Hon har börjat rusa över mig...

M

mystar

jag har nu under en tid haft problem med mitt sto när jag ska sitta upp, när jag ställer mig på trappen så går hon undan med rumpan så att hon står med huvudet rakt mot mig & rumpan bort från mig, då har jag gjort så att jag går ner från trappen petar lite med spöt på rumpan att att hon flyttar in den, men nu har hon börjat med att rusa rakt fram istället, då har jag ingen chans att hålla i henne :(

finns det någon snäll människa som har något tips på hur jag kan göra för att få henne att först å främst inte rusa över mig, å sen om någon har nått tips om hur jag får henne att stå still när jag ska sitta upp så tar jag mycket gärna emot det också :)

väldigt tacksam för svar
 
Min nordis dam gör likadant när jag ska sitta upp barbacka... flyttar ut rumpan först och även stegar iväg (och hon skiter i om man står framför för man orkar ändå inte göra ngt).

Har börjat med att ställa henne mellan stubben jag står på för att komma upp och vår ganska långa 4-hjuls vagn. Då kan hon inte flytta bort baken från mig eftersom det är så smalt där mellan vagnen och stubben jag står på (ca 1/2-1 meter). :)
Då hinner jag i alla fall upp innan hon älgar iväg. :)

Lycka till!
 
Undrar om det är något som nordisar gör :smirk: (min är iofs kallblodstravare), dom verkar ju vara ganska egensinniga :D jag ska prova att få in henne någonstans där hon inte kan putta ut baken..ska prova det imorgon å återkommer sen om hur det gick :)
 
Träna att skicka henne rakt ett steg i taget. Börja på marken. Träna också att flytta undan bakdel och framdel separat. När det funkar bra, ställ dig på något och träna vidare. Belöna när hon gör rätt, ignorera felen (be igen bara). Klickerträning fungerar väldigt effektivt i sådana här lägen har jag märkt, men är inget måste förstås.
Niklas
 
Hon kan inte ha ont någonstans?
En vanlig anledning till att hästar inte tillåter en att sitta upp är obehag eller smärta :smirk:

Kanske värt att kolla up? ;)

/brassa
 
jag har ingen sadel utan rider barbacka, ryggen är kollad, hon gick igen en vet besiktning ua för ca 2 mån sen och har inte vart halt eller något sen dess, så jag tror nog att det mer handlar om ledarskap osv.
 
Att hästen rör sig när man sitter upp är ett dj-la oskick, som dessutom kan orsaka risker för ryttaren. Hur ska man kunna spänna sadelgjord, få tag på stigbyglarna, rätta till jackan etc om hästen har gett sig iväg?

Eftersom du rider barbacka: ställ henne mot en vägg så hon inte kan flytta iväg rumpan. Sedan tar du i tygeln närmast dig och böjer hennes huvud mot dig så mycket hon kan. (Detta kan du behöva öva från marken för att mjuka upp henne och se hur mycket hon kan böja halsen.)
När hästen står med nosen mot din fot (om du sitter på allstå och om hästen är vig - annars blir det lite mindre nära din fot ;)) kan den inte göra ett smack. All aktion i bakdelen är borttagen.

Om man gör så här utan vägg vid sidan kan hästen i och för sig börja gå runt runt runt, men kan inte dra iväg. Till slut kommer den att stanna och får då EFTERGIFT!

Nä, lite pli på din donna skulle nog göra ditt liv lite roligare. Och mycket enklare ;)

Lycka till!
 
Håller med dig helt. Min häst hade oxå en tendens att gå iväg i samma sekund som man fick foten i stigbygeln, livsfarligt och väldigt onödigt! Fick tipset av en NH tjej att man tar tygeln från marken och vänder huvudet mot mej, hästen kommer då att börja snurra, så fort den stannar eftergift å så kör man om hela proceduren tills man sitter på hästen och är klar med allt pyssel. Så fort hästen rör sig så böj in huvudet mot dig. Efter kanske 5 dagar så stod hon totalt still vid all uppsittning och dylikt. Ett superbra knep!!!
 
idag så testade jag att ta tygeln så att hon böjde huvudet mot mig, först gick hon runt mig i ca 3 varv, tillslut tröttnade hon och stannade så att jag lätt kunde hoppa upp, det kändes faktiskt bra att jag inte behövde muta henne för att stå still, så det ska jag köra med ett tag nu framöver, tack så jättemycket för tipset :) :bow:
 
Grattis!!!
Visst känns det fiffigt när man får lite pli på kusen.

Och det känns ju faktiskt en smula säkrare när man är ensam mitt ute i skogen, om man kan sitta upp och av utan att hästen är någon annanstans.
 
oh va smart! äntligen slipper "jag hoppa upp i farten"! inte det lättaste på en häst som är 170 :crazy: fast jag kan inte prova än på ett tag, är trasig efter en flygtur :(
 
Låter mindre trevligt :confused:
Det är när man lär sej detta knep som man skakar på huvudet åt sig själv när man tänkte på hur det var tidigare! Lycka Till!!!
 
Tack alla som hjälpt mig genom att svara på detta inlägg :bow: :bow:

min häst har äntligen blivit lätt att hoppa upp på igen, jag har ju kört med att ta i innetygeln så att hon har fått snurra runt mig när hon inte velat stå still, å det verkar ha funkat, numer stannar hon direkt, å står still ändå tills jag ber henne att gå fram.
Hon tycker väl antagligen att det är lättare att bara stå still från början än att bara krångla för hon har väl lärt sig att jag inte ger upp i första taget :devil:

det känns vekrligen jätteskönt nu, man behöver aldrig vara orlig över att inte komma upp..tack alla :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Josefineeee
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp