Hopp problem

M

MySunrise

Hjälp! Jag har ett litet problem när jag hoppar!! Asså, jag har hoppat mycket tidigare och det har gått jättebre.. Men nu är det så att jag har inte hoppat på typ ett halvår, pga att jag har inte haft tillgång till häst. Men nu har jag köpt en egen liten hoppglad sessa! :) OK tillbaka till mitt problem, det är så att när jag hoppar över granar däck och allt annt man kan hoppa över ute i de fria, så lättar hela jag!! :eek: Alltså, inte bara lite jag känner att jag lättar med fötterna från stigbyglarna också!!! Men jag gör inte detta då jag hoppar i ridhus eller i en paddock!! vad gör jag för fel!? Snälla hjälp mig!!! :confused::cry:

Sv: Hopp problem

Du menar att du flyger upp och inte har kontakt med hästen över hindret? Det är nog för att hästen är lite piggare och tittar till på det den ska hoppa när den inte hoppar vanliga hinder. Den hoppar då upp mer och lite högre över hindret så du skjuts iväg i sadeln. Det är nog bara träning som hjälper.

om jag fattar det hela rätt så tappar du kontakten med hästen. det du måste göra då är att klämma åt mer med benen, bättre tramp i stigbyglarna och få ner hälen, lättare sagt än gjort.. det är bara att träna ;)

Jag pratade med en kompis idag och hon sa att det är för att jag har ett knäslut, alltså att jag klämmer med knäna. Och för att lösa mitt problem tycker hon att jag ska trampa ner hälarna och hålla ett mantag.. vad tror ni? Låter det rimligt?:angel:

men du ska ju liksom ha knäslut.. du ska ju hålla om men knäna och vaderna över hoppet.. men ner med hälarna ska du absolut ;) och matag är aldrig fel om känslan i hoppet inte känns helt perfekt ;)

ok... nu har jag provat, men jag lättar ändå!!! Jag kan inte fatta vad jag gör för fel!!!:(

Knäna ska bara ligga mot sadeln, inte trycka, inta "glappa". Det kan vara så att du klämmer med knäna, och då är det bättre att försöka sluta med det helt till en början, om det känns svårt att bara ha dom mot sadeln. Lite luddig förklaring, men jag hoppas du fattar :D
:idea:

de va just de min kompis sa att jag ska jag göra, men jag tycker att jag lättar ändå!!! :(

Jag har samma problem!!! Jag vet att jag har taskig teknik, men det är ingen som kan tala om vad jag ska göra för att det ska bli bättre. Jag har fått samma tips som du: "knip med knäna", "knip INTE med knäna", "trampa ner i stigbygeln", "sitt emot"... Det funkar ta mig 17 inte bättre för det! :( Det funkar jättebra på småhinder (upp till ca 60 cm), men när vi kommer över det så skickar pållan upp mig i luften som en vante. Känns som när hon försöker bocka av mig!:D Men man får väl se det positivt - det är inget snack om att hon använder ryggen när hon hoppar...:smirk:

Hittills har jag mest hoppat i allroundsadel, men nu har jag gett mig 17 på att jag ska skaffa en hoppsadel. Kanske får man hjälp med sitsen då, så att hoppningen blir enklare? Annars antar jag att det helt enkelt bara är att lätta på den anorektiska plånboken och hyra en mycket tålmodig och pedagogisk instruktör...:crazy:

men då är det bara att trampa ner hälen ännu mer (då kommer oftast vaden mm på sin plats) och öva mer och mer ;) Det tar sin tid ;)

det ända tips jag kan ge er om det inte hjälper att trampa ner hälarna och knipa/ släppa knäslutet är att korta stiglädrena betydligt! :idea:
När man kommer upp på höjder över 60 får man en liten putt upp av sadeln om man inte kommer upp ur den tillräckligt i språnget :idea:
Annars kan ni ju alltid prova att hoppa lite barbacka, om problemet består sitter det ju troligen i sitsen..

Lycka till! :)

Då kanske det inte är så fel tänkt att försöka få tag i en hoppsadel att hoppa i då! Då kan man ju ha kortare stigläder än i allroundsadel.:idea:

Jag har provat att skutta lite barbacka (med gjord och stigläder som extra balansräddare och livförsäkring...) och det har fungerat rätt bra. Fast då har det inte varit högre än ca 40 cm. Den höjden räcker gott o väl när min bulliga fjorddam ska vältra sig över hindren och jag sitter barbacka...:D

Jag tackar för tipsen och välkomnar fler!:bow:

Tänk HÄLAR,HÄLAR,HÄLAR om du har din hälar rätt så får du till balansen med en gång :) Och sedan så tänk på att ditt överliv ska vara lutat framåt så blir också eftergiften rätt :)

Jag ger ganska mycket eftergift eftersom ja, hon behöver de, hon får en jättefin "hopphals" när vi kommer över hindret!!:) Och om jag trampar ner min hälar mer glider mina fötter ur stigbyglarna... tror att jag också ska börja leta hoppsadel.. :p Tack för alla tips, kom gärna med fler!! :):bow:

om dina fötter glider ur stigbyglarna behöver du mer tram i stigbyglen.. då gör dom inte det;)

Då kanske det inte är så fel tänkt att försöka få tag i en hoppsadel att hoppa i då! Då kan man ju ha kortare stigläder än i allroundsadel.:idea:

Jag har provat att skutta lite barbacka (med gjord och stigläder som extra balansräddare och livförsäkring...) och det har fungerat rätt bra. Fast då har det inte varit högre än ca 40 cm. Den höjden räcker gott o väl när min bulliga fjorddam ska vältra sig över hindren och jag sitter barbacka...:D

Jag tackar för tipsen och välkomnar fler!:bow:

en hoppsadel är ju alltid bra :) men du ska ändå kunna ha tillräckligt korta läder på en allround.. ;)

Hum, jag har också det problemet ibland. Oftast händer det när jag har rest mig upp i "hoppsits" försent. Eftersom jag sitter kvar i sadlen så får jag en skjuts av hästens rygg och flyger uppåt.
Men om jag står upp i stigbyglarna i lagom tid innan hindret så följer man med lättare och får inte den "skjutsen" av sadlen.
Så mitt tips är att resa dig upp i hoppsists några galoppsprång innan hoppet för att kunna följa med lättare.

Det hela kan inte ha att göra med att hästen själv har en annan teknik när hon hoppar granar etc än i ridhuset?
Min sessa har bättre teknik när hon hoppar i ridhus än ute då hon gärna brassar på lite extra och trycker av, vilket resulterar att "lilla" jag lyfter, samt att hon ibland skjuter rygg:p

en hoppsadel är ju alltid bra :) men du ska ändå kunna ha tillräckligt korta läder på en allround.. ;)

Jag har försökt...:crazy:...men den ger lite för dåligt stöd, så knäna glider liksom fram framför vulstren i landningen, och jag kan lova att jag inte får mindre problem då...:D Men jag tror du har rätt. Lädren har nog många gånger varit för långa. Jag är ju van vid perioder av barbackaridning pga sadelproblem, och då blir ju benen jättelånga!

LUEN skrev:
Så mitt tips är att resa dig upp i hoppsists några galoppsprång innan hoppet för att kunna följa med lättare.

Så här gör jag gärna också, men jag har fått skäll av ridlärarna då pga att jag måste sitta emot min häst för att hon inte ska bränna iväg helt okontrollerat. Står jag upp i förväg så tolkar min häst det som att hon jagas på och då blir det lite si och så med tekniken...:D

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har ett litet problem med min häst, han är en valack på 19 år som tidigare tävlat mycket inom hoppning. Han är oerhört otrygg att...
Svar
19
· Visningar
2 919
Senast: mimma
·
Dressyr Tänkte göra ett litet inhopp i den här tråden för att söka lite råd... Jag har de sista 4 åren ridit renodlade hopphästar på...
Svar
2
· Visningar
1 068
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka