Hoppa 4-åring

C

Coffeaclub

Sitter och funderar hur jag skall lägga upp träningen för mej och min pålle nu när han är ordentligt igångsatt efter sommaren. Då funderar jag på hur ofta det är lämpligt att hoppa. 1 gång/v, 1 gång/ varannan v, 1 gång/ mån?? Vuxna hästar brukar man ju säga en gång i veckan.

Han älskar att hoppa och traskar gärna över bommar om det ligger några på marken i paddocken.

Sv: Hoppa 4-åring

Viktigast är ju att han tycker det är roligt, så det är upp till din magkänsla att inte hoppa mer än han fixar.

Min 4-åring som är väldigt lite hoppad hoppar ganska ofta nu. Hon hoppas ungefär 1 gång/vecka men då väldigt få språng. Hon är väldigt färsiktig av sig så därför försöker jag rida på så många olika banor som möjligt.

Så i princip rider jag bara fram henne som vanligt och sen tar några skutt på lite blandade hinder och sen är vi klara.

Så min princip med unghäst är nog hellre ofta och lite och att göra det kul!

Det är så jag också tänker. Jag hoppar ju inte heller så många språng när jag hoppar. Han älskar också att löshoppa.

Det beror ju lite på vilken "hoppning" du gör. Bommar o sånt kan man ju lägga in mkt i det vardagliga arbetet. Men hoppas ungefär 1 g/vecka, man märker ju vad dom mäktar med. Bara dom är positiva hela tiden o hellre lite lättare än för svårt.

Det jag tycker du ska tänka på e va de andra sagt.. Se alltid till att hästen tycker de e roligt.. att hoppa ofta och lite e bra för endel och andra vill hoppa lite mer och inte fullt så ofta. Se bara till att de inte blir för ofta så hästen tröttnar och inte ser ngt roligt i de..
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Våra unghästar/ de som varit unghästar som hoppas in vid 4 eller 5 åringar. De hoppas 1 gång i veckan, men bara ett fåtal språng. Tycker det är viktigt att inte hoppa hästen trött. Utan den ska vara pigg och uppleva det hela som positivt och roligt.

Löshoppning är med väldigt bra och nyttigt, där får hästen själva tänka och jobba helt ostört och på så vis bygga upp ett eget självförtroende, tycker att löshoppning är kanon för unghästar!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 546
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 043
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2