Hon högg utan att släppa

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hon högg utan att släppa

Jag hade blivit vansinnig om en los GD forsokte "snutta" pa min arm.:crazy: Hade det hant min hundradda kompis hade hon nog dott av hjartslag.:cautious:
Jag har en kompis med 3 GDs och atminstone tva av hennes gor just sa, tar hennes arm eller hand i munnen och leder ivag henne :crazy: Hon tycker det ar "kul" eller "sott" utom de ganger de inte slapper direkt.:nailbiting:

Jag var mest rädd. Hunden vägde ju typ lika mycket som jag och jag kände den inte :crazy:

Inte en enda person, men mina föräldrars förra hund var livrädd (vilket ofta visade sig genom morrningar, skall och aggresivt beteende) för mörkhyade personer, alltså de som var riktigt svarta. Vi tror att hon fått stryk/blivit misshandlad av en mörk kille på en camping. Hon lyckades rymma och var borta ett längre tag. Kom sedan tillbaka riktigt ynklig med svansen mellan benen. När denna kille dök upp, som hade sin husvag längre bort, så blev hon vråltokig och "vaktig". Hade inte reagerat innan dess, men efter det blev hon "rasist". Jättekul att gå på stan med en hund som skäller ut personer med ett visst utseende...

Så jag tror att hundar kan koppla ihop vissa egenskaper/utseenden med obehagliga personer de mött tidigare i livet. Ibland kan det vara så tydliga saker som för mina föräldrars hund. Ibland kanske det är saker vi människor inte upptäcker men som för hundrar är tydliga samband, som dofter t.ex.

Men som andra sa, det låter inte som om din hund gjort ett aggresivt utfall.

Högg var ju en överdrift. Hade en hund av den storleken huggit så hade det blivit rejäla skador oavsett tjocklek på kläder. Däremot är det bättre att låta bli att ha hunden lös på det viset. Ha den i en inhägnad istället.

Högg var ju en överdrift. Hade en hund av den storleken huggit så hade det blivit rejäla skador oavsett tjocklek på kläder. Däremot är det bättre att låta bli att ha hunden lös på det viset. Ha den i en inhägnad istället.

Nej vi kommer inte ha henne i någon inhägnad bara för att det går förbi någon en till två gånger i månaden och hon går alltså aldrig fram om inte människan bjuder in henne :

Det var den bitnes sambo som sa att Lillan hade huggit utan att släppa och mannen hade varit tvungen att slå henne i skallen för att hon skulle släppa, jag har sett henne krossa älgben, en grävling och en av våra hönor, så hade hon huggit så hade armen gått sönder rejält!

Det är ungefär ett år sedan det hände och sommargästerna har aldrig behövt träffa någon av våra hundar efter det som hände.

Så han som gick förbi och blev biten "bjöd in " din hund fram till sig?

Något måste han ju ha gjort? Det är ju det som är så konstigt?????

De flesta blir överlyckliga när hon kommer gående och lockar henne till sig, tvivlar på att sommargästen gjorde, jag kommer nog aldrig få reda på vad som egentligen hände eller så drabbades hon av en knäpp, sprang fram och högg honom i armen:crazy:

Jag tycker du är orimlig.

Du begär att de ska höra av sig till dig innan de kommer för att få vara ifred för din rätt stora hund som ändock HAR varit närgående och bitit på något vis. Du säger själv att de inte vill ha med dina djur att göra och att de beväpnar sig med stenar när de tar en promenad vid sin stuga. Hunden är ditt problem och ditt totala ansvar.

Kan du garantera att hunden inte gör om det här?
Vad får dina grannar göra om de känner sig hotade av din hund när du inte är där?

Ok den där vägen - vart tar den vägen sen den passerat genom din gård? Endast till sommarstugan eller går den vidare därefter?

Precis!

Hade jag varit stugagaren hade jag anmalt dig och din hund till polisen. Inte sa mycket for att hunden bet, utan pa grund av din attityd och ovilja att gora nagot at situationen.

KL

TS är så pass osäker på om hunden kommer göra om det att TS funderar på det i ett helt år, sen startar en tråd om det på Buke för att få höra om hunden kan få en fix av grannen. TS skriver själv att hunden kanske fick en tillfällig knäpp eftersom den inte gjort såhär annars. Ändå finns det inte i tanken att säkra hunden från folk som solklart är rädd för hunden...och de är rädd med all rätt.

Vi hundägare har ett 100% ansvar. Har vi hunden lös så ska vi ha sådan uppsikt på hunden och sådan kontroll på en att ingen annan ska känna sig hotad av den. TS har inte ens sett när "bithändelsen" ägde rum vilket tyder på en rejäl brist i kontrollen av sin hund.

Jag har full förståelse för stugägarna. Dessutom ansvarslöst mot hunden som kan komma till skada om någon känner sig tvungen att freda sig mot hunden.

Precis!

Hade jag varit stugagaren hade jag anmalt dig och din hund till polisen. Inte sa mycket for att hunden bet, utan pa grund av din attityd och ovilja att gora nagot at situationen.

Va????????????? Ehh vi köpte munkorg, bad om ursäkt i ett par timmar, pratade och diskuterade, skämdes och skämdes igen, bad om ursäkt och frågade dom hur vi skulle lösa situationen då de var ute, så jag tycker vi gjorde så mycket vi kunde!

Jag skrev åxå att INGEN ska behöva mötas av en lös hund om de INTE vill, de ska ha full rätt att gå vart dom vill utan att behöva känna oro över att träffa en hund;)

Å vart leder en polisanmälan:crazy::meh::eek:

Jag tycker det är bättre om man pratar med varandra än att anmäla och anmäla och anmäla!

Nej vägen går bara till sommarstugan, och antal personer som gått på vägen i år är två skilda personer och det är en trevlig granne som tog en genväg, Lillan ställde sig som vanligt ett par meter ifrån och tittade och vände sig sedan till mig, och sen är det sommargrannen som gått förbi fem gånger i år och eftersom vi oftast märker när dom är här så håller vi koll, och som jag åxå skrev, det är ett år sedan det hände och ingen av de två sommargästerna har efter denna händelse ens sett Lillan!

Så min attityd var det inget fel på, vet inte hur man kan göra mer än att be om ursäkt och kasta sig iväg till affären och köpa munkorg och sedan prata om det, be om ursäkt igen och sedan se till att de aldrig möts igen!

Vad tycker du?:D

Borde ju vara trevligare för hunden och stugägaren att hunden fick en större inhängnad att röra sig i än att traska runt med munkorg hela dagarna. Jag hade ju inte känt mig så värst mycket fredad mot en hund i den storleken bara för att den har munkorg :meh:

Att slänga på hunden en munkorg och säga förlåt är att göra det bekvämt för sig själv och löser ju inte problemet precis. Som jag frågade förut: Kan du garantera att din hund inte gör om det? Om svaret är nej så vad gör du för att förhindra det?

så jag tycker vi gjorde så mycket vi kunde!

Det gjorde ni ju inte, eftersom ni kan ha hunden instängslad till exempel.

Jag tycker det är väldigt obehagligt med lösa hundar som kommer mot mig även om dom så stannar ett par meter ifrån mig, särskilt stora hundar som jag då alltså inte känner.

Ni vet ju att stugägarna tycker det är obehagligt.

De flesta blir överlyckliga när hon kommer gående och lockar henne till sig, tvivlar på att sommargästen gjorde, jag kommer nog aldrig få reda på vad som egentligen hände eller så drabbades hon av en knäpp, sprang fram och högg honom i armen:crazy:

Det spelar ingen roll om de flesta blir överlyckliga- du får ändå inte ha din hund eller dina hundar lösa så de går från din trädgårdstomt ut på vägen där andra tydligen har rätt att passera.

Du ville väl ha ungefär samma svar som du fick i din andra tråd för ca 1 år sedan- att det är de som går förbis ansvar att ta tag i sina rädslor(gudskelov är det andra användare i denna tråden som har annat bättre förstånd)- det är det inte kan jag tala om , det är ditt ansvar att se till dina egna hundar så ingen får någon på sig, eller ens intill sig, när de går förbi er tomt på en väg där de får gå.

det är ditt ansvar att se till dina egna hundar så ingen får någon på sig, eller ens intill sig, när de går förbi er tomt på en väg där de får gå.

Egentligen är jag alldeles överens med dig med en liten undran är det en "riktig" väg till sommarstugan eller om det kanske finns en annan "officiell " väg dit - det är ju lite avgörande om "vägen" egentligen är en tomt som är TS tomt.

Stugägaren har säkert servitut på vägen eftersom den går till deras fastighet.

Vägen behöver nödvändigtvis inte tillhöra TS bara för att den går genom deras gård.

Det är just det jag vill veta....Jag bor på landet där flera fastigheter har "genomfarter" som helt klart är tomtmark men som av hävd (inte ens med servitut) används som tillfartsvägar. I några fall har det gett upphov till rejäla konflikter då någon "tagit sig rätt". Ja, hävd gäller men det är kanske inte ens det. Det kan vara så att det är en uppfart till bostad som fortsätter till en åker som också möjliggör en närmare tillfart till en sommarstuga även om den egentligen har en helt annan väg som det är tänkt att den ska ta. Över vår tomt gick en gång den gamla vägen. Den användes av en närboende som genväg till nya vägen och passerade då över två tomter. Grannhuset som den passerade genom bytte ägare som begärde klargörande av lantmäteriet och se det var inte ok att köra där - den "rätten" var upphävd sedan länge. Är bara nyfiken....

Sa inte TS att det var den enda vagen till sommarstugan?

Det gjorde ni ju inte, eftersom ni kan ha hunden instängslad till exempel.

Jag tycker det är väldigt obehagligt med lösa hundar som kommer mot mig även om dom så stannar ett par meter ifrån mig, särskilt stora hundar som jag då alltså inte känner.

Ni vet ju att stugägarna tycker det är obehagligt.

Det var det har jag tankte pa. Och vad hander om nagon kommer och promenerar med en hund?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 645
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Jag vet att hundar inte kan känna svartsjuka men jag funderar på min vuxna hunds beteende efter att jag tagit in en valp i huset...
Svar
2
· Visningar
2 474
Senast: Chouwa
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 420
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka