Sv: Hönor som passar nybörjare?
De tio små..
Mask kan jag inte uttala mig om men väl ohyra, och den ser man (spår av) när man sköter sina höns.
Wellpapp är väl bra att ha en bit av i hönshuset som indikator om man är osöker.
Wellpappen är en bra indikator, men måste bytas om en dag eller ett par. Dom äckliga små krypen förökar sig fort i gynnsamma förhållanden
Deras kontakter torde väl bestå i just hönsfabriksanläggningar? Ja det gör det ju eftersom vi hobbyhönsägare enl dom sprider ohyran och sjukdomar iom våran okontrollerade miljö och avel.
Dina fick kanske hönskvalstren via foder/förpackningar/besök mellan anläggningar. På något sätt kom det ju. Ja på nåt sätt måste dom ju ha kommit, men jag vet inte hur förutom att när jag pratade med SLU så sa som att det var ett sånt år med mycket kvalster och sånt just för att det var blött, fuktigt och varmt. Alltså sensommar. Och att dom sa att det kan finnas på hönsen i små mängder, hela tiden och sen blir det ett utbrott under de rätta förhållandena. Numera blir alla höns och hönshus städade från golv till tak och alla springor noga urtvättade och behandlade.
LIA
De tio små..