hopp sadel till kort och bred rygg.

Esswe

Trådstartare
Hej! Någon som har något bra tips på en bra hoppsadel?

Några krav bara:
* max 16½"
* bomvidd 36-38
* ej kilbossor
* läder
* inte allt för dyr

helst svart också:smirk:

Senast ändrad:
Sv: hopp sadel till kort och bred rygg.

En Globus eller Prestige kanske? :) Vet att Prestigen oftast går att "töja" ut bommen på, har gjort det till min häst. Globus har storlekar som pasasr de allra flesta hästar..

Jag har en Globus clic cc till min häst som har relativt kort och bred rygg. Den kostade 9 000 kr tror jag, inte så fasligt dyrt för en
bra sadel ;) Har för mig dom finns upp till 38 i bomvidd.

globus har ju en allround mot hopp för typ 1200.. är tydligen gryyyymt skön att rida i

Tack alla för svar. efter som alla har rekomenderat globus ska jag kolla upp såna :)

Globus har kilbossor..
Varför vill du inte ha kilbossor? Och i vilken skala har han stl 36-38 i bomvidd? Jämför du med Prestiges bomvidder eller t.ex. Stubben?
Hur lång är du och vad har du för byxstorlek? Är 16½" stor nog åt dig?
Hur ser hästen ut?

några av globus hade inte kilbossor.

Han ska inte ha det då hans rörelsemönster i främst galoppen men även traven blir sämre.

Han är väldigt bred över hela ryggen men har även manke. väldigt kort i ryggen, så längre än 16½" går inte. Jag är 166 lång och har långa ben. har 170 i str på byxor i alla fall ridbyxorna. får utan problem plats i en 16½"

Prestiges bomvidd tror jagd et är efter. men är inte helt säker. Har testat olika sorters stubben, dock är dem aldeles aldeles för smala i bomvidden.

Det är förmodligen inte kilbossorna som ändrar hans rörelsemönster, utan det är passformen på sadlarna.

Hur ser han ut i ryggen? Rak, svängd, överbyggd? Bild?

Enligt sadelutprovaren så är kilbossor inte bra för mijn ponny. har inte några bilder över ryggen. Mest mamma som tagit hand om sadel frågan. Mamma är ägaren på ponnyn, han är inte överbyggd så mkt vet jag.

I dag har jag dock en Wintec cair 500 som HAR kilbossa. Men den får jag bara rida ut i då den har kilbossa.
killbossa kunde han ha när vi köpte honom då han var svankig, men nu när han har "lyfft" ryggen och inte har svank alls. så¨ligger sadeln an för mkt hela tiden så var det jag uppfatade vad sadelutprovaren/sadelmakaren sa.

finns några bilder men inga bra bilder på
http://tegelstenf.bilddagboken.se/

Datum i dag, 11/3

Det är ren bullshit. Har hästen en spikrak rygg måste man ha kilbossa, för det finns inga sadlar med rundbossor som är så raka. (Däremot finns det sadlar med kilbossor som är väldigt böjda)
Om hans förra sadel är för böjd nu ligger den an mindre, och fördelar inte vikten rätt. Därför behöver hästen en rakare sadel nu som passar, och då ska sadeln ligga an hela vägen.

Jag kunde inte se bilden.

okeej. MEn jags ka ta ut sadelmakaren när vi hittar sadlar afv Olika märken och så. Hon har dock sagt att han inte ska ha kilbossa. Så det får vi rätta oss efter. Ska hitta olika sorters sadlar.

Jag ville igentligen bara ha olika förslag på märken av olika sadlar, inte en stor diskusion om varför. Tycker att sadelutprovaren ska säga vad det är som han ska ha och inte ha, och hitils har hon sagt att kil bossa är inte bra för denna ponny. punkt.

Har kollat med många sadel experter nu, saadelutprovaren har sagt att sadel med kilbossa på min ponny gör:
Att han i galoppen inte kan få till det runda fina sprången ordentligt.

Det har alltså med att göra att sadeln ligger an. Hon har sagt att det inte är bra för HANS rygg med kilbossa.

En annan sadel människa hade det att hennes häst inte heller kunde ha kilbossa då han dels inte fick behålla steget, och inte kunde forma sig i hela kroppen eller böja sig och vek då bara halsen.
Så sade även vår sadelutprovare.

Den sadeln vi har nu var perfekt i början när han inte hade så välutvecklade muskler som nu, derför KUNDE han ha Sadel MED kilbossa, men nu har hon sagt att han inte kan ha det, Derför frågade jag efter tips på sadlar utan det.

Har fått bla svar på att prestige och GLobus. Vet DU någon mera?

jag har en prestige/appalosa goldenstar flatback, URMYSIG!

bomvidd 37, passade mkt bra på min "tunna".

kostade typ 9.000ny

Det låter som att han antingen har gått med en för rak sadel eller en sadel som varit för böjd. För det är inte av så stor betydelse om bossan har en söm eller inte, utan det är passformen i övrigt.

Men visst, vill du inte lyssna så...
Sadlar med rundbossor: Passier, Jensen, Stubben, Jaguar, Amerigo, Dominus, H Dabbs, Equipe, Forestier, Frank Baines, Guy Chanel, Butet, Devoucoux, Zaldi, Röösli, Spalding Chapman, Cliff Barnsby

DEt är inte det att jag inte vill lyssna. Men jag lyssnar HELLREpå min sadelutprovare. Men vist kan jag förstå detta med för rak och svängd bom. Tack för alla tips på sadlar :D

Jag vill bara att du ska vara medveten om att det finns MÅNGA sadelutprovare som endast är ute efter att sälja sitt egna märke. Och jag har hört både det ena och det andra, bl.a. att en del sadelutprovare hävdar att det endast är rundbossor eller kilbossor som är bra för hästarna och det ena är typ djävulens verk nästan, att man bara "ska" ha en sadel med latexpaneler, att man absolut inte ska ha latexpaneler av både den ena och den andra anledningen, man ska inte ha en ändringsbar bom, man ska ha en ändringsbar bom, blaha blaha blaha...

Många utprovare säger vad som helst bara för att sälja. Anlita gärna utprovaren som du brukar anlita, men var kritisk och ifrågasätt! Det är din hästs hälsa det handlar om!

Vi i fråga sätter mycket. Och jag kan ju säga att hon inte har nåt märke alls utan tipsar om märken till höger och vänster, helt beroende på hur hästens er ut.

Vi ska ta ut henne om någon vecka troligen det var deför jag ville ha tips på sadlar som finns med rundbossa, 16½" och vid 36-38.
Vill ändå säga tacck för att jag förstår att du bara vill hästen väl, Lika så jag.

Jag känner utprovare som inte säljer ett enda märke själva, men ändå provar de ut samma märken till alla hästar. Och av någon konstig anledning rekommenderar tillverkaren dessa utprovare. (och det är ju klart, de säljer ju multum om de har en massa sadelutprovare som lurar stackars hästägare på tiotusentals kronor för sadlar som inte ens passar) Så att någon inte säljer egna märken är tyvärr inget argument för att det är en ärlig person...Nu hoppas jag ändå att du har hittat en bra utprovare. Du får väl skriva hur det gick på utprovningen.

Ska självklart berätta hur det går med sadelletandet.

Ber om ursäkt för att jag var lite opratbar, är sån i bland speciellt när jag är stressad. Är ju stressad just nu av att sadeln inte är topp och vi är snart inne i en tävlingssäsong :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: Squie
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Jeps
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 321
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2