Jag har inte sagt något om raskattuppfödare?
Jag är däremot så trött på den där siffran med de 100.000 hemlösa katterna.
För några år sedan, så sökte jag reda på hur siffran tagits fram, och det var via enkäter till katthem, som uppmanades att bedöma hur många hemlösa katter det fanns i respektive katthems närområde.
Vi pratar alltså om en "självskattning".
Sedan har den siffran använts till att gissa sig fram till att "om det finns xxx st hemlös katter i område a, så måste det också finnas yyy hemlösa katter i område b" och så har man summerat områden med gissningarna, och smetat ut gissningarna på varje kommun i Sverige, och multiplicerat hej vilt.
Det är en oseriöst framtagen siffra, som fått eget liv som en verklig sanning.
Vilken sanningen är om hur många hemlösa katter det finns i Sverige vet egentligen ingen, ingen seriös undersökning via Länsstyrelser och kommuner med vetenskapliga metoder har gjorts.
Inte någonsin har t.ex. kommunerna de län som ligger närmast mig, fått en förfrågan om vilka problem det skulle finnas med hemlösa katter med den typ av hemlöshet som genererar kattkolonier med katter som förökar sig och finns i utkanten av industriområden eller liknande.
Det kanske finns jättemånga hemlösa katter på vissa ställen, och i stort sett inga hemlösa katter alls på andra håll.
Det här borde naturligtvis undersökas på ett seriöst sätt.
Det vore väldigt intressant att få veta hur det ser ut just nu, med hemlösa katter.
Var finns de? Hur många är det? Är det jämnt utspritt över landet? Vanligast på landsbygden, i mindre tätorter, eller större orter?
De fall av kattproblem (med illa skötta katter som förökar sig och lever i misär), som jag stött på i min verksamhet, har alltför ofta varit knutna till enskilda individer av människor, som p.g.a. ålder, psykiskt sjukdom, demens eller något annat problem, fullständigt har tappat greppet.
Alternativt har det handlat om enstaka fall av t.ex. dumpade kattungar som hittas på kommunens återvinningsanläggning, levande eller döda.