När vi hade fler än en tupp förut körde de "gruppvåldtäkt", en höll fast och de andra våldförde sig...Var så skönt efter att vi slaktat av överskottet, tyckte både vi och hönorna.Gräslig händelse hemma ikväll...
Jag har ju haft ungtuppar förut, och dom brukar ju vara ganska så "på" på hönorna. Men nu hade tupp-Gabriel jagat stackars Kolur fram och tillbaka hela dagen, och ikväll fick han äntligen tag på henne. Då kommer gammeltuppen - som alltid annars har bra och rätt beteende - rusande, körde bort Gabriel, höll fast Kolur och våldförde sig på henne. Hon skrek och skrek och flydde i panik då han var klar. Och då kommer Gabriel rusande igen, får tag på henne och ska till att göra sitt också. Hon skrek på ett sätt jag aldrig hört förut, skrek för sitt liv, det lät som om hon grät, tills hon la sig stilla och lät honom komma till...
Så fruktansvärt gräsligt, jag satt med henne i famnen i en timme sen och lugnade henne. Hon blödde där hon varit fasthållen, och var lika chockad som jag, länge....
Hade tänkt spara Gabriel, men icke. Såhär vill jag inte ha det på min gård. Imorgon blir det tuppgryta.
Framöver kommer vi slakta av överskottet tuppar så snart de blir för jobbiga för hönorna - och är stora nog att ätas upp.