Hönät, skadligt?

Sv: Hönät, skadligt?

Nej, hon äter gräs - men inte särskilt mycket hö ute. 1-2 kg på två fodringar. Inte tillräckligt mycket för att ens komma i närheten av att täcka hennes behov.
Men även på sommaren brukar jag bli tvungen att stödfodra i perioder.
Och det är två helt olika hästar i exemplet ovan, jag har flera hästar. Om du läser noga ser du att det ena är en hon och det andra en han.
Hon som alltid äter ur hönät har aldrig haft ryggproblem.
Det jag vänder mig mot är att många här verkar tro att alla hästar fungerar som just "deras" hästar.
Vissa hästar, särskilt bland fullblod, är mycket noga med vad de äter. Ovan nämnda dam dricker inte heller vatten om det är hö i det eller om det stått för länge.
Alla hästar är inte likadana.

När hästen tar ner huvudet till marken så stretchas ju hela överlinjen ut. Äter hästen ur hönät går hästen misste om den stretchingen. Är ju inte omöjligt att det kan leda till ryggproblem.

Har man hönät kanske man då borde se till att hästen ngn gång under dagen har ngt att pilla med på marken.. Har man inte ngt gräs alls i hagen kanske man kan lägga ut halm i boxen eller nåt...

jo om det sitter högt, men när det är i normal huvudhöjd så bör det ju inte va skadligt.

Mer än ryggproblem så orsakar ständigt ätande ur hönät en felaktig ej naturligt vinkel på tuggytorna, dvs hästens käkar mal inte i en position som de är gjorda att mala/tugga i, vilket sker i betande ställning. med andra ord behöver man oftast kolla tänderna och åtgärda bettet på hästar som ej äter grovfoder i markhöjd, utan ur häck/hönät.

Jag hade stora problem med min häst förr, han trampade runt allt sitt hö i boxen och bäddade med det. Det blev både jobbigt för mig att mocka och för honom eftersom han inte fick i sig tillräckligt med mat.
Jag provade halma upp boxen och efter det har han aldrig bäddat med sitt hö, anledningen va ju att han velade ha något att ligga på. Han trivs jättebra på halm och nu får han i sig allt hö han behöver, så jag rekomenderar dig att prova med halm. Det kanske inte hjälper för alla, men det funkade iaf för mig.

Till svar på frågan: Alla gör som dom själv vill, men jag skulle aldig hänga in ett hönät till min häst, och jag tror att det kan leda till ryggproblem eftersom det naturliga är att äta från marken. Jag ger även kraftfoder i hink på marken. Men alla är vi olika och har olika synpunkter på hästhållning, ingen har ett facit och alla har ju rätt att ha sina åsikter och behandla sin häst på det sättet man själv tycker är de bästa. :smirk:

Som många skrivit så äter ju hästen naturligt från marken och då borde den få fortsätta göra det. Dessutom när de äter från marken så längs ju ryggmusklerna istället för att måsta anstränga sig med att lyfta huvudet och därav korta ryggmuskulaturen och antagligen spänna sig när de ska rycka höet ur nätet. Det ska väl vara avslappnat att äta. Logiskt tänkande bara! :idea:

:bow: :bow: :bow:

jag har en äkta rygg-häst med spänningar i hela kroppen typ :cool:
hon har alltid haft hönät hos mig, annars har jag hö i heeela boxen, hon vill inte äta från marken... ute äter hon inte på marken om det regnar eller är lerigt...

hon är behandlad av ET å har aldrig mått så bra som hon gör idag, ömmar enstaka dagar i ryggen.
så nej, jag tror inte det e skadligt (annat än rena olyckor där de fastnar, men det har min aldrig gjort *peppar* *peppar*

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
644
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
653
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 020
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka