Hönan hackar sina kycklingar

Tättran

Trådstartare
Min höna fick 2 kycklingar igår, men hon bara hackar efter dom.

Nu har dom ett eget bo med värmelampa.

Hur går man nu tillväga, lär dom sig på egen han att picka i sej? Snälla hjälp nu som har varit med om liknande.

Tack på förhand!

Sv: Hönan hackar sina kycklingar

Första 1-2 dygnen äter kycklingarna inte, eftersom dom då vanligen samlas under hönan för att "komma igång" så att säga. Vid c:a 2 dygn så lämnar hönan redet och börjar visa kycklingarna var man kan äta.

Vad du kan göra är att smula lite hönsfoder t ex eller hårdkokt äggula. Genom att knacka lite lätta med ett finger på den maten, så kommer kycklingarna att uppfatta det som hönans pickande och börja prova själva.

Sätt fram en liten skål med en skvätt vatten i och picka där med.
Så fort dom har snappat hur man gör, så klarar dom sig själva.

Först och främst, försök vänja hönan vid kycklingarna.
Kommer det att kläckas fler? Har hon ruvat fram dom här två från början?

Betr lampan. Är det en som lyser eller en s k lampa som bara avger värme? Kycklingarna behöver få slippa starkt ljus när dom ska vila.

LIA

Hej. Hon har ruvat fram dom från början och ligger på ett ägg till. Jag har undulatfrön som jag visat dom och dom pickar lite valhänt i fröna.
Sen har dom druckit lite vatten. Jag har en inftraröd lampa.

Jag försöker visa dom för hönan och då liksom reser hon ragg och ser hotfull ut.

Då behöver du inte bekymra dig om att dom inte kommer att äta.

Verkar som om hönan inte förstår vad som hänt. Lite konstigt är det, eftersom höna och kycklingar brukar "snacka" med varandra sista dagarna före kläckning. Fortsätt du att stoppa in kycklingarna under hönan lite då och då. Så småningom kanske polletten trillar ner.

Undulatfrö är bra mat för dom, men komplettera gärna med äggula första dagarna.

Jag skulle byta ut lampan mot en värmedyna. Vi har en sådan på svag värme som vi delvis viker över glassbyttan vi använder när vi får kvarblivna kycklingar. På så sätt kan dom själva avgöra om dom vill vara framme i ljuset och om dom vill vara på den varma sidan i byttan. På botten lägger vi ett par lager hushållspapper.

LIA

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Shaggy
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: liiinnea
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar