Hon- eller han- kanin

S

"Sara"

Hej. Råkade ut för en mysko grej häromdan. Jag skulle låna ut min hankanin till grannens hona för att dom ville ha ungar. När vi släppte ihop dom så gjorde dom tvärtom!. Min hane vände upp rumpan och deras hona hoppade på. Lika chockade allihop, så försökte vi sedan titta om man så på vilken som var vilket kön. Det var jättesvårt. Har hört att man ska trycka lite lätt för att man ska se om det finns någon penis eller inte.
Hur ser man vilket kön en kanin är? Kan min kanin vara gravid?

Sv: Hon- eller han- kanin

Alltså ärligt talat, om man inte ens kan könsbestämma, varför ska man då gå och para kaninen och skapa fler ungar än de som redan finns?! :crazy: Det är dels rätt allmänt känt att det är överflöd på kaniner, och dels är det mycket mer som ska tänkas på innan man parar, som att tex läsa på ordentligt innan...

Att könsbestämma är enkelt..oftast framträder hanens organ när man trycker lätt på buken. Sedan ska man inte sätta in hanen i honans bur utan tvärtom. Hur gamla är era kaniner egentligen ? Ibland kan en hona vara så brunstig och till sig att hon nästan våldtar hannen och rider på honom...

Hur gamla är dom? En brunstig hona kan rida på hanen

ärligt talat så tycker jag inte att ni verkar mogen att ge liv åt nya kaniner, lär er mer om kaniner först och främst

Det finns överflöd av kaniner och att bara para dom för skojs skull tycker jag är helt onödigt! sen så tycker jag att årstiden inte är rätt för kaninbäbisar

att könsbestämma kaniner är inte speciellt svårt och om ni inte ens kan se skillnad på dom ni redan har, hur ska ni fixa det med ungarna sen? när dom är små är det väldigt mycket svårare...
och sen säger jag som dom andra att jag tycker inte att ni ska försöka att skaffa fler kaniner :crazy:

och att honan rider på hanen är inte så ovanligt.

Det är bara det att jag aldrig har brytt mig om att titta. När jag köpte honom blev han könsbestämd, men med lite osäkerhet, då han var lite outvecklad. Honan har papper på att hon är hona från säljaren.
Jag har inga ambitioner av att föda upp kaniner! För att jag som sagt vet för lite. Att en hona kan rida på hanen kan jag begripa, det gör ju även andra djurslag men jag blev bara osäker när min kanin vände upp rumpan på det sättet, tänkte att min uppfödare kanske tagit fel.

Hej där, jag tycker du borde åka till antingen en zoo butik eller vetrineren, om du ha en tarnsportbur så kan du bara åka till nån :P

Liknande trådar

Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·
Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 590
Senast: JLoveJ
·
Övr. Djur Hur ska jag göra. Jag är starkt emot att avliva friska djur. Ändast såna som lider och ej kan räddas tycker jag bör avlivas så dom...
2
Svar
38
· Visningar
7 525
M
Däggdjur Hej! Idag var jag inne i en djuraffär och skulle köpa sele. Trots att jag ofta mår dåligt över att se djuren till salu så tittade jag...
Svar
3
· Visningar
2 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka