Hopp bedömningar !

gylle

Trådstartare
Efter att ju nu i helgen sett mängder av unga hopphästar så reflekterara jag över en sak, vi måste ha hoppbetygen mer uppdelade alltså fler betyg som belyser olika delar, tex danmark har 4 a betyg (ryggverksamhet, benteknik, taxering och ridbarhet/kapacitet), jag skulle tom vilja dra det ytterligare ett snäpp och dela upp bentekniken i bak och frambensteknik.

Jag är själv analytiker när det gäller hopptekniken och har genom åren tränat upp ögat rejält när det gäller att analysera "sönder" ett språng och se bristerna (stämmer till 99% alltid överens med vad domaren ger för kritik i de fall de väljer att se bristen dvs...)

Och jag är inte nöjd med det håll både bedömningen och unghästarna går åt. Vist finns det guldkorn men de kompletta hopphästarna är alldeles för få. Kom bland annat in flera stycken med lysande bakbensteknik men sen var det inte mer (och ändå var de tidigare bedömda med höga hopppoäng) Väldigt många hästar med låsta bogar, dålig frambensteknik och svag ryggverksamhet.

Och sedan ser man tydligt nedärvningen i vissa fall, bla är det en hingst som klart nedärver dåligt avstamp avkommerna till denna hingst använder inte alls ryggen i avsprången utan "galopperar" av vilket aldrig kommer att funka när hinderna blir större. Nu har dessa avkommer vissa andra bitar som är bra och blir pga dessa bitar högt bedömda vilket gör att den "okunnige" bara ser att det är bra hopphästar. Och vad säger egentligen tex en siffra (och en ridbarhets siffra) om hästens hoppteknik, bakbensteknik har ju även en förmåga att "glimmra" till det och dessa hästar syns och får ofta bra betalt vilket syns nu så tillvida att våra unga hopphästar har tydliga brister vad gäller framdel/ryggverksamhet men det finns många med lysande bakbensteknik, vilket tydligt visar att det är de hingstar som nedärver detta som fått bra betalt tidigare och därför är de som folk betäckt med. Nej fram för en uppdelning av hoppbetygen så att man har en chans att välja ut de bitar som behövs för att komplettera sitt sto med annars kommer hoppaveln inte att gå framåt.

Sv: Hopp bedömningar !

intressant ämne..
jag ser oxå positivt på flera bedömningsgrupper . framförallt om dom hoppar med bra rygg och tycker många hästar har dålig bakbensteknik o kniper istället för o öppna upp.

Ja, i Danmark har de ju dessutom fler bedömningsgrupper på exteriören.
Det är nog inte så dumt att införa fler grupper.
Fast jag tror ju inte att man kan plocka de bitar man vill ha och lägga en pusselhäst! ;)
Men man kan ju önska!
mvh

hoppsann skrev:
Ja, i Danmark har de ju dessutom fler bedömningsgrupper på exteriören.
Det är nog inte så dumt att införa fler grupper.
Fast jag tror ju inte att man kan plocka de bitar man vill ha och lägga en pusselhäst! ;)
Men man kan ju önska!
mvh

Nej, vad som kommer ut vet man ju aldrig, men sitter du själv med ett sto med något svag frambensteknik/ryggverksamhet så blir ju chanser bra mkt större om du kan sålla bort de hingstar som har samma svaghet. Idag syns det ju inte särskilt tydligt var hingstarnas starka kontra svaga del av hopptekniken finns. Finns många exempel på hingstar med höga poäng som har någon ganska uttalad svaghet på någon bit där kvaliteterna på andra bitar ändå har gjort att de fått mkt höga poäng. Genom att kunna urskilja bättre vilka bitar som avkommorna till en hingst tydligt har fått så görs ju chanserna till en lyckad individ mkt större. Bara för att ta ett exempel så ta tex Carano, det han är mkt känd för är att ge väldigt mkt ryggverksamhet till sina avkommer och det syns klart i hans blup samma som att Casir Ask ger en mkt stark taxering där toppar han blup. Men vad säger våra hoppbetyg inte mkt om vilka bitar exakt som hingsten är bra på.
Det ökar ju markant chansen att kunna komplettera sitt sto med rätt hingst.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix