Höns som parasitbekämpning?

Sv: Höns som parasitbekämpning?

fåglar är kända för att kunna bära mkt bakterier o sprida sjukdomar! Delvis äter de nästan allt, sen (bortsett från höns då;) ) så brukar de flyga rätt långt beroende på årstid. Att ha hästar en månad efter att höns har gått där är nog inga problem såvida man inte tänker sig typ 20 höns på en yta av en utebox :P Men hur mkt mark har du inte då om du kan avvara varje hage i 1½-2 månader?! Helt klart värt o göra en undersökning, men jag tror mer på får eller varför inte grisar? Grisar vill man kanske inte ha på sitt sommarbete, men väl i vinterhagarna? De kan man dessutom slakta sen på vintern o äta :)

Hihi, en långtflygande höna vill jag ha :D ;) Men det har du ju faktiskt rätt i. Är det stor skillnad på vilda fåglar som rör sig på extremt stora arealer jämfört med hönor som bor hemma tro?

Jag tänkte väl mer isf att hönorna får ha en egen hönsgård som de är begränsade till i övergångsperioderna typ.

Grisar bökar ju upp precis allt, hur tänker du då? Dock vill jag som sagt inte ha mer "stora" djur (får, gris, ko) än hästarna hemma både pga jobb och markyta. Det är isf att låta någon annans får tex beta en period i hästarnas hage.

våra kråkor och skator är parasitbekämpare här hos oss, iallafall på sommáren

jag kunde inte förstå varför högarna var ut spridda tills jag kom på skatorna som brukar hänga runt hästarna hela tiden...

nu har inte mina hästar speciellt mycket så att de behöver avmaskas,,, jag städar hagen under sommaren men det är ju bra att skatorna hjälper till:D

jag är glad så länge jag inte behöver avmaska då min häst varit väldigt dålig i fång...

MMBetsybabe

Mössen mular sönder hästbajsarna i boxarna hos oss när det är riktigt kallt på vintern :D

Tyvärr gör våra fåglar ute inte samma nytta som era, ni får tacka dem :)

Nu kan jag inget om ankor eller andra fåglar förutom att jag tycker fåglar överhuvudtaget är ganska äckliga djur...

Men i vårt stall har stallägaren skaffat får som går och förbetar och även efterbetar sommarhagarna. Dom äter upp ägg som senare dör i deras alla magar.

Däremot har jag forskat lite kring ankor som snigelbekämpare i mammas trädgård men kommit fram till att det blir mängder med äcklig ankbajs som är 100 gånger värre än att ha sniglar i trädgården!

Sniglarna kan man rensa på annat sätt! Nu till våren funderar jag på att hälla salt runt hennes tomtgräns! Men det regnar väl iofs bort men NÅNTING åt det hållet.....

Jag är inte heller jätteglad i fåglar, eller inte i husdjur utöver hästarna egentligen heller. Men som nyttodjur hade de självklart fått sin plats i familjen :) Men fungerar de inte som nyttodjur känner jag ingen större längtan efter höns heller faktiskt :p

Vad är meningen med förbete? För att hästarna inte ska gå ut på så mycket gräs eller har det med parasiterna att göra oxå?

Vi hade frigående höns vid stallet (ej våra höns). De var MYCKET duktiga på att sprätta isär skithögarna och plocka larver och annat äckel de hittade där. Eftersom vi hade få hästar så hann hönsen väl med att sprätta ut de högar som blev, vilka sedan regnade ner i marken. Vintertid blev det lite svårare för dem, högarna frös och hönsen var inne och då märkes det tydligt vilken nytta de gjorde.

Svårt att uppskatta hur mycket parasittrycket minskade, våra hästar hade aldrig något fynd när vi lämnade in Kolla Masken. Flugor och knott fanns det ju ändå, och ett år hade hästarna mycket flugägg på benen. Men som sagt; aldrig något på maskproverna.

Det där var lite av det drömscenario jag tänkte mig när jag läste om det :)

Gick hönorna över hela (sommar?)hagarna och höll ordning eller hur mycket hönor/yta och häst behövde ni?

*delvis kl* Finns det någon typ av hönor som klarar av att vara ute större delen av året? Typ i plusgrader iaf.

Skriver under på det.
Vi hade också sprätthöns, aldrig något på träckproven och en mycket välstädad gårdsplan :p Hönsen "krattade" ju den i jakt på havre och annat mumsigt som en slabbig häst slängt ut.

TS, jo ankor betar faktiskt :p I varje fall myskankor.

Jo jag vet att de betar till viss del, jag tänkte mest att de inte var "betande" så att de minskade gräsmängden för hästarna :D

grisar kultiverar jorden o vänder ner skiten. Sen vill man ju såklart att det trampas ner innan regnet kommer... Men de är ett bra sätt att få en hälsosam jordmån, om man inte har grisarna där för länge ^^

Stridshönsen kan gå ute året om de fryser inte.

grisar kultiverar jorden o vänder ner skiten. Sen vill man ju såklart att det trampas ner innan regnet kommer... Men de är ett bra sätt att få en hälsosam jordmån, om man inte har grisarna där för länge ^^

Jag har haft vildsvin (en flock på nästan 40 vildsvin kom på täta besök här en period) i både hagar och trädgård och det blir tyvärr ingen hälsosam jordmån alls efter deras besök i alla fall. På bara en natt hann de böka upp stora hålor där gräset dog och ogräset fick fäste i stället. Stenar kommer upp och det blir väldigt ojämnt då svinen bara kultiverar jorden där de känner för det. Så efter deras besök fick jag lägga ganska mycket tid och arbete på att försöka återställa marken. Egentligen hade nog hagarna behövts plöjas upp, harvats, vältats och såtts in på nytt efter deras besök men det hade jag inte möjlighet till. Så mina hagar har definitivt blivit sämre av grisarnas besök och de hinner förstöra väldigt mycket på kort tid.

Men om man har möjlighet att plöja och göra allt som behövs när man sår in en ny betesall ja då kan de säkert göra förarbetet. Men när man sår in en ny betesvall ska den väl helst inte betas omedelbart då en nysådd vall är känslig för tramp av tunga djur? Alltså måste man ha tillräckligt med hagar (och helst maskiner också) för att kunna ta tex hö första året på en nysådd vall innan man kan använda det som bete igen?

Senast ändrad:

Haha, ja de ser ganska lömska ut:D

Googlade snabbt och de engelska på wiki med långa ben var coola! Dock stod det en rad om att de inte tålde kyla så bra pga de långa benen? Men de indiska såg mer ut som vanliga hönor, fast maffigare :D Nåja, kul att veta att det finns lite olika iaf, tack :)

Grisar förstör effektivt och snabbt vallen i sin jakt på de goda rötterna. Inget att rekommendera alltså.

Jag har haft vildsvin (en flock på nästan 40 vildsvin kom på täta besök här en period) i både hagar och trädgård och det blir tyvärr ingen hälsosam jordmån alls efter deras besök i alla fall. På bara en natt hann de böka upp stora hålor där gräset dog och ogräset fick fäste i stället. Stenar kommer upp och det blir väldigt ojämnt då svinen bara kultiverar jorden där de känner för det. Så efter deras besök fick jag lägga ganska mycket tid och arbete på att försöka återställa marken. Egentligen hade nog hagarna behövts plöjas upp, harvats, vältats och såtts in på nytt efter deras besök men det hade jag inte möjlighet till. Så mina hagar har definitivt blivit sämre av grisarnas besök och de hinner förstöra väldigt mycket på kort tid.

Men om man har möjlighet att plöja och göra allt som behövs när man sår in en ny betesall ja då kan de säkert göra förarbetet. Men när man sår in en ny betesvall ska den väl helst inte betas omedelbart då en nysådd vall är känslig för tramp av tunga djur? Alltså måste man ha tillräckligt med hagar (och helst maskiner också) för att kunna ta tex hö första året på en nysådd vall innan man kan använda det som bete igen?

Mark att så in ny vall kommer vi nog aldrig någonsin ha möjlighet att skaffa oss, "Skåne med pendelavstånd till Malmö"-markpriser ;) Precis som du säger har jag läst mig till att minst ett år (en sommar) behöver vallen vara fri från hästar innan man kan ha den som hage, gärna längre. Tex ta korn med (med insådd vall) första året, hö nästa och sedan ha häst.

Alla andra slags djur är välkomna i mina hagar utom just grisar. Får jag syn på ett svin i mina hagar skulle jag nog till och med kunna skjuta det (om jag nu hade haft en bössa).

Jag mötte faktiskt hela den f-bannade flocken i trädgården en tidig morgon och de flyttade ju inte på sig heller :mad: Envis som en gris säger man ju och dessa hade verkligen parkerat sig i trädgården och intilliggande hage. Natt efter natt kom de tillbaka och bökade mer. Till slut fick jag upp ytterligare en eltråd runt hage och trädgård då höll de sig utanför till slut.

Senast ändrad:

Vildsvin är ett problem. Jättestort, och det ökar också, problemet. Stora flockar, nya kullar året om, inget riktigt jakttryck gör att de är trängda och flyttar sig närmare människorna. Och där det är bekvämt stannar de gärna. Hästarna blev som nippriga när de fick sniff på svin, även om det var vinden som låg på och grisarna var en bit iväg.

De förstör, de tar kål på hundar (många sällskapshundar har satt livet till i de här trakterna) och en jättegalt är inget jag vill stå tryne mot tryne med när jag kliver ut på morgonen. Dessutom är de ett trafikproblem, det är inga roliga skador när man krockat med en sådan sten

Ja det är ett jätteproblem med den ökade stammen av vildsvin. Fast just hos mig har de minskat/flyttat igen (just nu i alla fall) tack gode högre makt eller vad det nu är som åstadkommit minskningen.

jaså, va synd! i mitt huvud lät det bra! Jag tänker även på min skogshage de har på vintern. Men om de är såpass att de river upp stenar så är det ju totalt ointressant! KAnske ska ha lite får där istället, o andra sidan finna där ingen sly. Så med andra ord ska jag fortsätta att ha fånghästar där på sommaren, med all säkerhet det mest lukrativa!

Konstigt att de stog att de inte tålde kyla, i hönsvärlden rekommenderar man dem :crazy:. Aja någon annan ras kanske dyker upp :)

Finns flera olika typer av stridshöns :)

Den Moderna Engelska Stridshönan mår inte bra i kyla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka