Hon är sjuk..!!

F

Fidelity

... elelr något. Det började för några veckor sedan när vi hittade en liiiten knöl under ganascherna. Jag kom inte ihåg om jag hade sett den där förut eller inte men vi avvaktade.
men förra veckan blev den JÄTTEstor, som en golfboll ungefär och vi ringde veterinären på studs. Han uteslöt kvarka nästan direkt då hon inte var snuriv, hade feber och inga andra hästar visade symtom.
Han fixade tänderna som iaf var fina..

Några dagar senare så sprack bölden och vi tvättade och den blir bara bättre och bättre, ingen feber eller snuvig. Är pigg och äter bättre än någonsin:love:

Sen igår när jag skulle rida så var hon väldigt spändd, men jag red vidare för hon hade ju trots allt inte blivit rider på en vecka (pga bölden). Men så började jag trava. Det var som att sitta på en orm, hon var så VINGLIG. Jag saktade av och slängde av skydden på benen och upp igen. Nu var det ÄNNU värre, fullständigt omöjlig att trava rakt fram. Halt vä bak när jag saktade av till skritt.
Det är något stor fel nu...:cry: :cry:
Inga svullnader eller öm någonstans. Fortfarande ingen feber och äter jättebra.

Det måste ju finnas något samband mellan bölden och hennes balansrubning... hoppas att det inte är allvarligt bara!:cry:

Det första jag tänkte på var borelia, vad är symtomen då?

Vill ju att hon ska bli frisk nu!:cry: :love:

Sv: Hon är sjuk..!!

Nämen!! :o
Hoppas att det blir bättre! Det är det enda jag kan säga till er!

*tröstkramar*

Min häst fick en knöl mellan ganascherna av en fästing, dock blev det inte något mer och den försvann senare.

Det första jag tänkte på när du skrev vinglig och halt är ehrlichia . Min ponny fick det men visade inga symptom alls förutom hälta på böjprov.

Ehrlichian sätter sig gärna på lederna och kan bidra till hälta .. även vinglighet !

Knölen du beskrev låter precis som en sån min unghäst hade/har , den spricker , läker ihop jättefint sen kommer den tillbaka !

Min vet. uteslöt också kvarka efter provtagning. De trodde det kunde vara någon sorts fistelgång som bildats eller att det var ett sticksår . Det enda tips jag fick var att låta den vara så länge inte hästen har ont , då han inte är öm, slö , ingen feber , äter riktigt , andningssvårigheter osv.

Har nog haft ute veterinär 3 ggr för denna " böld " men utan resultat då ingen av dom vet vad det är . Pratade även med en annan klinikveterinär nere på stenestad sist jag var där och han sa också att jag skulle låta den vara tills nåt symptom dök upp och då ville han kanske öppna den och kolla om det fanns nåt där inne ..

Svårt att förklara , men :smirk:

Hoppas det löser sig !

Usch, hoppas verkligen att det inte är något allvarligt. har pratat med nägra på kliniken nu men ska ringa vid 16 igen för att diskutera med veterinärerna hur vi ska göra. De vill helst inte att vi kommer in så det kan vara något smittsamt. Så hoppas att det kommer ut någon snarast:cry:

Erlischia var det första jag tänkte på!
Då kan dom bli vingliga och halta...

Hade ringt vet. å bett dom ta prov!

Hoppas pållen blir bra snart!

Mellan ganascherna sitter bland annat de lymfknutor som dränerar svalgets lymfkärl. Om hästen har en övre luftvägsinfektion eller en infektion i munhåla/svalg (infektion av något slag, infekterad tandrot mm) så svullnar lymfknutorna upp och blir som små bollar. Ibland blir själva lymfknutan infekterad och böldomvandlas, ofta spricker den då och ut kommer var. Såret kan vara svårläkt och kräva behandling.

Ibland kommer infektionen in via ett stick el liknande. Det kan vara en en tagg som kommit in från utsidan eller ett vasst grässtrå som stuckits in under tungan. Detta kan vandra under slemhinnan och ge diverse konstiga symptom.

Vissa infektioner är särskilt förknippade med svullna och böldomvandlade lymfknutor mellan ganascherna. Hit hör framförallt kvarka. Vid akut kvarka ses ofta kraftig luftvägssymptom med tjockt näsflöde, feber etc. Ibland kan en häst med kvarka tillfriskna - men bakterierna ligger inkapslade i kroppen. Då kan en dylik böld uppstå långt senare utan att föregås av så tydliga symptom. Detta är inte så vanligt, men man kan inte utesluta kvarka bara på att hästen inte har snuva och feber.

Vare sig borrelia eller ehrlichios kan förknippas med bölden. Vinglighet och hälta kan höra samman med ett flertal olika diagnoser. Dit hör naturligtvis borrelia, varför man åtminstone bör ta prover om undersökande veterinär anser detta vara befogat.

Eftersom symptomen uppstått i nära anslutning till att hästen haft den här bölden tycker jag att det bör undersökas närmre.

Har fullständiga blodprover tagits? Beställ tid på klinik för ordentlig utredning. Stirra dig inte blind på fästingburna sjukdomar.

Nu har vi tagit blodprov och jag ränkar med att provsvaren kommer i början på nästa vecka.
Hon är halt HB men veterinären kunde inte säga om det kunde bero på någon infektion elelr borelia.

Det kan vara en korsförlamning också om hästen stått ett tag, ta ett CK/ASAT också så ser du det....+ borrelia/erlichia

Jag vill önska dig lycka till.
Skriv och berätta hur det går.

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·
Hundhälsa Min lille Douglas (Kastrerad Shih tzu, 4år) började bli dålig i helgen. Han ville inte gå med ut och gå och han skrek ibland till om man...
2
Svar
22
· Visningar
3 982
Senast: *tove*
·
Hästvård För tre dagar sedan var min häst tjock i vä bak när jag kom upp till stallet. Inte farligt tjock, men ändå svullen och något varm. Han...
Svar
2
· Visningar
980
Senast: TantEster
·
Hästvård Har problem med min häst, någonting är fel och besvärar honom, men ingen tycks veta vad! Historia: Köpte honom ifrån Tyskland i...
2
Svar
20
· Visningar
2 882
Senast: russan 14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit