Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en ikeas Trofast med plastlådor som jag tänkt använda till det, på liknande sätt. Det kommer bli 6 platser och det räcker ju absolut till de små sötnosar jag har just nu. Men frågan är hur många det räcker till?Jag har fler reden än höns då jag köpte IKEAs Kallax som jag satt plastlådor i så de är lätta att ta ut och rengöra vid behov. Värmelampan har jag vid vattnet så det håller sig frostfritt.
Öländska dvärgar är dock inte särskilt tunga... de är pyttesmå...@ameo Min uppfattning är att om de kan så sitter de helst på samma pinne, så har du plats gör den tillräckligt lång. Tunga raser kan behöva en mellanpinne att landa på för att komma upp tillräckligt högt.
Nej kanske inte så tunga.Öländska dvärgar är dock inte särskilt tunga... de är pyttesmå...
Men jag har ändå tänkt ge dem en bräda med stegpinnar att gå upp på.
Jag måste säga att mina blommehöns är SÅ duktiga. Håller sig nära buskar, sprintar över öppna ytor för att kunna hålla sig under träd. Jag som var orolig för gladan som brukar speja.
Det är verkligen skillnad på hönsraser.
Mina Araucana förstår inte alls vad de sysslar med.Det är min erfarenhet också. Mina hedemora är bäst på detta medan de andra raserna är lite si sådär men det är framförallt CL och wyandotte som råkat illa ut här.
100 x 200 meter?! Har du 2 ha hage till hönsen?Nu är det fanimej lerigt!!
Trots stora mängder halm i hönsgården med ca 7 cm djup på sina ställen så är det direkt skwichigt och leran sipprar genom. Detta trots att gården är relativt stor och de går 80% av tiden i sin stora, stora hage på ca 100 x 200 meter.
Nu får vi se när jag halmar på nästa gång. Vill gärna att det torkar upp lite i alla fall men ärligt talat verkar det inte finnas på världskartan just nu. Kanske får jag halma ändå.
100 x 200 meter?! Har du 2 ha hage till hönsen?
Mina Araucana förstår inte alls vad de sysslar med.
Jag har en ikeas Trofast med plastlådor som jag tänkt använda till det, på liknande sätt. Det kommer bli 6 platser och det räcker ju absolut till de små sötnosar jag har just nu. Men frågan är hur många det räcker till?
Och vi är så nöjda med vår CL-tupp, som går undan för oss och även för sonen på 2,5 år. Och visar hönorna mat osv. Orp-damerna är inte alltid helt imponerade av honom dock, men CL-hönan är kär (och han med ).Hade det inte varit för de vackra äggen hade jag inte haft CL. Tycker de är smått hopplösa. Nervösa, flaxiga, ljudliga. Dessutom är tupparna de som är mest otrevliga i flocken. Har tre kvar nu och lär nog slakta allihop.
Och vi är så nöjda med vår CL-tupp, som går undan för oss och även för sonen på 2,5 år. Och visar hönorna mat osv. Orp-damerna är inte alltid helt imponerade av honom dock, men CL-hönan är kär (och han med ).
Till skillnad från vår orpington som blev aggressiv så vi fick ha en kvast med oss när vi gick ut i trädgården...
Använder eller slåss om?Jag har 20 hönor och 9 reden.
De använder 2.
Använder eller slåss om?
Mina använder under protest mer än 2 av de 6 redena. Först ska de köra ut varandra ur de där 2 med äggröra som följd