shettisbiten

Trådstartare
Sitter och funderar på att köpa ett sånt hönät som man trär över stora höbalar. Men önskar höra era erfarenheter först.
Är det värt pengarna? Jag har försökt kolla lite efter begagnat men det verkar vara lönlöst;) Då resonerar jag så att antingen är alla så nöjda med nätet att dom använder det eller så är det inte så många som har köpt det... Vad tror ni?

Min tanke är att ställa balen på en pall med en/två kragar på och nätet över/runt balen för att slippa spill osv. Men tror ni det finns risk att dom fastnar med hovarna i nätet? En av ponnierna har skor.

Så vad säger ni köpa eller spara pengarna?

Sv: Hönät

Undrar oxå lite, kommer hamna på ett ställe med möjlighet till rundbals fodring = jag tar chansen har haft automater tills nu men är ändå lite pyssel.

har kikat på cajsas och oves film hur man trär på nätet själv utan traktor mm
är det genomförbart? näten kostar ändå näsrame 2000:-

Nån som har erfarenheter?

man kan köpa lastnät på t.ex. biltema och sy ihop det till en "påse" rymmer ganska mycket hö kostar bara ca 400:-

Tack för tipset, men det nät jag har hittat har antingen varit på tok för stora rutor eller i ett för klent material eller i vilket fall lite för dyrt för att det ska lösa sig att sy ihop ett stort nät till rundbal.

http://www.youtube.com/watch?v=OXgfQDkX0TU

det här var min tanke att jag skulle göra och ev klara av.
Praktiskt möjligt?

INGEN här som kör med nät till stora balar?

En skodd häst kan absolut fastna i nätet, så då skulle jag nog säga att du behöver ha en sarg eller kant runt balen så att hästen inte kommer åt att krafsa i nätet.

Ang själva balnätet kan jag tyvärr inte svara, jag har "små" nät som jag fyller på ur storbal.

Nu har ju en utav TS hästar skor, men tror att om hästen fastnar så går nätet sönder men sen vill man ju inte att varken häst fastnar, nätet går sönder eller att skon ryker.

finns ju lite foderringar ute på markanden om man vill köpa, sen kan det väl inte vara grymt klurigt att få en gjord?

min går dock allihopa barfota

Tror ni man orkar vänd apå balarna så som i videon även när det är lite lerigt/snöigt ute?

minst fyra hästar i min ligghall så en rundbal hinner nog gå åt innan den blir dålig, annars så blir dert massor med nät som ska fyllas och sättas upp och utan vettiga trädi hagen så blir det klurigt.

fördelen jag ser med bal är att det verkar vara relativt lätt att klä in den, låta den stå och sen ställa in en ny på ett nytt ställ just för lerans skull - eller vad tror ni?

Jag tycker att hönät över en bal är superbra. Hade det hela förra vintern. Men det gäller att hitta ett hö som passar hästarna också. Är höet för energirikt kvittar det om man har SMHN hästarna blir feta i alla fall.

Har du en skodd häst skulle jag absolut INTE använda nät dock. Förra året fastnade en av de skodda hästarna och nätet gick inte sönder det minsta. Det hela slutade med att vi fick dra av skon för att få loss hästen.

Jag har finmaskigt hönät på stora rundbalar och det funkar jättebra. Hästarna är skodda och jag använder en hemmagjord höhäck som vi har balen i.

Dock så har de förfinat sin ätteknik så pass att jag nu har köpt ett till nät för att testa dubbla nät.

Jag har två kallblod och en B-ponny och de höll sig i skaplig form i vintras, ingen blev direkt tjock även om de inte var magra heller.

Jag köpte näten hos Caisa och är mycket nöjd. Hästarna är också väldigt nöjda med att kunna äta när de vill. Känns som den bästa lösningen att sköta fodringen på.

Hur ser din hemmagjorda höhäck ut?

Funderar lite på hur den där trekants grejer som ove använder fungerar medan balen kryper och inte väger så mkt, annars så verkar det ju smigit som satan
Måste man kanske köpa en höhäck oxå?

Jag vet inte hur man lägger in bilder här så jag får försöka att förklara...

Vi snickrade ihop en stor rejäl höhäck med lutande långsidor och ben så att balen ligger ner. Sen knyter vi repet som vi stänger nätet med under höhäcken. Fördelen med att ha balen liggandes är att regnet inte kommer in i balen utan det rinner av den.

Först hade vi balen i vindskyddet men då blev hästarna ståendes inne dygnet runt, de bara åt och lyfte på svansen där de stod, så jag gjorde inget annat än att mocka och hästarna såg aldrig dagens ljus. Efter ett tag ställde vi balen uppe i skogen i stället och det var mycket bättre. Hästarna rör på sig och jag slipper mocka lika mycket. Nackdelen är då vädret, men jag tycker att det funkar bra i alla fall.

Vet inte om du förstod hur höhäcken ser ut, det var svårt att förklara.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Ska till våren påbörja byggandet av vår lösdrift där vi ska ha två hästar. Har tänkt ha fri tillgång på foder (med...
2
Svar
22
· Visningar
7 853
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 283
Senast: tara
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 921
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama