Hon låter - Magensyl (hund som kan ha ont - höfterna ? )

cactuspower

Trådstartare
Vi har en äldre blandras hemma, hon är tollare/golden retriver och
9½ år hon var fet ett tag men hon har banat och nu är hon fortfarande överviktig men i betydligt bättre och mer lagom hull ändå, även fast hon borde gå ner ett par kg till .

Den senaste tiden har hon börjat låta när hon reser sig upp och lägger sig ner, vi har börjat fundera på om hon har ont då och ska ringa veterinär för att boka en tid, för att röntga höfterna på henne eftersom hon skulle kunna ha problem där i och med att hon fortfarnade är överviktig. Men vi har tänkt prova att ge något smärtlindrande så länge så vi ser om det ger effekt. Är det okej att ge magnesyl? För man tänker, om hon slutar låta när hon får detta så borde det ju vara så att hon har ont.

Hon låter liksom "gnällig" när hon reser sig och lägger sig ner men i och med att hon har gått ner ett par kg i vikt så verkar hon ändå samtidigt mycket piggare i övrigt nu.

Vad tror ni ? (undrar ffa om magnesylen) , ska ringa vet. i morgon också .

Sv: Hon låter - Magensyl (hund som kan ha ont - höfterna ? )

Värktabletter och andra mediciner ska hållas utom räckhåll för hunden.De flesta hundar tål inte paracetamol som finns i många värktabletter. Ska man ge någon värktablett till hund ska det vara magnecyl eller albyl men var försiktig, fråga din veterinär först.

Fråga alltså vet innan, för att få ett korrekt utlåtande.

Senast ändrad:

Oki då vet jag, vart ifrån citerade du texten? Kan vara intressant att läsa mer :)

Om ni ändå ska röntga, röntga armbågarna med!
Hundarna bär 65% av sin vikt fram och det är
inte ovanligt med armbågsartros.
Skulle det vara det så finns det idag många
hjälpmedel, glukosamin, simträning (ska ske med
rehabpersonal först som visar hur hunden ska simma
och hur mycket/lite) akupunktur mm mm

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
857
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 506
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 659
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jahapp som sagt, Olaf/Sandalfon kom indimpade lagom till förmiddagskaffet idag igen... Och det är nästan så att han börjar bli tjatig...
Svar
1
· Visningar
889
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp