Hon släpper inte vinterpälsen?

J

julia_v

Min häst har fortfarande inte tappat sin vinterpäls,
hon har inte mycket päls på vintern, men den är lika
"tjock" nu i juni som den var i februari??

Detta har aldrig inträffat tidigare,(har haft henne i fem år)
och jag vet inte varför hon inte släpper den?

Någon som har några funderingar eller svar :confused:

MVH julia

Hur gammal är din häst?

Ras?

Mår hon bra i övrigt?

Vad får hon att äta?

Om du svarar på dessa frågor är det lättare att råda dig.

;) Krocket

Rådet jag fick var att ge foderjäst och att maska av hästen.

Kanske mask? Om du har avmaskat kan hon ju ha en mask sort som inte täcks av det preparat som du gett? Om hästen inte är väldigt gammal, eller har andra symtom av sjukdom hade jag nog tagit ett träck prov.

Jag har samma problem med ett av våra fjordston. Hon är 17 år och har isbjörnspäls på vintern. Hennes mamma som är 23 har släppt fint och har sommarpälsen klar och hennes yngre syster som är 14 har också släppt allt. De går på parasitfritt bete där det gick får förra sommaren. Hon får inga tilläggsfoder, är i bra hull (ngt tjock kanske) och är pigg och kry annars. Hon har aldrig släppt såhär sent nåt annat år. Kan man ge b-vitaminspruta för att hjälpa till?

Jag ger henne b-vitaminspruta varje vår o höst eftersom hon får problem med sin rygg då (sprutar även in ade i muskeln)
Men visst kan det hjälpa att ge din en spruta!

Man kan ge b-vitamin spruta, själv får mina b-vitamin tillskott från mitten av februari till slutet av april för att hjälpa till med pälslossningen.

Sen är det ju olika, jag har en shettis med 10cm lång päls på vintern, han har inte fällt färdigt än trots avmaskning och b-vitamin tillskott (ska klippa honom till hösten så pälsen inte blir lika tjock tills nästa år). Medans mina travare är klara med fällning.. Så det beror säkert även på hur mycket de har att göra sig av med oxå.

Nästa vinter ska jag definitivt ge henne tillskott (foderjäst) för pälsfällning, men det har aldrig varit problem förut så jag har inte tänkt på det. Jag får nog prova att spruta henne så kanske det rasar av! Tack för råden!

Kan tyvärr inte se bilden.

Såg i alla fall att du redan fått rådet att avmaska, så följ det, och varför inte ge lite extra b-vitaminer nu när fällningen kommer så sent? (Förmodar att det är ett tag sedan hon fick sin spruta?) :idea:

Ha en skön sommar! :)

;) Krocket - går snart på semester.... :cool:

Det första jag tänker på när jag läser vad du har skrivit är mask. Det kan man ju inte veta säkert men om jag hade varit du så hade jag skickat in träckprov redan i morgon. Om du går in på www.vidilab.se så finns där information om hur du ska gå till väga. Resultatet får du redan dagen efter och då vet du exakt vilka maskar du ska bekämpa när du sedan ska avmaska. Tycker att du först och främst ska göra detta och skulle det sedan inte bli någon förbättring så får du ju luska vidare. Men då kan du i alla fall utesluta maskarna. Att ge b-vitamin under tiden skadar ju inte, så det kan du ju alltid göra.

har du avmaskat din häst ( eller tagit träckprov? )

*nyfiken*

Angående b-vitaminspruta så fick vi lära oss på hästutfodringsföreläsningarna (långt ord... :) )att en spruta inte hjälper särskilt då hästarna gör sig av med överskottet av b-vitamin, de kan liksom inte lagra det. Så ska man ge b-vitamin som hjälp ska det vara daglig dos i maten med påbörjan strax före fällningen börjar och tills de är färdiga.
För övrigt är b-vitamin något som hästar normalt bildar själva (fråga mig inte hur men det sker i grovtamren i alla fall) i den mängd de behöver och de lider alltså inte brist på b-vitamin utan man ger det som just lite extra hjälp.

Du ska ge henne ett mineralfoder som innehåller koppar. Kopparbrist är vanligt bla på västkusten. Läs på innehållsförteckningen för att se att det finns med. Mina hästar släppte inte heller sin päls och när jag kollade mineralerna fanns inte koppar med i den sorten jag hade då. När jag började ge av det nya mineralfodret med koppar tog det två dagar, sen ramlade pälsen.

Re: Hon är jättefin!

Jag såg nu att du använder blå till mineralfoder. Det hade jag också innan. Jag bytte till röd och det tog som sagt bara ett par dar. Det finns flera andra märken som också har koppar i sig.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar