Hopp-stå och apportering

Milosari

Trådstartare
Både valpkursen och träningsgruppen har sommaruppehåll, och jag behöver någon att bolla idéer med!

Jag håller på att lära in apportering med lilleman (kelpie, 6 mån). Vi började enligt Fanny Gott's modell, men jag fick det inte riktigt att fungera. Det blev så mycket omtag att det liknade tugg och det är det sista jag vill ha. Han är dessutom mycket mer taggad på kamp än på godis, så det blir lite halvbökigt att belöna. Igår provade jag en annan modell, att jag la ut apportbocken på gräset och när han kom med den så åkte kampdutten fram. Eftersom han var så fokuserad på att komma tillbaka SNABBT så blev det naturligtvis inget tugg.

Men ni som lärt in så, blir det svårt att få hunden att dels hålla en jämn hög fart hela vägen in, dels sitta stilla med den? Det är lite bakvänt för mig, jag vill pilla på detaljer först och lägga på tempo efteråt. Men lite anpassningsbar får man väl vara :p

Jag vill absolut inte att han ska se apporten som någon sorts leksak, eller att den har ett eget värde. Han låter som en motorsåg när han leker med sina leksaker, och det är inga ljud som jag vill ha med mig i lydnaden ;)

Den andra funderingen rör hopp-stå. Det är ju så himla snyggt när det sitter, men är det vidare svårt att få till det? Vi har ingen i vår grupp som har lärt in så jag känner att jag har noll koll på "arbetsgången".

Sv: Hopp-stå och apportering

Min tjej fick ett "hopp sta" genom att jag kastar boll over huvudet samtidigt som jag ger ordet. Jag far i och for sig fortfarande gora det emellanat for att hennes hopp sta ska sitta i, men snyggt ar det.:p Sa forst kastar jag samtidigt med ordet, sedan (nu nar hon kan) vantar jag pa hennes hopp sta innan jag kastar. Jag upprepar det ett par ganger i veckan ungefar och hennes sta ar suverant.:)

Jag fick faktiskt till ett jamt hallande av apporten genom att forsiktigt kampa nar hon kom in. Jag drog lite med 'exited' rost, men sa fort hon borjade morra (det ar helt osannorlikt hur rottisar kan lata:angel:) slutade jag och sa till henne att slappa. Hon alskar apporten och haller stadigt utan att tugga. (Vi hade jatte problem med LP1 forra sommaren i Sverige eftersom hon hogg, verkligen hogg, apporten sa fort jag holl fram den:grin:)

Sv: Hopp-stå och apportering

Själv tycker jag att allt blir så mycket lättare om man först lär in stå och hoppar över sitt. Då ställer sig hundarna istället för att sitta och "tigga". Då blir ju även hopp-stå jättelätt och jag ser ingen nackdel med linförigheten heller för position kan man träna ändå :) Hur som hade jag kört hopp-stå när stå är helt befäst. Kan hunden stå från vilken position som helst och vilken situation som helst blir det inga problem att komendera stå efter hopp. Men jag vet att jag ofta tänker baklänges men det fungerar för oss!

Liknande trådar

Övr. Hund Slänger upp en till tråd med tema belöning! Min staffe är helt galet tuggig, vilket blir en nöt för mig att knäcka i apporteringen...
Svar
16
· Visningar
1 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka