hoppa av och leda...

bananna

Trådstartare
... när hästen är knäpp?
Vad tycker/tror ni?
Om hästen ni sitter på får tokryck när ni är ute och rider, händer det då att ni sitter av och leder hästen i stället?
Vissa jag pratat med känner att de har mer kontroll på hästen om de sitter kvar på, andra om de hoppar av och leder hästen.
Jag gjorde det idag nämligen.. inte min häst och jag kände att jag inte kunde hantera honom från ryggen. Men efter att ha lett honom en bit kunde jag rida sista biten hem i alla fall.

Sv: hoppa av och leda...

Japp... Det har hänt, speciellt när jag köpte min häst för då var han inte så rolig att rida. Nu har vi dock kommit så långt (med hjälp av arbete från marken) att det händer väldigt sällan och då räcker det med att jag sitter av, jobbar från marken en stund och sedan kan sitta upp igen...

Jag brukar försöka sitta kvar. Men om man känner att man tappar kontroll och att situationen är eller börjar bli farlig tycker jag nog att man ska hoppa av. Har aldrig gjor det själv dock.

Jag sitter till 98% helst kvar på hästen, händer väldigt sällan att jag sitter av, men blir det för tufft sitter jag hellre av så hästen inte hinner klabba mer

sitter aldrig av, tycker att jag har bättre kontroll när jag sitter på hästen.

sitter ALLTID kvar på hästen. har mycket bättre kontroll då. jag kan ändå så inte hoppa av för då kommer jag inte upp igen:o

Tycker att man gör vilket av det som funkar bäst på hästen. Endel hästar måste man kanske kliva av för att få samarbetsvilliga, medans endel föredrar att ha ryttaren på ryggen.
Min häst klev jag av och ledde en bit när hon var som värst, sen gick det att rida igen.
Hennes "anfall" minskade av eftersom, för att i dag inte finnas alls!
Däremot vanliga bus och tokryck kliver jag inte av, utan bara när det är riktigt allvarligt.

Det händer att jag sitter av och går en bit. Men det brukar inte vara för att hästen "far runt" utan för att hon ibland får för sig att något är farligt och inte vill gå framåt. Sitter jag då av och går före så är det inga problem. Sitter jag kvar på blir det bara bråk. Då tycker jag det känns bättre att sitta av och gå och sen kan jag sitta upp igen och vi har sluppit bråka. Ibland väntar jag ut henne, men det beror på hur hon känns...

Jag satt av min häst igår när vi mötte sex skotrar. Vi mötte en ensam skoter först och då var vägen ganska bred så vi kunde stå på sidan när skotern körde förbi, ska tillägga att skoterföraren stannade och stängde av skotern när han såg att min häst vart nervös och frågade sen om han kunde köra förbi när Eagle hade lugnat sig. Men sen när vägan vart jättesmal så mötte vi fem skotrar på rad och då satt jag av och ledde honom, även de skoterförarna va jätteschyssta och stängde av skotrarna. Annars brukar jag sitta kvar när Eagle blir rädd för nått, men det är inte så ofta....

Mvh Anna

Det har hänt att jag har hoppat av och lett en bit. Men de beror lite på vad det är för häst. En gång när jag skulle rida över en bro ville inte alls hästen jag red gå över, och efter att länge försökt övertala han, men utan försök, satte jag av, eftersom han började små resa sig, å ja vet att han kan resa sig mer om han ville. å över bron kom vi till slut. :D

Nej det gör jag inte, eftesom jag har bättre kontroll från hästen än marken.Klart det skulle kunna finnas något undantagsfall, men kommer ntempå något nu i alla fall. Har sett flera olyckor där det hänt pga att ryttaren hoppat av. Riskabelt att båda hoppa av och på om hästen är lite upprörd. Nertrampade ryttare, t o m illa skadade.

jag känner att jag har bästa kontroll när jag sitter på ryggen,känner mig säkrare då! vill inte stå på marken med en galen/livrädd häst som är kapabel till att göra vadsom helst...så därmed tycker jag att det är mkt säkrare fr hästryggen=)

och hoppar man av så tycker jag att man visar hästen att den har vunnit....min personliga åsikt:)

jag brukar inte hoppa av min häst om hon blir rädd, för jag har mycket mer kontrol över henne om jag sitter kvar på ryggen...

För mig beror det helt och håller på hästen. Min häst hoppar jag av, hon "litar" mer på mig från marken, och har lättare för att lugna ner sig då. Hon är inte heller en sån som springer över folk. Däremot skulle jag aldrig hoppa av en annan häst i stallet som jag brukar rida. Han skiter totalt i mig då jag står på marken när han är upprörd.

Hoppar av hästen. Självklart försöker jag sitta kvar och lösa problemet från hästryggen så länge det går men annars hoppar jag av.

Tycker inte att man har "förlorat" om man hoppar av. Tex om min häst är rädd för nått och jag hoppar av och går före som ledare och visar att det var inte farligt. Hästen litar på mig och törs gå fram och sen kan vi rida vidare.

Senast ändrad:

Håller med lillmyggan! Självklart försöker man att sitta kvar men jag vill i alla fall inte riskera livet/hälsan om det börjar bli farligt. Det där att man ska sitta kvar till varje pris har jag svårt att acceptera. Sund förnuft är nog det bästa man kan använda när hästen beter sig farligt...

Det handlar inte om att sitta kvar till varje pris, men att man har bäst kontroll då och som jag skrev förrut, flera bekanta hr råkat ut för allvarliga saker just när de har hoppat av en uppstressad häst.
Sen ska ju hästen lyda ledaren även om den råkar sitta på ryggen. Säger jag att det är ok att gå ska hästen acceptera det, vare sig jag sitter på ryggen eller står bredvid. Och när man känner varandr aoch har förtroende brukar det också fungera så. Hästen kan få tala om att det där verkar läskigt genom att blåsa och visa mej det, men säger jag att "jo, du kan gå där, jag lovar", då ska hästen gå.

Enda anledningen för mej att hoppa av vore att jag var säker på att vi annars skulle kunna råka riktigt illa ut, tex ramla nerför ett stup eller så, vad vet jag. Då menar jag riktigt illa! Annars sitter jag kvar eftersom det är säkrare.
Och ni som hoppar av i tid och otid, så fort hästen bråkar lite, vad lär ni er häst? Skitkul att få matte/husse att hoppa av på kommando.
Men alla måste förstås göra det som känns säkrast, självklart ska man inte sitta kvar om man är livrädd själv.

bananna skrev:
... när hästen är knäpp?
Vad tycker/tror ni?
Om hästen ni sitter på får tokryck när ni är ute och rider, händer det då att ni sitter av och leder hästen i stället?
Vissa jag pratat med känner att de har mer kontroll på hästen om de sitter kvar på, andra om de hoppar av och leder hästen.
Jag gjorde det idag nämligen.. inte min häst och jag kände att jag inte kunde hantera honom från ryggen. Men efter att ha lett honom en bit kunde jag rida sista biten hem i alla fall.

Jag är medryttare på en häst som bland annat inte vågar gå över en bro. Då sitter jag alltid av och leder. Han går fint över bara jag går före så då känns det onödigt att bråka. Men han har bara stått i stallet någon månad nu, så han är heller inte van vid bron. Och jag själv tycker att det blir bättre och bättre och att han vågar lite mer när man sitter av. :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar