Hon dricker ur lerpölar!!

Tabitha

Trådstartare
:eek: :eek: :eek: DET kan väl iallafall inte vara så himla nyttigt?! (Apropå botulism :confused: ) Men hur tusan ska jag få henne att sluta? Hon har alltså alltid friskt vatten i hagen, så det där pöldrickandet är ju helt onödigt utifrån mitt perspektiv. Större delen av hagen är inte lerig heller för den delen..

Sv: Hon dricker ur lerpölar!!

diskar du ur karet varje dag?? min häst dricker ogärna från marken men han gör det när jag inte gjort rent vattenkaret. det kanske luktar illa?? eller så är ditt vatten för renat så att det inte smakar "normalt". hästar dricker ju annars regnvatten i det fria. man kan ju tänka på att de har bättre luktsinne än vad vi har, så om din häst vägrar att dricka vattnet kanske man kan undra vad det innehåller...

foderpållen gjorde så när det är så lerigt att han inte vill gå till karet utan d4et är lättare att ta från backen ställ en vattenhink till på ett till ställe?
det är inte bra som du säger finns mycket skit i det vattnet.
vet om 1 pålle som dog av att ätit hö i lerig hage o fick kolik gick ej att rädda jätte vanligt att de får kolik nu när det är så blött

Min häst har vatten, färskt med livsmedelskvalite, att tillgå. Dricker trots detta ut grumliga pölar...
Har tillgång till vatten i boxen hela natten, börjar morgonen med vattenpölsdrickande.
Vad ska man säga? Hästen föredrar skit och lera.

Tack för svar! Karet fräscht och står ej på lerig plats, hon dricker ur det - också..

Det kan vara så att hon kanske saknar något, iform av mineraler, vitaminer osv...
Fast ja vet inte, det är de som jag kom och tänka på...
kommer inte på någon annan förklaring heller, ni andra har sagt de andra bra sakerna...

//c

Mina hästar har friskt vatten i boxarna och friskt vatten i hagen (på icke-lerig plats). Men den ena envisas ändå med att dricka från vattenpölar. Hon har gjort så i hela sitt liv och hon lever än (är snart tio!).

Och min ena katt gör likadant - dricker ur närmaste vattenpöl så fort hon kommer ut :D

Hur skulle en häst kinna få botulism från en vattenpöl?????

Nej, hästar får ju inte botulism av att dricka från en vattenpöl. Inte heller av att äta hö från marken. Däremot kan de få i sig för mycket sand som samlas i tarmarna och av det kan de få kolik. Man kan ge linfrö för att försöka "få ut" eventuell sand. Mer kan du nog inte göra (om du inte vill dränera hagen från vattenpölar....)

Jag har visst fått botulismfobi.. :crazy: :angel: Och det är säkert LIA:s fel! ;) :D

Min märr gjorde också det. Hon stannade gärna och drack ur vattenpölar på ridturer med. Hon avlivades 22 år gammal, av helt andra skäl än vattenpölsdrickande. :D

jag vet inte hur du ska få henne o sluta men det är rätt viktigt för det är ju ganska så stor risk för gruskolik...

* halvt knapplån *

Mina hästar ( och min hund :smirk: ) dricker bara ur pölar där vattnet är klart och inte grumlat. Då ligger ju ev grus och sånt på botten. Tror inte det är någon större fara.

Däremot att fodra grovfoder på lera är ingen höjdare. Jag brukar försöka hitta torra partier/stenar att lägga hö på om hagen är allt för lerig. Sen brukar man ju kunna hitta torrare partier i de flesta hagar om man går in en bit i hagen. Man behöver ju inte lägga höt vid grinden. :angel: ;)

Jag har hållt på med hästar och haft egna hästar rätt länge och jag har aldrig hört om någon häst som fått sandkolik. Hur vanligt är det eg?

/Maria

Det gör min häst också. Trots att det finns rena hoar med friskt vatten. Hon har hållit sig frisk ´hittills i alla fall.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 100
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 469
Senast: Emma-pemma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 197
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar