Hon har ont i ryggen!!

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska hitta på! Köpte mitt varmblodsto för lite drygt en månad sen. Sen dag ett har hon bråkat med mig, bockat och hållt på. Jag har hoppats att det har varit sadlarna, nej då, hon bråkar med alla sadlar, även den hon hade hos förra ägaren. Trott att hon testar mig, så förra ägaren har kommit ut och ridit hästen och då bråkade hon med henne också.
Tog alltså kontakt med veterinären efter det och igår var hon ute. Och då visar det sig att hästen har rejält ont i ryggen, vet tror inte att det kan ha uppkommit under den korta tid jag har ägt henne, utan att det måste ha funnits tidigare. Dock har hon gått igenom veterinärbesiktningen innan köpet utan anmärkning, av samma veterinär som var ute igår :eek:!
Nu har jag alltså ridförbud, men hon är som en bomb att hantera. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag kan inte longera och jag orkar knappast hålla henne ute. Visst kan jag försöka lära mig longering, men hästen är väldigt komplicerad just med det. Hon är gammal travare, så jag vet inte om tömkörning är så smart heller. Men hon måste ju få röra på sig. Hon går i hagen 8-10 timmar/dag. Idag tappade jag henne i hagen för att grannen red förbi med två hästar. En bit bort bor en hingst. Jag är livrädd för att möta honom när jag är ute och går själv med henne.
Vad hade ni gjort? Tacksam för alla tips.

Sv: Hon har ont i ryggen!!

När min travare bara fick promeneras pga ryggproblem (SI-leden) var hon inte rolig att hantera. Jag höll mig i ridhuset eller på stallplanen där hon kände sig trygg och var lugnast. Vi jobbade med att hon skulle ha hela sin uppmärksamhet på mig, jag smög sakta sakta, stannade, bytte hål och ryggade. Pratade från början non stop med henne vilket höll henne lugnare. Försökte göra saker som fick henne att tänka.

Vad har ni satt in för behandling av din hästs ryggprobelm? En av anledningarna till att hon är svårhantrerad är antagligen att hon har ont.

Lycka till!

Jag hade provat tömköra i ett instängslat område. Jag har tömkört en del tävlande travhästar utan problem. Det är dock viktigt att veta vad man sysslar med, de är inte skolade i tömkörning så man får börja ta det lite lugnt med dem. Många av de hästar jag tömkört jobbade jag inte fullt 30 minuter i enbart skritt. När vi kom in i stallet ser man i ögonen på dem att de fått tänka en del med huvudet och är lugna. Så att inte tömköra bara för att hon är en gammal travare hade jag inte gjort.

Min häst var helt omöjlig att handskas med när han var konvalecent. Jag fick ha kedja under hakan när han skulle in/ut från hagen för att övht ha lite kontroll på honom. Efter 3 veckor var det dags för ÅB och han var friskförklarad och när han fick börja komma ut så blev han lugnare igen.

Lycka till!

Som tidigare sagt. Börja på små ytor med hantering som du känner att du klarar av. Bestäm gärna ngt du vill göra. Cavaletti (egna pinnar), slalom, ridvägar eller ngt annat "roligt" du kan hitta på från backen ledd från hand. Inte allt på en gång. Och jobba korta stunder så du känner att du når fram. Inte trötta ut hästen.

Sedan så finns det i ngt forum en tråd(nålad tror jag) tillägnat just travare som omskolas, läs den och fråga dig fram där så får du säkert mängder med tips om stress och hur hantera det.

Vad har ni satt in för behandling av din hästs ryggprobelm? En av anledningarna till att hon är svårhantrerad är antagligen att hon har ont.

Lycka till!

Vi ska få numret till en fysioterapeft (?) som ska komma och titta på henne, efter det vet vi vad det blir för behandling. Vi ska även ha värmande lera på ryggen på henne. Om det är musklerna som är skadade, så kan fysioterapeften göra något åt det, om det är ryggraden... Ja, då finns det inte så mycket mer att göra...

INTE LERA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ryggar skall aldrig värmas/kylas.
De skall hållas ljumma!!!!!!!!!!
Mycket viktigt!!!!

Lägg ett täcke på henne så att du känner att hon hålls "tempererad" dvs lite varmare än sval.

Gå med henne i ridhus eller inhägnat område, be henne att lyssna, sysselsätt henn. Stanna, backa, byt håll.
Hon lugnar sig efter ett tag när du tar på dig ledar rollen.

Ta hjälp av någon som kan longera henn eller ännu hellre tömköra.

Onda ryggar ska skrittas och galloperas!
Sen bör du undvika att sitta på henne tills hon inte har ont längre och har hunnit bygga lite muskler (med hjälp av tömkörning och klättring vid hand!)

Lycka till!

Att en rygg inte ska kylas förstår jag,
men varför inte värmas? Förklara gärna varför!
Jag smörjer min häst med arnika varje dag över länden/korset för att han har haft problem med SI-leden och får ont när han inte är helt varm där över.
Han funkar väldigt bra med det och han blir mycket smidigare.
Har fått arnika rekommenderat av både vet. och equiterapeut.

Över si leden, ja absolut! Men ej ryggen.

Ryggmuskulaturen är känslig för stora ändringar i temperatur.

De skall hållas torra och ljumma om man har problem med dem.

Gärna bot dock som reflekterar den egna värmen gradvis.

/ L, blivande massör

Intressant!:)

Jag använder BoT fleecetäcke och ländtäcke med goda resultat!

Finns såklart delade meningar... Men det jag har lärt mig kommer direkt från en av sveriges mest kända massörer...:bow:

Har också märkt skillnad på min egen häst sedan jag slutade med värme och körde på ljummet istället.

BoT fungerar jätte bra, de värmer gradvis, det är shock kyla/värme som liniment ger som man bör undvika.

Har också läst i någon engelsk/amerikansk (?) tidning för ganska länge sedan att de lät sadlarna ligga kvar på hästarnas ryggar ganska länge efter ridning för att just få en graderad avsvalning, så det är flera som är inne på samma spår...:idea:

Att låta sadeln ligga kvar ett tag var ju en idé..:idea:
Jag lägger på BoT täcket på en gång, det funkar väl kanske lika bra!
Jag är intresserad av ryggproblem hos häst och jag tycker att allt för många veterinären främst inriktar sig på benen vid t.ex. hältundersökningar.
Jag tror att många, kanske de allra flesta, hältproblemen uppkommer av just ryggproblem.
Så var det med min häst. Han bockade varje gång jag red och kändes allmänt ofräsch, åkte in med honom till klinik och han blev sprutad i ena hasleden.
Tog ut ET för en second opinion och det visade sig att han hade REJÄLT ont över länden. Han gick även väldigt konstigt med baken.
Efter att ET nu har behandlat honom kontinuerligt så är han fräschare än någonsin och har inte fått tillbaka några ledproblem!:) Trampar under sig riktigt fint och jobbar bra med bakdelen.

back on track funkar bra på min som har muskulära problem i ryggen , men det borde ju ha uppkommit av något , kanske något bakknä eller vadsom, ta ut en equiterapeut,dom brukar kunna hitta var det sitter o ge bra alternativ på behandling.

Prova att tömköra henne i en paddock eller som dom andra har skrivit i ett ridhus om du har tillgång till det.
Ha med dig någon till person om det skulle hända något.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 978
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka