Hon vrider sina ben inåt

W

Willyroo

Har ett fullblod som när hon går drar bakbenen inåt, ett mer än det andra. Svårt att förklara, men hon går alltså inte rakt fram utan en catwalk variant (kanske sett för mycket top model? :angel:). Bara bak inte fram.

Under dessa snart fyra år jag haft henne har hon bara varit halt ett fåtal gånger och då för hovböld, fastnat i täcke och varit mjuk under hoven - alla gånger har det varit frambenen, aldrig bak eller pågrund av dåliga ben. (ta i trä 1,2,3)

Idag var en hovslagare över (inte min) och jag visade hennes gång. Denne sa då att man kunde reglera hovarna så de skulle vinklas och hästen skulle därmed gå rakare. Att gå snett är inte bra för lederna m.m.

Nu till min fråga - tror ni detta är värt att satsa på? Hästen i fyller om några dagar 16år och har alltså gått snett hela sitt liv. Jag har absolut inga erfarenheter i ämnet och vet inte hur mycket denna vinkling av hoven kan hjälpa och spara lederna. Samtidigt så behöver jag veta hur mycket en övergång kommer påverka hästen. Muskler och skelett har ju formats.

Har själv fått börja använda ilägg i skorna nyligen och det är mycket muskler som i min kropp möbleras om. Samt så har jag blivit beroende av ilägget för annars får jag numera ont.

Så som sagt - några åsikter och kommentarer om det hela :crazy:

Tack på förhand
Elin

Sv: Hon vrider sina ben inåt

Har ingen superkoll på sånt här, men om hästen har gått så flera år och inte vart halt, tror jag det är större risk att den blir halt om du börjar vinkla om hovarna...
Vad jag har läst mej till så ska man inte trixa för mkt med hästar som har avvikande exteriör...

Sv: Hon vrider sina ben inåt

Har ingen superkoll på sånt här, men om hästen har gått så flera år och inte vart halt, tror jag det är större risk att den blir halt om du börjar vinkla om hovarna...
Vad jag har läst mej till så ska man inte trixa för mkt med hästar som har avvikande exteriör...

Jag har också onda aningar om att ändra hästen. Nu vet ju inte jag alls någonting egentligen om det här området och vet inte hur mycket cm hit eller dit påverkar hästen. Men så som hon förklarade skulle skon lättre trilla av, vilket jag mest reagerade på. Då kommer ju det vara större risk för ännu fler skiftningar om man inte har turen att hovslagaren är ledig just då, varje gång. Det känns nästan som att man är ute efter att skapa problem.

Tack Tuvisen för att du gav din syn på det hela. Får försöka fördjupa mig mer i ämnet, ska försök söka på "ändring av exeritör", "vridna ben inåt" sökningen gav inte så mycket. :idea: :grin:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar