F
Fruentimber
Lite uppdatering.
Rut är helt återställd efter en längre tids "sjukdom". Troligen någon form av svält på grund av att hon är minst och råkat bli lite för mycket undanskuffad och under en kall tid på året.
Hon är tillbaka och äter och mår bra.
Mitt kalkonkläck gick jättebra! 13 av 15 ägg kläcktes vilket är jättebra med tanke på att de fraktats.
Men, som vanligt får jag ju änglavingar på alla mina bebisar (kalkoner, ankor, kycklingar, gäss). Jag lyckas alltid fixa till de så de får det aldrig i vuxen ålder men jag kan nu med säkerhet säg att det inte är ärftligt i detta fall, eftersom jag får det oavsett art, och avkommorna som föds upp hos mamma får det inte. Inte heller de avkommor som föds upp i kläckare hos andra. Så, det är garanterat fodret.
Ok,........då undrar jag lite, vadan denna foderrelaterade sak?
Min granne har samma foder och fri tillgång till sina maskinkläckta och de får aldrig det. Jag å andra sidan måste begränsa maten och bara ge 2-3 gånger dagligen, annars kommer änglavingarna som ett brev på posten (det gör de ändå för jag har ju alltid fri tillgång i början).
Jag har testat att byta fodermärke men det hjälper inte.
Några tankar?
Kan det vara vattnet?
Om din granne använder samma foder och inte får det, så kan det ju inte vara foderrelaterat.