Hönät till gammal stel häst

Yrrol69

Trådstartare
Hörde av kompisen att hennes vet rekomenderade hönät till deras gamla ponny när han var vid ett tillfälle var stel i bakdelen (troligen gått omkull i hagen) och då var det bra om han inte behövde gå ända ner till marken för att äta vid varje mål. Hönätet användes alltså på kvällen, frukost o lunch fodrades på marken i hagen.
Gör det någon skillnad tro? Underlättar det för en gammal o stel ponny?
Är bara allmänt nyfiken.

Sv: Hönät till gammal stel häst

tror inte att det är nån större skillnad förutom att det är svårare att äta från hö nätet. min gamla ponny vägrade äta från hö nät då det var för jobbigt när hönätet for omkring så fort han försökte dra ut höet, dock så har vi ganska långa strån i vårt höselage så det blir ju svårare att få ut om det är mindre hål i hönätet. för att underlätta ätandet för honom så klippte jag höet, ponnyn var då också 30+ och allmänt stel.

Hästen lär bli ännu stelare i bakbenen och ryggen om den inte får sträcka ut ordentligt och klarar den inte att äta maten från marken är det dags att säga gonatt anser jag.

Klarar av att gå ner till marken det gjorde den, men det var mest för att underlätta.
Nu är pållen igång o rids igen, så det var väl mest tillfälligt under tiden han var dålig.

Liknande trådar

J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 277
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31