hon får panik!

M

magdus

Det är så att min ridtravare som jag nu ägt i ett halv år får PANIK då hon är ensam eller om hon kommer till nytt ställe.
Som idag då vi släppte henne och hennes hagkompis i en ny hage så d får äta det höga gräset där . när vi släppt in dem där och skulle plocka bort några kvistar och grenar där de skulle kunna skada sig på ,så fick hon total panik! hon sprang runt runt med huvudet högt.
Sedan kom hon i full galopp och styrde rakt mot staketet, som hon sedan HOPPADE över !!! :eek: som tur hoppade hon över till den sidan där planen var.. Men vad skall jag göra för att få henne att inse att hon inte behöver stressa och få panik på det sättet!? :confused:
Hon är ju som sagt föredetta travare och borde ju vara van vid nya platser och sådant.
VAD SKALL JAG GÖRA ?! hon kan ju skada sig när något sådant här händer !

Sv: hon får panik!

Du kanske kan leda runt henne en stund innan ni släpper hästarna så hon får kolla läget lite. Jobbigt när dom hoppar över.

okei , men hon var no helt van med hagen har sett och varit i den förut. kan hon vara ennu mer sådanhär nu när hon är brunstig ?

hon är också sådan att hon kan inte vara ensam

Kan det varit att ni var i hagen och plockade grenar? Kanske skulle göra det först, och sen släppa in hästarna.

det är många hästar som inte gillar att vara ensam. vissa kan få panik då.
men då är det träning som gäller, man får vänja dom att vara ensam lite försiktigt. finns trådar om det om du söker.
men i det här fallet var han ju inte ensam.
men jag tycker ni ska försöka en gång till och se hur det går, och då går ni inte in i hagen och tar bort qvistar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 903
Senast: liiinnea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 117
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama