid hoppa är väl trevlig men det får inte gå till överdrift. Jag kan dessutom tycka att vinster och placeringar ska ske genom gott samarbete och god ridning, inte för att hästen är "schysst" och täcker upp för ryttaren.

Jag hade en ponny som inte hoppade ett endaste litet skutt över typ LD utan vettig ridning p.g.a. att han hade dåligt självförtroende. En sekunds missförstånd så nitade han. Litade han på sin ryttare var saken en annan, han gjorde allt! Jag har bara blå-gula rosetter med den ponnyn, han var fantastisk! Och som sagt, han hade aldrig "ställt upp" på det viset. Tillägger att ponnyn är tävlad msv.

Mvh JV

De hade lika gärna kunnat slå ihjäl sig. Jag hade faktiskt föredragit att hästen stannat.
Jag har sett hästar som inte har någon riktigt självbevarelsedrift gå i sånna lägen och det har kunnat gå riktigt illa.

Kan inte annat än att hålla med. Hur som helst kan man skrämma upp hästen rejält... :o :eek:

Jo precis som du resonerar önskar iaf jag att min häst är. Det vill säga att den har självbevarelsedrift och stannar istället för att utsätta både sig och mig som ryttare för livsfara:crazy:

Tycker också det kan vara värt att poängtera skillnaden mellan en "bussig häst som ställer upp" än en som "kastar sig våglöst över varje hinder utan att tänka efter".

Jag vill att min häst ska kunna ta ett läge som inte är helt perfekt, alltså kunna komma aningens stort på hinder eller kunna "trampa om" och ta ett tajt läge, men ALDRIG att den ska vara dumdristig! Samtidigt hoppas jag på att hästen är försiktig,rädd om sig och eftertänksam. En försiktigt och eftertänksam häst tar hellre ett stopp om läget är helt galet än att den hoppar, det är iaf min erfarenhet!

Jag har suttit på en och annan pålle som varit i princip oridbara/oreglerbara mot hinder, hoppat på tvären, tagit en kombination på studs, hoppat över ALLA travbommar samtidigt osv...och det är verkligen inte skoj att vara ryttaren som sitter på då:crazy:

I vissa lägen vill jag faktiskt att min häst ska stanna. O det gör han. När jag sätter honom i skiten totalt på en trippelbarr på 1,30, då kravlar han sig över. Skulle det vara en kombination hade han stannat. Han är schysst och modig men hyfsat klok. Därför kollar folk ibland konstigt på mig när jag klappat pålle för att han stannat. Sist på tävling hade en bom vi rivit rullat fram så den låg precis i landningen för sista hindret, kloka pålle såg det och valde att stanna.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
558
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
426
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
432
·
Hoppning Jag hoppade med min nya häst för ett par dagar sedan, ägaren tidigare sålde den då den inte höll måttet för att tävla i hoppning, dvs...
Svar
7
· Visningar
2 541
Senast: rustina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod