Hönät, skadligt?

Bison

Trådstartare
En ET som kom ut till stallet sa att hönät ger hästar ryggproblem, Vad säger ni om det? Mina egna erfarenheter säger nej men jag är inget proffs.....

Sv: Hönät, skadligt?

Hästar är gjorda för att äta från marken så det är ju klart det bästa. Tror mkt väl det kan bli problem om hönätet sitter för högt eller om hästen har lite småskavanker redan.

jo om det sitter högt, men när det är i normal huvudhöjd så bör det ju inte va skadligt.

Sunt förnuft och logiken säger självklart är det så. Hästar äter gräs och vad jag vet så växer gräs på marken och inte i huvudhöjd :D

Men huvudhöjd innebär ju ändå att hästen har upp huvudet och oftast börjer/vrider huvudet och drar i nätet när de ska ha ut sin mat. Att ägna sig åt sådan så många timmar per dag år ut och år in känns rätt onaturligt. Dessutom är jag livrädd för snören o grejer de kan fastna i.

Hej!

Det jag kan tänka mig skulle kunna vara skadligt med hönät är att de kanske skulle kunna trassla in sig i det och göra sig illa. Att äta från ett hönät ser jag dock inte som en fara. Min häst äter gärna från både gräs, buskar och träd. Han har inga problem att höja respektive sänka huvudet och jag tror inte att han lär få det av att jag fodrar hans hö i hönät eller ger honom hela rundbalen (då är huvudet inte heller riktat neråt, större delen av tiden) hö i hagen.

Jag tror mer att den ridningen som jag utsätter honom för ger honom skador/förslitningar. Relaterat till de snedheter/felbelastningar som jag har i min kropp. Men jag tror också att han är kapabel att kompensera min snedhet. Vilket leder till att jag ser snedheten hos honom och ser det som ett fel hos honom. När det igentligen bottnar i ett fel hos mig som ryttare. Det är i alla fall min tro, att ryttaren är det som oftast felas hos hästen.

Hästarna är byggda att äta från marken, dels för att tänderna kommer i rätt läge då. Så jag tycker att man alltid ska utfodra på marken. Vi ger även kraftfodret i hinkar på golvet även fast vi har krubbor.

Hästar skall äta så lågt ner som möjligt. Det är varken bra för tänder eller ryggen med hönät. Förr sa man alltid att hästarna blev svankryggiga av att ha höhäck för högt upp.

Oftast hänger man väl hönätet ganska högt för att de inte ska fastna i det när det är tomt, så det blir ju en ganska onaturlig ställning att äta i om de äter de flesta målen om dagen i hönät, det blir ju många mål mat med konstigt huvudhöjd på ett år.

Varför ger man i hönät öht egentligen när hästen är på hemmaplan??

min häst äter ur hönät på kvällen pga att han drar runt höet i hela boxen o trampar ner det vilket leder till att av hans 8 kilo äter han kanske 3 resten är nertrampat i boxen :crazy:
han äter stillsamt ur nätet inget ryck o dragande utan verkar trivas med det, har väldigt fin rygg.

Som många skrivit så äter ju hästen naturligt från marken och då borde den få fortsätta göra det. Dessutom när de äter från marken så längs ju ryggmusklerna istället för att måsta anstränga sig med att lyfta huvudet och därav korta ryggmuskulaturen och antagligen spänna sig när de ska rycka höet ur nätet. Det ska väl vara avslappnat att äta. Logiskt tänkande bara! :idea:

Jag tror inte dom tar någon större skada av att äta ur nätet om det bara handlar om att de äter ett mål om dagen i det. Min häst ska få ett hönät med små maskor i, så hon har lite och gör under natten (har även halmströ) , till henne kommer jag försöka sätta det relativt långt ner ändå. Det är små maskor i det så att hon ska kunna ha mer och göra under längre tid, samt för att skaderisken ska minska.

mitt nät sitter ganska långt ner, när det blir tom hänger det bara helt slappt mot väggen, han måste knöla ordentligt för att lyckas fastna i det.

Om hönätet sitter högt och hästen alltid äter ur hönät är det möjligt att det är skadligt, man får nog kolla på hur hästen gör.

Det är helt korrekt att hästen är gjord att äta från marken, inte minst för att käkarna jobbar rätt då.

Jag har fri tillgång till mina hästar, och ute ligger det på marknivå, samt till de flesta inne nattetid.
Men unghingsten tex är fenomenal på att dra runt och trampa ner maten så han får sin inne mat i nät. Nätet är stort och blir aldrig slappt eftersom det aldrig tillåts ta slut.

Nätet sitter i huvudhöjd och när han äter så drar han ut en tugga och sänker huvudet till marknivå för att tugga i sig. Han står aldrig kvar i nätposition och tuggar!
Hästarna sitter ju inte fast i den positionen och dom är ju inte korkade!

Ser man att hästen aldrig sänker huvudet vid nätet kanske man ska börja fundera.

Jag använder inte hönät längre av den anledningen att hästen är gjord för att äta på marken. Klart en häst kan få ryggproblem av ett felsatt hönät. Sen är det ju onödig påfrestning att hästen ska behöva äta högt när den är gjord för att äta på marken.

Hästar är gjorda för att äta det mesta från marken. Om man ger dem grovfodret upphängt eller i höhäck jämt så kommer de att slita sina tender fel. Underkäken ska kunna "falla ner" när hästen äter annars kommer hästen att få hakar.
Enl veterinär med specialintresse för tänder.

Var med om en hemsk olycka i ett stall med hönät. Ena hästen gillade inte sin boxgranne och brukade sparka med bakbenen i väggen och en natt hade han fastnat med bakhoven i hönätet. Han hade slått sig själv helt fördärvad och blödde från alla kroppsdelar. Hade väl till slut trillat och legat och vridit sig för att komma loss. Sen dess skulle jag aldrig drömma om att ha hönät i boxen. De får helt fel muskler på halsen när de står och äter i en så onaturlig ställning. Köp en stor 80 liters tunna och ställ på golvet och lägg höet i den. Om hästen sprider ut höet och inte äter det så är han nog inte så hungrig för om hästen är hungrig dammsuger dom boxen på varje höstrå.

tror att risken är större att han skadar sig om han äter ur en tunna. Han är hungrig o när höt är i ett nät äter han allt när det ligger på marken trampar han i det o han äter inte i trampat hö även om hanm är hungrig, han är fin i kanten min herre.

Men jag tror på wrangler o det är så han gör, tar ett tauss, sliter inte utan tar en tuss o står lugnt o tuggar, han gör likadant med kraftn, tar en tugga lyfter huvudet o äter, står inte med näsan nere o tuggar.

Det är så intressant med människor som verkar veta hur alla hästar beter sig naturligt. :crazy:
Om jag inte fodrade min häst i hönät skulle hon äta cirka 1 kg hö/dygn.
Hon får två mål mat serverade ute i hagen i låga krubbor, hon äter några strån, sedan struntar hon i det. Inne i boxen äter hon inte heller något hö som ligger på backen. Sätter jag däremot in ett hönät äter hon ca 12 kg inne, hon har fri tillgång på hö inne.
Det är inte särskilt ovanligt att hästar inte vill äta hö som det kommit spån/torv/bajs på. Det är inte heller särskilt ovanligt med hästar som drar runt höt i boxen.
Min ena häst som äter ur hönät har endast haft ryggont en gång - när han gick på dygnet runt bete!
Om man studerar en häst som äter ur hönät så står de ju inte med nosen i hönätet hela tiden. De tar en tugga, flyttar huvudet nedåt/uppåt/åt sidan...

Det är så intressant med människor som verkar veta hur alla hästar beter sig naturligt. :crazy:
Om jag inte fodrade min häst i hönät skulle hon äta cirka 1 kg hö/dygn.
Hon får två mål mat serverade ute i hagen i låga krubbor, hon äter några strån, sedan struntar hon i det. Inne i boxen äter hon inte heller något hö som ligger på backen. Sätter jag däremot in ett hönät äter hon ca 12 kg inne, hon har fri tillgång på hö inne.
Det är inte särskilt ovanligt att hästar inte vill äta hö som det kommit spån/torv/bajs på. Det är inte heller särskilt ovanligt med hästar som drar runt höt i boxen.
Min ena häst som äter ur hönät har endast haft ryggont en gång - när han gick på dygnet runt bete!
Om man studerar en häst som äter ur hönät så står de ju inte med nosen i hönätet hela tiden. De tar en tugga, flyttar huvudet nedåt/uppåt/åt sidan...
Du menar alltså på fullt allvar att din häst vägrar att beta gräs på sommaren. Eller går hon och letar efter strån som ingen har trampat på??:cool: Att han fick ont i ryggen på betet visar ju bara att han inte har andvänt sin rygg rätt innan och då säkert har fått träningsvärk.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
644
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
653
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 020
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka