Milene
Trådstartare
Naaaaw!Idag har jag dött sötdöden.
Mamma höna som hoppade högt för att kunna plocka rödavinbär åt småttingarna och sen en 2 veckors kyckling som kommer springandes med ett stort rött vinbär i näbben
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Naaaaw!Idag har jag dött sötdöden.
Mamma höna som hoppade högt för att kunna plocka rödavinbär åt småttingarna och sen en 2 veckors kyckling som kommer springandes med ett stort rött vinbär i näbben
Röda vinbär är kalas. mina buskar brukar inte ha några kvar om de är inom räckhåll för hönsen.
Vår surhöna, som nu har kycklingar, är verkligen en riktig surhöna - i alla fall mot de andra hönsen. Hon bor i en egen bur med sina små, då jag är rätt säker på att råttorna i hönsgården skulle ta dom annars. Hon får komma ut och knata runt lite i trädgården en stund på kvällen när de andra hönsen gått hem igen. Idag var dock en annan höna där, som också vill ruva och jag försökte introducera henne för de två cream legbar-tjejerna vi har. Då kom hon med kycklingar och anföll. Hon ville verkligen inte ha henne där just nu.
Hoppas det går bättre när kycklingarna blivit lite äldre. Vill inte gärna behöva dela på gruppen.
Köpte 16 ägg av rekommenderad uppfödare, wyandotte. Denna gång var kläckprocenten usel. 6 stycken ur 17 ägg (vi fick med ett ägg på köpet).
Å andra sidan är de väldigt pigga och krya. Vi har ännu inte blivit av med någon.
tror man får räkna med dåligt resultat just nu. Många kläcker inte ens kycklingar nu för resultatet är så dåligt
Sämre befruktning i värmen?Vad beror det på? Har inte läst mig till detta alls. Har ju kläckare och tänker att det ju är lika varje gång i den.
Vad beror det på? Har inte läst mig till detta alls. Har ju kläckare och tänker att det ju är lika varje gång i den.
Vi får tillträde till nya gården om en månad och planen är att de första som ska flytta in förutom vi och hundar och katter är höns.
Aldrig haft höns tidigare så jag har börjat läsa på nu. Läst igenom tråden och hamnade oundvikligen på SVA’s hemsida och läste om sjukdomarna ni nämnt här, mfl.
Vad jag försod så är det svårt att få tag i höns från besättningar utan både Mycoplasma och ILT, nästintill omöjligt. Är det så illa som jag tolkat det?
Och hur gör jag för att minska risken att få in smittorna till oss?
Det enda jag lyckats få fram egentligen är att det bästa är att köpa ägg, inte kycklingar eller vuxna individer. Och att köpa från besättningar som inte tar sina höns till marknader eller utställningar, och heller inte köper in vuxna individer. Stämmer detta? Vad mer ska jag fråga om vid kontakt?
Kommer säkert komma med miljoner fler frågor framöver
Vi får tillträde till nya gården om en månad och planen är att de första som ska flytta in förutom vi och hundar och katter är höns.
Aldrig haft höns tidigare så jag har börjat läsa på nu. Läst igenom tråden och hamnade oundvikligen på SVA’s hemsida och läste om sjukdomarna ni nämnt här, mfl.
Vad jag försod så är det svårt att få tag i höns från besättningar utan både Mycoplasma och ILT, nästintill omöjligt. Är det så illa som jag tolkat det?
Och hur gör jag för att minska risken att få in smittorna till oss?
Det enda jag lyckats få fram egentligen är att det bästa är att köpa ägg, inte kycklingar eller vuxna individer. Och att köpa från besättningar som inte tar sina höns till marknader eller utställningar, och heller inte köper in vuxna individer. Stämmer detta? Vad mer ska jag fråga om vid kontakt?
Kommer säkert komma med miljoner fler frågor framöver