Hon VÄGRAR!

IrpaSnirpa

Trådstartare
Hur jag än gör så vill Saga inte ligga och gosa i soffan eller någon annanstans heller.. Hon skall bara sitta upp i knät hela tiden.. Lägger jag henne ner så börjar hon illvråla på tre röda, såfort jag sätter henne upp blir hon tyst och nöjd..

Detta gör också själva somnandet jobbigt, för hur jag än vrider och vänder på det skall hon bara sitta sitta sitta sitta. Ikväll fick sambon ta över, han la henne helt sonika i våran säng, på mitt duntäcke, stoppade in nappen och gungande en skrikandes bebis till sömns.. Hon ÄR jättetrött på kvällarna för hon är vaken mycket på eftermiddagen och sen eftermiddagen. Vi har kvällsrutiner, som tex bad, sångstund och sen får hon oftast somna med någon av oss.. Det har alltid fungerat tills för en vecka sedan..

Nu skriker hon från 20 till ibland 23-00 på kvällarna.. Såvida hon inte får sitta då..

Jag sliter mitt hår, hon är ju bara 11½ vecka.. Hon skall vilja gosa med mig, men icke.. Hade hon vart ett föl hade hon väl vart överallt men inte med mamma...

*suck*

Hur göra, var era likadana?
Det gör ont i mig att tvinga henne att ligga när hon verkligen inte vill det.. Sängen går bra om hennes speldosa är igång, men då ligger hon ju och snackar med den tills hon börjar illvråla och då får vi aldrig tyst på henne.. Hon får mat en extra gång på kvällen för ibland somnar hon ju ordentligt då, men det knepet fungerar tyvärr inte varje dag.

När hon väl sover för natten så sover hon ju verkligen.. Hon vaknar inte förrän runt 9 på morgonen därpå..
 
Sv: Hon VÄGRAR!

Jag har haft tre sådan barn ...var så avundsjuk på de som kunde sätta sig och vagga barnen till sömns.
 
Sv: Hon VÄGRAR!

Kanske det kunde vara idé att köpa en sjal där du kan sätta fast henne på kroppen, antingen mot dig eller från dig beroende på vad som passar. Surfa lite på sjalsidor och olika knytningar.
Ibland tror jag att "sittbarn" får lite ont i magen av att ligga ner men det är bara en personlig reflektion.
 
Sv: Hon VÄGRAR!

Här har du en till med samma "problem". Lillkillen vägrar ligga, oavsett vad som ska göras, vi har klätt på ytterkläder i sittande ställning sedan början på december, han sitter när vi ser på tv, sitter när man ska leka, och det är tom svårt att mata nu för tiden då han bara vill sitta upp.

På dagarna löser jag det med sjalen, han kan sitta upp tills han slocknar, och jag får ändå en del gjort och närheten till honom. När det gäller matningen löser jag det med att vi ligger i vårat sovrum, med bara lavalampan tänd så det är lite mörkt, och så får han ligga på våran säng, ihopkurad mot mig så det blir lite fosterställning av det.


Vi har också ordentliga kvällsrutiner, men själva somnandet får numera gå till som med ätningen, mörkt rum, ligga i stora sängen ihopkurad mot mammas mage tills han sover. Då lyfter jag över honom till sin säng om jag själv är vaken fortfarande, annars sover han kvar till nattmålet.
 
Sv: Hon VÄGRAR!

Emma gick inte att "lägga ner" även om hon somnade i famnen så vaknande hon direkt... en del barn är såna... E skrek t.ex. konstant genom alla blöjbyten så kissblöjor och påklädning fixades i knät sittandes upp (bodys är ingen höjdare då:angel:)...

på kvällen ammade jag liggandes i sängen tills hon somnade eller sövde henne i bärsjalen och ammade sen när hon vanade till i sängen...

är din lilla kanske övertrött när hon ska sova? eller har hon ont i magen - "magbarn" brukar inte gilla att ligga ner...
 
Sv: Hon VÄGRAR!

Sar: En sjal vill jag inte ha. Jag är inte förtjust i sjalar, har testat men hon är liksom inget bärbarn, hon vill bara sitta.. På gott och ont.. Jag tar det som att hon insett hur kul det är att sitta, inte för att magen strular. Hon har tidigare vart förstoppad och fått laxermedel (laktulos). Men nu sköter hon magen dagligen utan laxermedel. Hon ligger ju vid skötbordet utan krux och i sin babysitter halvligger hon utan att säga något. Även vid babygymmet.

Nevin: Uha, blir det såpass så kommer jag nog inte ha något hår kvar.. ( :angel: ) Hon är ju en gladskit egentligen. Men det är väl skitkul att sitta upp, hon ser ju allt då. Såfort hon får sitta upp är hon glad och skrattar..

emma: Övertrött är hon, det är jag säker på. Jag funderar även på om hon kanske inte är överstimulerad. Hon älskar sitt babygym och sin babysitter och hon har leksaker där som hon snackar med och kan sitta så hur länge som helst. Oftast är det hungern som stoppar upp allt och avbryter "lekstunden". Kanske skall man tvinga henne till mer sovande på dagen..

Det är svårt att vara mamma, så mycket att tänka på.. :|
 
Sv: Hon VÄGRAR!

Du - det ÄR inte "farligt" att hon skriker när hon ska somna!! Så länge ni är där och hon vet att ni är där och skrikandet inte beror på att hon är sjuk utan "bara" på att hon är övertrött och ni inte "överger" henne - det är visserligen jobbigt att lyssna på och man blir frustrerad över att ens barn blir ledset och så men hon kommer inte att ta någon skada av det!!

Periodvis har jag inte kunnat lägga vår dotter utan det har bara varit pappa som gällde...
 
Sv: Hon VÄGRAR!

En sån som inte "har tid att sova* !!!

Om hon är övertrött så skullejag nog trots allt köra lite "tvångsligga" hon dör inte av att skrika. Sitt hos henne, håll hand, klappa på henne.
 
Sv: Hon VÄGRAR!

Jag är igen expert men det låter rätt likt som vi hade det.

Min dotter är helt enkelt en pigg och aktiv tjej som inte vill/har svårt för att koppla av. Så länge det fanns något att titta på eller göra så var hon nästan omöjlig att söva. (Men sov tidigt hela mörka natten, precis som din.) När hon var liten och jag skulle söva henne på dagen så la jag henne i spjälsängen och mig bredvid i en vanlig säng. Jag sträckte in armen till henne så att hon inte skulle känna sig övergiven och sen sjöng jag alla visor jag kunde tills hon somnade. Jag slappnade också av för att få henne att göra likadant. Hon skrek och det tog lång tid men bebisar måste sova även om det är svårt att somna. Och hon behöver ju lära sig. Så länge någon finns hos henne så tror jag inte det är farligt att låta henne skrika. (Detta är inte lätt; jag var i och för sig rätt sjuk men jag minns att jag grät också.)

Din dotter behöver ju uppenbarligen sova eftersom hon sover så länge på mornarna. Men om hon inte blir gnällig eller övertrött så låt hennes dygnsrytm styra när ni tar eftermiddagsluren, eller inte tar. Jag tyckte det var så skönt att få sova på mornarna!

Svårigheten att somna/koppla av har min dotter fortfarande (är sex år) men å andra sidan blir hon aldrig gnällig eller jobbig så länge vi är borta, har gäster eller gör något. Och så kan hon ju vara med på "allt" eftersom hon inte (som andra barn) slocknar klockan åtta... Tex nyårssmällarna!

Att gosa är inte alla bebisars favvo-syssla. Min dotter var inte sån, hon ville precis som din mest titta och vara med. Jag köpte en bärsele och hade henne på magen rätt mycket. Var dock noga med att vända henne mot dig så länge det går (gäller även sen med sittvagnen) eftersom små barn behöver trygghet och gensvar från mammas/pappas ansikte.

Jag har gjort som ovan och vår dotter är en ovanligt pigg och sprallig unge, glad och älskvärd men aktiv och påhittig, trygg och modig.

Detta blev långt och ostrukturerat, men jag hoppas att du kan få nåt vettigt tips.

PS
Givetvis måste du ju se till att hon är mätt och torr i blöjan innan ni lägger er. Likaså om hon "bara" skriker samma tid varje dag så hör med BVC, kan ju vara nån lindrig överkänslighet.
 
Sv: Hon VÄGRAR!

Här är en till med väldigt energisk bebis. Hon var tidigare vaken hela dagarna och somnade inte fören 23 på kvällen, vilket resulterade i gnällig bebis som dessutom inte gick upp i vikt ordentligt. Våran lösning var VAGNEN. Har den inomhus och lägger henne på mage i den. Drar den sedan fram och tillbaka över en tröskel (eller ihoprullad trasmatta framför tv:n :p). Då somnar hon på 1-5 minuter. Får göra denna procedur 5-6 ggr om dagen beroende på hur långa tupplurar hon gör (en sådan liten baby ska ju sova ca 15 timmar om dygnet). Vi har sattit som gräns att hon får vara vaken max 2 timmar mellan varje sovstund, mera pallar hon inte utan att bli trött och grinig..
 
Sv: Hon VÄGRAR!

Jovars, det är intressanta dagar här, som tur är så är han också en riktigt glad liten unge, han skrattar ofta! Han är också väldigt leksugen, vi kan busa hur länge som helst, nu har han börjat leka tittut med stor glädje:).


Han sover oerhört lite på dagarna, men brukar ofta sova före 22 på kvällarna och fram på morgonkvisten vid 4draget. (förutom just nu då han vaknar 2 gånger per natt, ena gången äter han och den andra gången räcker det med nappen) För att få honom att vila lite går jag och lägger mig i sängen med honom, så han komemr til ro. Det är ganska skönt att få ligga ner en stund med faktiskt!
 
Sv: Hon VÄGRAR!

Min son somnar alltid i babyskyddet varje kväll.
När vi upptäcker att han börjar bli trött så lägger vi honom där i.
Han har sin päls där och tycker det är skönare än utan. Nu sover han där i.

Sen när han har somnat bär vi in honom i sovrummet och lyfter över honom till hans säng och han vaknar bara i typ 2 sekunder och somnar lika fort igen.

Innnan satt i och vagga honom till sömns i sängen, då kunde man sitta i en timme och hålla på.
 
Sv: Hon VÄGRAR!

Angående läggning till natten så gjorde vi så ett tag att min man tog en madrass och la sig i ett annat rum och så la jag dottern i antingen hans eller min säng, beroende på vilket bröst det var dags att amma ifrån och så ammade jag henne liggandes och då somnade hon och jag kunde bara dra mig bort till min säng. Detta funkade superbra. Efter ett tag så somnade hon av sig själv nöjd och glad och nu sover hon i sin egen säng och min stackars man har fått komma tillbaka in i sovrummet. Nu är hon 3 mån och inom några dagar från att hon blev 3 mån har hon gått till att somna runt 22-tiden i vår säng till att somna själv (jag ligger i min säng så hon ser mig) runt 20-tiden på kvällen. Nu gnäller hon bara om hon är mer hungrig så då får hon lite mer mat och sedan är det bra. Skrikig kan hon bli om hon blir övertrött men då har det räckt med att ligga jätte nära henne och prata lite med henne och klappa henne lite på magen så har hon somnat efter ca 10-15 min.
 
Sv: Hon VÄGRAR!

Mätt och nybytt är hon innan hon sover. Hon får flaskan innan det är dags för sängen.. Jag brukar kolla så att hon inte gjort nr 2 lite försiktigt efteråt utifallatt..

Kvällsrutiner.

Bad
massage och insmörjning
kläder och blöja på
Flaskan
SÄNGEN

Tyvärr fungerar det bara vissa kvällar..
Idag somnade hon i min famn utan att krusidulla, hon var jättetrött. Sen flyttade jag över henne till sin säng, då vaknade hon men somnade sedan själv i sängen..

Alltså missförstå mig rätt..
Hon är SNÄLL, glad och underbar.. Ingen surpuppa..
Hon vill bara inte ligga ner.. Förmodligen skulle hon helst vilja sova sittandes om hon fick. Hon skriker för att jag tvingar henne att ligga ner.. Jag försöker ju få henne att sluta skrika på andra sätt än att sätta henne upp.. Hon är väldigt envis, är väldigt lik mig när jag var i hennes ålder.. Hon har redan sina bestämda åsikter..
 
Sv: Hon VÄGRAR!

Ja, det är ju tur att de inte alltid skriker..
Saga skriker bara på kvällarna, och hon är jättetrött.. Men hon sover inte mycket på dagen, hon kan somna till i sin babysitter ibland. Men då får hon ligga kvar där. Ibland somnar hon under babygymmet.. Men då rör det sig om 30 minuterssömn.. Flyttar jag henne vaknar hon direkt. Man hinner ändå göra lite på de där minutrarna hon sover..

Vissa dagar sover hon nästan hela tiden, det beror lite på.. Men hon har helt klart blivit "såpass stor att hon inte behöver sova" i hennes ögon..
 
Sv: Hon VÄGRAR!

Men hon sover inte mycket på dagen, hon kan somna till i sin babysitter ibland. ..

Hur mycket sover hon sammanlagt per dygn? En 12 veckors bebis behöver sova mycket (runt 15 timmar), men en del bebisar förstår inte det själva kom vi underfund med, man får hjälpa dem på traven..:) Har du testat vagna henne till sömns inomhus, och sedan låta henne sova kvar i vagnen? Våran bebbe somnar bara på mage, vägrar somna på rygg! Och bara om man drar vagnen så att hon hindras försöka kravla sig upp. Då somnar hon på någon minut och sover sedan mellan 45 min-3 timmar :p
 
Sv: Hon VÄGRAR!

15 timmar kommer vi nog i upp i eftersom hon sover 12 timmar på natten..

Somnar runt 22-23 varje kväll, vaknar 08-09 och får mat, somnar oftast om direkt eller efter en timme, sover då lätt två timmar.. Men det är därefter som sömnen blir ett problem.. Vi är ute och går en timme varje dag.. Då sover hon också, så oftast två timmar på raken direkt efter promenaden (1 timme i vagnen och 1 hemma dvs.)
 
Sv: Hon VÄGRAR!

förmodligen är hon i en utvecklingsfas. Spädbarn växlar mellan fysisk och psykisk mognad och den psykiska mognaden kan innebära ganska stora förändringar i deras uppfattningsvärld. Det finns en jättebra bok som heter Växa och upptäcka världen som beskriver de 7 utvecklingssprången som sker under första året (bygger på forskning). Där finns också ett schema där man kan se när de olika sprången sker.
Läs mer här
http://www.barnsidan.se/cldoc/65.htm
 
Sv: Hon VÄGRAR!

Vår son är likadan, han gillar inte att gosa och blir asarg när man tvingar honom att vara fast eller ligga. Avskyr att åka bil för där sitter man fast. Vi har provat att låta honom skrika men det tog flera timmar så vi har kört en variant som är snäll mot honom men tuff för oss. Vi har vaggat honom i famnen tills han somnat, vaknar han när man lägger ner honom så börjar vi om. Och detta kan man få göra många gånger på en natt, men han har iallafall sovit och det har varit det viktiga för oss.

Nu är han snart 9 månader och nätterna blir långsamt bättre. En del barn har svårare att koppla av bara tror jag.
 
Sv: Hon VÄGRAR!

En sak har jag lärt mig de här 15 månaderna jag varit mamma. Vår son ändrar vanor HELA tiden. Vissa perioder har han somnat jättelätt i sin spjälsäng. Helt plötsligt när man varit säker på att det funkar har han ändrat sig och gallskriker bara han ser sängen. Sen har han haft perioder då han bara ska stå. Han har alltid varit en pigg liten krabat, inte haft tid att sova. Just när ha lärt sig nåt nytt tex sitta, ställa sig så måste han utöva det hela tiden speciellt vid läggdags.

Numer brukar det gå ganska bra vi läggningen men krånglar det så får han vara i sin säng och nån av oss lägger sig bredvid på en madrass. Efter en stunds arkobatiska konster dvs stå på huvudet, hoppa och studsa så brukar han lägga sig ner och somna.
Iaf han har alltid varit ett "upprätt barn" så just läggningar, blöjbyten, klädbyten och sånt har varit lite jobbigt periodvis.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 220
Senast: Blyger
·
Övr. Barn 🤨🤨 Barn och deras logik...🙈🤦‍♀️ Dottern 3.5 år fick utbrott för att jag inte ville bära henne till badrummet från vardagsrummet, en...
2
Svar
26
· Visningar
3 649
Senast: Imogen
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 998
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp