Höns som parasitbekämpning?

Sv: Höns som parasitbekämpning?

jaså, va synd! i mitt huvud lät det bra! Jag tänker även på min skogshage de har på vintern. Men om de är såpass att de river upp stenar så är det ju totalt ointressant!

Här är en del av min hage efter ett besök

32139695.jpg

En annan del

32139692.jpg

Och så trädgården

32139699.jpg

Man börjar undra om Steven Spielberg roat sig med att spela in en krigsfilm fast med myror i huvudrollerna för det ser ut som en massa bombkratrar huller om buller, olika stora och olika djupa. Ojämnt som bara den, en del stenar vänds upp och gräset dör av denna behandling sen rotar sig ogräset innan man hinner blinka

Senast ändrad:

*kl*

Verkar ju vara en del härinne som kan lite (eller mycket, vad vet jag :D) om stridshöns/höns som kan vara ute större delen av året. Gör de någon nytta tror ni? Tex i en hage som Snowball visar bilder på i inlägget ovanför mig? Eller är det för stort/öppet/etc för att de ska vandra omkring?

Det finns många hönsexperter på sidan Alternativ.

Det finns mer och mindre härdiga höns. Jag har ett gäng som flyger halvbra, inga svanar direkt men de tar sig upp på taken. Några andra kan knappt lyfta från marken. Fråga om råd på Alternativ.

Mina höns tål kylan bra, men gillar inte snö.

Det betar gräsmattan så att den hålls i ok höjd.

Tänkte flytta ut alla extratuppar till stallområdet till sommaren så att de kan äta fluglarver i hästskiten.

Höns och tuppar är trevliga djur! Mycket roligare än man kan tro.

Min tanke var att fråga där också, men det är enklare här än så länge, när man redan är reggad :angel: Men tack för tipsen :laugh:

Jag hade frigående hönor tills i höstas då de blev sjuka och dog allihop. :cry: De var suveräna på att hålla efter vinterhagen! Då hade jag 5 hönor och vinterhagen är väl ungefär 0.4 ha. Har man då mer hönor går det nog ännu bättre. En sak jag nu har börjat snegla lite på är Myskankor, men jag vet inte så mycket om dom än tyvärr.

Ett tips om man vill att fåglar pickar i hästbajset är att ge hästen nån mat som den inte kan bryta ner helt, kanske hel havre. Då blir bajset godis för fåglarna. Märkte det på min gård. De hästar som bara fick lucern fick ha sin skit ifred för fåglarna, medan de som fick havre fick bajset sönderpillat av fåglarna.

Om du ska satsa på höns för att testa detta så tror jag du ska testa en så oförädlad ras som möjligt. Många ”utställningshöns” har tyvärr tappat lite av fodersöksbeteendet och äter hellre ur skål än krafsar runt i marken. Detta såg jag tydligt i sommras höstas när mina Gotlandshönor kastade sig ut så fort luckan öppnades på morgonen och började beta och leta mat och tillslut fick jag jaga in dem på kvällen. Grannhönsen som är hårdare avlade var ute och spankulerade men krafsade inte runt i marken på samma sätt och tog kvällen minst 2 timmar innan mina fundrade på att gå in för annat än att dricka vatten eller värpa. Du bör också leta upp en hönsras som rör sig över stora områden i sitt fodersök eftersom du vill att de ska sprätta sönder högarna över en ganska stor yta. Ja jag gör reklam men Gotlandshönsen passar bra på det också ;). Om du vill ha en köldtålig ras så ska du nog istället titta på Hedemorahönan (jag kan inte så mycket om annat än lantraser) de har mindre kam som därmed är tåligare mot kyla. Det är inte roligt att hitta sina djur med frysskador på kammarna.
Angående tiden. Jag lägger inte så mycket tid varje dag, kanske 10-15 minuter. På helgen har jag rengöring där jag rengör bajsbrädan varje vecka och vintertid byter ut ströt varannan. Mina höns går inte ut i lössnö och är inte så imponerade av temperaturer under -10 grader. Mitt hönshus är på 10 m2 och denna vinter har jag använt tillskottsvärme ca 10 timmar och haft + grader nästan hela tiden (inga förfrusna kammar). Djuren värmer altså upp huset helt ok själva.

Mina höns älskar hästhagen och dyngstacken. Men det man ska tänka p är att hästarna är jättekänsliga för röda hönskvalster, så någon närkontakt ska dom inte ha.

Sen vilka raser som är tåliga och inte beror på omständigheter. "vanliga" industri värphöns är så pass förädlade att dom inte är så bra. Jag skulle gå på höns som inte har benbefjädring eftersom benbefjädringen blir blöt och blöta höns tillsammans med kyla är inget bra. Så kravet är en torr och gärna lite varmt hus, och sen några höns utan fjädrar på benen.

Jag har alltid haft mina höns ute om det inte är alldeles för kallt.

Ang gäss och ankor så betar dom båda, Gässena betar bäst. Ankorna är mera blötdjur än gäss. Dock är gässena mera respektingivande än ankor och vaktar mera. Jag fick göra mig av med ankorna för höken ansåg att detta ställe var fyllt av gratismat..

Var berädd på att om man har alla djur löst så kommer rävar och flygdjur komma på att det finns käk där och när dom väl kommit på det så hämtar dom mer än gärna käk..

Mina höns älskar hästhagen och dyngstacken. Men det man ska tänka p är att hästarna är jättekänsliga för röda hönskvalster, så någon närkontakt ska dom inte ha.

Det där är väl en sanning med modifikation. De röda hänskvalstrerna bor inte på hönsen utan kryper upp på hönsen för att suga blod (nattetid). I övrigt bor de i skrymslen i hönshuset. Det är en av anlednignarna till att de inte ska dela bostad med hästar. Om djuren träffas utomhus så är risken minimal att man ska få över några kvalster på hästarna iom att de egentligen inte bor på hönsen.

När jag pratade med SVA om just detta så ska inte önsena vara närmre hästarna än 25 meter. Det finns kvalster på hönsena där det är mörkt. Under vingar osv. Och kvalstrena kan röra på sig med, även från hönshus osv.

Jag har dock det ena hönshuset väl nära hästarna, men har klarat mig hittills. Men en reaktion på häst av röda hönskvalster är inget kul..

knapplån

tror ni gäss hade fungerat som betesputsare?
hittade en intressant artikel där forskning gjort på gäss som ogräsreglerare.
Tror ni att de hade delat bajshögarna? ätit rent där hästarna ratar?

Höns är verkligen jättesöta :D
Skulle så gärna vilja ha ett gäng i trädgården men vi får inte pga av smittrisk (har äggproduktion på gården)..

En sak som jag har lärt mig är att bruna höns är modigare än vita (värphöns), de vita kan vara smått hysteriska men de bruna är lugnare och vänjer sig snabbare vid hantering och så. Dock kan de bitas lite :p

Höns är verkligen jättesöta :D
Skulle så gärna vilja ha ett gäng i trädgården men vi får inte pga av smittrisk (har äggproduktion på gården)..

En sak som jag har lärt mig är att bruna höns är modigare än vita (värphöns), de vita kan vara smått hysteriska men de bruna är lugnare och vänjer sig snabbare vid hantering och så. Dock kan de bitas lite :p

:rofl:

Jag tycker de där stridshönsen verkar coola :D Kan ingen spela fram mitt liv sådär 5-10 år så jag kan få köpa några sånna :angel:

http://www.google.se/images?q=strid...ct=mode&cd=2&ved=0CBAQ_AUoAQ&biw=1152&bih=765

Jodå, det går utmärkt att växelbeta tex häst och höns, dock krävs det många hönor :D

Det smidigaste sättet att lösa "betet" för hönsen är med sk. vandringshönshus.

Det är helt enkelt en byggnad med stor utegård som är inhägnad och som går att flytta med traktor - då flyttar man helt enkelt hela hönsgården med jämna mellanrum allteftersom hönsen har betat av en yta.

Dessa vandringshönshus förekommer i olika storlekar från små för några enstaka höns till stora dito för kommersiell hållning av värphöns med plats för flera hundra höns i varje "hönshus".

Hönsen mår inte bra av långt gräs så att ha hönsen efter hästarna i betesordning är bättre än tvärtom.

Vad gäller fågelinfluensa så meddelar Jordbruksverket när det är så att att man ska vidta åtgärder, dessa åtgärder kan vara att hönsen ska matas under tak eller hållas inomhus under begränsad tid - som husbehovs hönsfarmare får man ingen info om detta skickad till sig men det är bara att gå in på SJV´s hemsida lite då och då.

Att ha hönsen helt lösa i hagen kan lätt bli en dyster historia, våra inhemska rovdjur älskar att äta upp höns så alla farfarshistorier om rävar som massakrerar hela hönshus är inga skrönor, en rävhona med ungar kan utan vidare äta upp 5-6 höns på bara en eftermiddag.

Dessutom får många höns problem med att dom förfryser kammen om dom utsätts för vinterväder, några minusgrader är ingen som helst fara men kallgrader i kombination med drag eller om tempen kryper ner på -20 så far hönsen illa och vill ha nått välisolerat utrymme att krypa in i.

Gäss betar bra, men var beredd på skiten - dom lägger nämligen nått som snarast ser ut som om grannens hund hade varit på gräsmattan :D
Gäss kan dessutom vara riktigt elaka att ha att göra med så det är inte några "nybörjarfåglar", tycker man att en ilsken 4 kg tupp är lite läskig så ska man kanske inte skaffa gäss.

Ankor vill ha "plaskdamm" men är annars riktigt bra fåglar, sociala och trevliga att ha att göra med och så ger dom kanonfina matägg med mycket gula :d

Annars skulle jag gärna rekommendera någon lite tyngre kombinationsras som kan ge både ägg och kött hellre än små skintorra värphöns, vanliga värpare som Lohman eller Värphybrider är väldigt små och ger obefintligt med kött.

Det var annan info än jag fått när jag sökt. Den info jag fick var som sagt att ute är smittrisken minimal och källan kändes tillförlitlig. Jag sökte bara på sidor som var "officiella".

kl
Ankor och gäss fungerar inte på samma sätt som höns. Båda dessa fågelarter är vattenlevande och sprätter inte i marken på samma sätt som höns. De kan säkert dela isär skithögarna men då sker det snarare med näbben. Bägge arterna är dessutom "vattenlevande" och parningen sker i vatten. De behöver altså en damm/bäck för att må riktigt bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka