Hon äter upp hans svans...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare BergTuva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 977
B

BergTuva

Hej. Jag har ett 8 månaders föl som går i samma hage som sin mamma och en vallack. Fölet tuggar på deras manar och svansar. De är tankt att dom ska på utställning till sommaren å då går de ju inte att komma med kort man och svans. Fick tips av en tjej att man kunde spruta/hälla i någon form av örter eller nått sån som skulle göra så att de smakade äckligt så hon inte gör så igen. Är de någon som vet va de e för något ?? eller har andra tipps eller ider ? snälla skriv. vill inte att mina araber ska komma på utställning utan man och svans...

Sv: Hon äter upp hans svans...

Hade samma problem. :smirk: Testade massa grejor. Krubbnix eller vad det heter och VIX blå på burk och något hemmagjort. Inget funkade, bara någon dag. Slutade med att jag sålde hästen (inte pga av det :angel: ) och sen tog det 1.5 år innan svansen växt ut.

Men testa krubbnix eller nått, möjligt att bebisen inte gillar det.

Varför inte bara ta bort fölet därifrån? Avgränsa hagen om du inte har tillgång till en till. Kan ju inte låta fölet förstöra deras eventuella vinster i utställningen:mad:

finns tyvär inte möjlighet till det...

Men du måste ju dela på dom..... Prova att spraya den där antignag sprayen som börjes har. Annars så får du välja. Göra en hage till eller skippa utställningen.

Jag har haft det problemet förut och jag flätade den vuxna hästens svans och smörjde in den med krubbitningsmedel några dagar, sedan fick den vara i fred.

tack de ska jag testa. var kan man köpa sånt medel då ?

Antibit-sprayer finns i de flesta hästsportbutiker. Det finns flera olika sorter. Hör med personalen i butiken kan de hjälpa dig! Även postorderfirmorna har de här produkterna.

Jag vet väldigt många föl som gjort sådär, vet inte vad det beror på. När min häst fick med en fölis med den otäcka vanan så hällde vi tabasco i man och svans :idea: Billigt och bra!

KL

Väcker upp en gammal tråd eftersom jag har fått liknande problem :D

Min unghäst går ihop med ett föl och dess mamma, och nu är det så att fölet har börjat att bita av min hästs man uppe vid mankammen :cry: Det är inte så farligt än, men tänkte försöka att förebygga innan det blir värre...

Kan man använda antibit-spray? Det känns sådär eftersom det är uppe på mankammen. Finns det något "hudvänligt" alternativ?

Dela dom. Ofta så tuggar hingstföl på man och svans. Jag vet inte varför.

De har alla mina gjort oxå men sen har dom fått lekkamrater i egen ålder då har de slutat. De är nog så att dom leker med svansen el går på bakbenen och biter tag i nacken och då ryker hårena. peppar el likn du har fått lite tips som säkert hjälper.

läste ngn gång att man ska smeta in svansen med senap :devil:
ingen aning om det fungerar men kan vara värt att prova:idea:

Min ena häst köptes som unghäst och han gick gärna och snuttade på den ena stoets juver (inte man jag vet men tänkte bara på det där med senap) fick tips om att ha på stark senap, det gick en eller två dagar så hade han slutat!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 710
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 984
Senast: Seabaz
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 311
Senast: Lisa2014
·
Relationer hejsan jag vet att det finns en hel del trådar om svartsjuka pojkvänner / flickvänner men jag känner mig så ångest fylld och taskigt på...
2
Svar
20
· Visningar
2 966
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka