Sv: Hönor som passar nybörjare?
Jag har haft höns i sammanlagt 20år och har alltid haft dem helt fria på dagen eftersom jag tycker att de är sådana trevliga djur. Ofta kom hela flocken rusande mot oss när man vi ut på tomten.
Till skymningen gick alla in i sitt hönshus för att sova så det var bara att stänga dörren.
Vi startade med ett 10-tal burhöns som skulle slaktas och hade genom åren massor av olika raser.
På slutet hade vi några "grönvärpare" Araucana- korsningar och någon med Isbar i sig.
Det var väldigt kul att ha ägg i massor av olika färger: bruna i olika nyanser, vita och så de grönaktiga.
Jag tror inte det spelar så stor roll vilka höns man väljer.
Alla raser vi haft har varit lika trevliga förutom Vit Leghorn och Holländsk vithätta som var väldigt skygga och nervösa.
Tyvärr så upptäckte både räven och duvhöken att det fanns gott om mat här så de fick vara i en inhängnad med ca 2 meter högt Gunnbostängsel och tak gjort av trådar. (De hade ett hus i inhängnaden också)
Tyvärr förtog det den största delen av tjusningen med att ha höns eftersom de var instängda och att man inte umgicks naturligt med dem längre.
Dödsstöten kom när en mink tog sig in genom stängslet och dödade alla utom en höna.
Så efter 20 år med höns har jag nu gett upp.
Själv tror jag att anledningen till att både räv och hök i så stor utsträckning kom var för att det försvann ett stort stall just vid oss så det blev ganska folktomt här.
När jag flyttar så ska jag försöka att ha höns igen, det är så mysiga djur och förhoppningsvis får man ett ägg per höna.
Passupp för alla listiga skator som snart lär sig var det finns ägg att äta.
Massor av lycka till !