Hönsfrågor (mååånga)

Blueberry

Trådstartare
-Inga kycklingar utan tupp, givetvis, men hur mycket ägg lägger en höna?
-Är det olika från ras till ras?
-När börjar hönor lägga ägg?
-Behövs det en tupp, eller reder damerna sig själva?
-Hur gamla blir hönor?
-Vinterförvaring av höns, hur pass bra tål de kyla?
-Hur många höns gör en lycklig flock?
-Är ägg ätbara direkt efter utploppning?

Jajamen, jag går i hönstankar.
Den stora övertalningen av the boyfriend har börjat. Vi har massor av plats, och flera uthus som kan fungera som lägenhet åt hönsen, både sommar- och vintertid.
Vilka raser är att rekommendera till glada amatörer?
Jag är inte intresserad av att sälja ägg och få kycklingar i mängder, utan vill bara ha helt ekologiska ägg och lite mysigt kackel på gården.

Sv: Hönsfrågor (mååånga)

en höna lägger ungefär 1-3ägg om dagen.. iaf våra gammla.. *dvärghönor*

ja tror alla hönor värper ungefär lika..

jag har för mig att dom är mellan 6mån å 1år innan dom börjar värpa.. va några år sen ja hade de nu.:confused:

damerna reder sig själva.. som sagt bara tupp för kyckling.. om de blir befruktat då. kan va tupp å de blir ingen kyckling ändå..

ja du hur gammla blir dom... jag har hafft oturen att vissa hönor blivit uppätna av rävar hundar grävlingar örnar m.m. men 5år o uppåt kan dom säkert bli.. minns när ja va liten hur gammla å skrynkliga hönor vi hadde då.

hönor tål kyla... men dom trivs bäst när de e lite varmare.. våra hönor tyckte de va lite kallt o läskigt i snön om de inte va skottat:p

vi har haft som minst 5st å de klarade dom bra... lite caferep måte dom ju ha:idea: fast 2 av dom va tuppar.. sen fick dom kycklingar.. så då hade vi helt plötskigt 9st..

ägg äter man hällst när dom e nyploppade.. kommer ihåg att ja snodde dom gammla röta äggen några ggr nät ja va liten.. j****r va de stank... skulle nog inte äta äggen efter mer än 1vecka iaf... men d e ju ja de.. dom i afären håller ju.. men dom plockas ju direkt..

lycka till å kom ihåg! bara för att de e en höna e de inte säkert hon gillar att ligga still o värma äggen så de blir kycklingar.. men turen finns att få sånna me.. :)

Pullorna reder sig i redet utan karl ;)
Ett lagt ägg om dagen anses som maxproduktion.
Om du bara väntar tills skalet har stelnat kan du förbruka ägget.
Lite svårt att knäcka ägg med "gummiskal":D
Lycka till!

när jag var barn så kom det en bonde runt till området o knackade dörr, han sålde ägg, morötter o potatis, helt ekologiskt och hönorna glada o frigående. godare morötter o ägg har jag aldrig ätit! :d

dom äggen höll iaf LÄNGE! han kom en gång i månaden om jag inte minns fel och vi köpte bara ägg från honom (såvida vi inte köpt för lite eller inte vart hemma när han kom förbi) och vi behövde aldrig slänga ägg för att dom blev dåliga.

1 Max 1/dygn. Utan fabrikstvång! Då blir det drygt det.

2 Ja, det skiftar, fr a beroende på aveln. Våra lantrashöns ger c:a 2 ägg per tre dygn när dom är igång.

3 Också lite olika. Våra börjar när dom är c:a halvåret.

4 En tupp är absolut att rekommendera. Annars vill det gärna bli "hönsgård". ;)

5 Olika, men en 7-8 år för våra.

6 Kylan är inget problem. Däremot gillar inte våra snön.

7 6 st är väl det minsta jag skulle vilja ha. Uppåt räknar man 20-25 som max för en fungerande flock. (Räkna en tupp/ 3 hönor).

8 Ja. Och dom håller sig i flera månader, rätt förvarade.

Vilka raser är att rekommendera till glada amatörer?
En lantras! Dom är tåliga och acklimatiserade till våra förhållanden. Värper hyfsat och ruvar gärna (i de flesta fall).
Kolla i tidigare hönstrådar. :)
Höns är nog de enklaste gårdsdjur man kan ha.

LIA

Tack så mycket för svaren allihopa..!
Nu ska jag bara fortsätta den stora övertalningen ;)

Vill bara inflicka att precis som med andra djur (och vi människor) är inte drag bra, men kyla är okej.

Sedan detta med max ett ägg om dagen. Vi har fem hönor, vissa dagar produceras det sex ägg. Kan det vara tuppen som är den skyldige då? :angel:

Vi har fem hönor, vissa dagar produceras det sex ägg. Kan det vara tuppen som är den skyldige då?
Troligare är att en höna lägger ett ägg strax efter plockningen, och därefter ett strax innan nästa plockning.
Möjligheten av någon defekt finns ju också.

Fabrikshöns drivs ju att lägga mer än ett ägg per dygn, genom att dom via ljus manipuleras att tro att dygnet består av 23 timmar. Skulle hönserinäringen kunnat få höns till att värpa 2 ägg/dygn, tror du att dom skulle gjort det då? :angel:

Vad för ras har du? Hur gamla? Hur många ägg/tid lägger dom i snitt under längre period? = Intressanta uppgifter.

LIA

Nej, det var äggplockning vid samma klockslag under en längre tid. Vi har haft mer ägg än så från bara fem höns. Men det brukar vara från unghöns som två ägg kommer. När man bara har så få brukar man kunna skilja äggen åt, och klura ut vilka ägg som kommer från vilka hönor.

Sorten är dvärgkochin och åldrarna spridda. Äldsta är nog runt en sju, om vi har ngn kvar av gamla gardet.

Tidigt i våras började äggläggningen (28 feb) lite försiktigt för att eskalera till sju ägg om dagen med viss modifikation. Men så helt plötsligt i mitten av April så tvärdog äggläggningen :confused: för att återupptas nu i månadsskiftet. Så nu är vi uppe i tre! ägg om dagen. Och ingen, absolut ingen har lagt sig ännu? Jag har annars två som är helgalna på att ruva luft. Och brukar lägga sig så fort tempen visar på plus (dygnet runt).

Så i år har det varit lite konstigt. Men vi har inte dem för äggläggningen utan främst som slaskhink och trädgårdsprydnader. Äggen är en bonus.

Var rädd om den hönan. :) Hon torde vara ganska ovanlig.

Ja, det har varit konstigt i år. Våra började inte värpa förrän till påsk, och riktig fart tog det inte förrän ett par veckor senare. Vi som brukar kunna ha kycklingar i början av april.
Nu har den första lagt sig, och om det är stabilt så lägger vi dit ägg i helgen.

Visst får man mycket av fjäderfäna förutom härliga ägg. Dom sätter färg på gården och alla blir så förtjusta när dom ser "påsktupparna" som knallar omkring.

LIA

Liknande trådar

Övr. Djur Jag funderar på att skaffa höns. Dels gillar jag dom för dom är söta och roliga och dels så har jag blivit beroende av de ägg jag brukar...
2
Svar
23
· Visningar
4 551
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar