Hon är så svår i skritten, varför??

Harbor

Trådstartare
Vi har ett Holsteiner halvblodsto, 9 år som är på prov hos oss för köp. Hon kom från Tyskland för en månad sen och nu har vi börjat se hur hon är.
Problemet är att hon är hopplös att skritta med. Otålig, kastar med huvudet, vill springa iväg, och när dottern försöker vara bestämd och handleda henne, så kan hon protestera genom att småstegra. Hon börjar liksom lyfta framtill och idag slängde hon även huvudet bak så dottern fick det i ansiktet.
Vi har haft tränare flera gånger i veckan, men detta problemet har tilltagit mer och mer.
Tänderna kollades och det fixades en vass tand som skavt i munnen. På måndag kommer sadelprovaren och kollar sadeln, för den är inte hennes egen, utan vi har haft en gammal med gelpad under. Den är iallafall inte helt fel, och i Tyskland, därifrån hon kom, så körde man typ med samma sadel till de flesta. (stuteriet födde upp dessa hästar där, så de har antagligen ganska samma form)
På tisdag kommer även massör.
Få se om ryggen är problemet.

Traven går bättre och galoppen riktigt bra, och hon hoppar fint.
Har nån idéer om varför hon annars gör så här??
 
Sv: Hon är så svår i skritten, varför??

Otålig för att få trava (springa). Är hon lugnare efter ridpasset eller är det likadant då?
 
Sv: Hon är så svår i skritten, varför??

Hur fungerar skritten utan ryttare men i arbete, t ex på töm?

En riktig skritt jobbar genom kroppen, det gör att vissa problem i kroppen märks tydligt i skritt. Det låter dock som hästen är ouppfostrad och ömtålig i munnen. Om det är så kort tid sedan hon kom till er (och fick munnen vidgjord) kan det ju vara så att det inte läkt ännu.

Hur fungerar hästen på bettlöst?
 
Sv: Hon är så svår i skritten, varför??

Låter som en pigg häst som är ouppfostrad eller en som har ont eller minns smärtan från tanden, är hon likadan oavsett om ni skrittar före/ mitten av/ efter ridpasset ?
 
Sv: Hon är så svår i skritten, varför??

hästen har kommit från Tyskland för ca en månad sedan. Ni håller redan på med instruktör flera gånger i veckan.

Problem pga miljöombyte och tuffa krav?

Förutom förstås det in är inne på med utrustning, rygg och så vidare.
 
Sv: Hon är så svår i skritten, varför??

vi har en överenskommelse med tränaren, som var med och valde ut hästen i Tyskland att hon är med mycket i början, för att se till att det börjar löpa. Inte fråga om någon hårdträning.
Hästen är nog värst i början av passet när hon är pigg och energisk.
Har också funderat på om det inverkar, att hon varit utan skor i ett år ( fått föl) och nu är hon skodd och broddad. Kan ju kanske kännas annorlunda i benen på nåt sätt? De kan ju säkert reagera på vinkeln i hoven, kanske?
Fast det där med stegrandet, så verkar det vara hennes grej, för en dag när hon fick panik i stallgången, så lyfte hon lite där också.
 
Sv: Hon är så svår i skritten, varför??

Hur fungerar skritten utan ryttare men i arbete, t ex på töm?

En riktig skritt jobbar genom kroppen, det gör att vissa problem i kroppen märks tydligt i skritt. Det låter dock som hästen är ouppfostrad och ömtålig i munnen. Om det är så kort tid sedan hon kom till er (och fick munnen vidgjord) kan det ju vara så att det inte läkt ännu.

Hur fungerar hästen på bettlöst?

Vid longering går hon som en klocka. Har inte provat bettlöst, tror inte dottern vågar (än). har just köpt ett Micklemträns där man lär kunna rida utan bett, visst? Vet du hur det funkar?
För tillfället har vi ett Sprenger Dynamic tredelat och har beställt ett mjukt Beris, rakt med tungfrihet. Tänker att det skulle vara pop kanske.
Tar gärna mot tips.
 
Sv: Hon är så svår i skritten, varför??

Då vet vi alltså att det har något med ryttare att göra.

Det kan vara sadel, bett, hand eller ryttaren i sig själv (inverkan, vikt etc). Tömkörning kan ytterligare ge svar, är det handens inverkan kommer det troligen att synas på töm, även om longering går bra. Går hästen bra även i töm har det troligen med ryttaren att göra, vikten, sadeln eller något i ryttarens sits/inverkan.

Det kan ju vara så enkelt att hästen är för skarp för ryttaren, att ryttaren helt enkelt inte har pondus nog att säga åt hästen vad den ska göra. Den lyder inte utan tycker den kan ta egna beslut alt. sätta sig upp mot ryttarens instruktioner. Att stegra är ett skarpt beteende för en häst, och jag tycker absolut inte att man ska laborera med det själv.

I dina skor hade jag nog tyckt att det var dax att leta en annan häst, innan det händer en olycka. Det är både hästens och ryttarens hälsa som riskeras. Det är helt uppenbart en häst för en erfaren ryttare som reder ut problemen. Med tanke på texten är det nog inte rätt häst för er.
 
Sv: Hon är så svår i skritten, varför??

Min häst är väldigt pigg och börjar takta så fort man tar tyglarna och för mig funkar det att lägga henne i en lägre form till att börja med och börja trava ganska tidigt i passet annars kan jag inte jobba henne i skritt alls.
Sen måste man vara väldigt mjuk i handen när hon väl skrittar.

Ni kanske skulle kunna prova olika sätt att värma upp, t.ex. skritta fram och sen direkt på galoppen så hon får göra av med energi om det är så att hon är pigg.
Eller kanske istället för att göra halvhalter eller bromsa flytta henne för skänkeln göra lite öppnor och slutor så att hon får tänka på något annat än att just skritta.

Detta är förutsatt att hon inte har ont någonstans eller annat!
 
Sv: Hon är så svår i skritten, varför??

Tillägg: en häst som är huvudfixerad ska man ju absolut inte rida med händerna, utan uteslutande rida med sätet för att inte trigga ett oönskat beteende. Det är ju därför väldigt viktigt att verkligen hitta rätt ryttare till den här typen av häst, så det inte eskalerar till en förödande störning som inte går att hantera (jo, med fel ekipagekombination kan det bli så).

Den ryttare som är rätt för en sådan här häst har inga problem ö h t, utan sitter upp och rider, plain & simple.
 
Sv: Hon är så svår i skritten, varför??

Min förre häst ökade så fort jag tog tyglarna och sökte kontakt med munnen i skritt, det tog ungefär ett halvår innan han skrittade avkopplat. För hans del tror jag att det berodde på att hans förre ägare red honom i ett väldigt friskt tempo, och kanske inte skrittade så mycket uppsuttet.

Hans problem var att han slängde upp huvudet och blev svårstyrd och gärna taktade.

Jag tömkörde honom mycket, och var väldigt konsekvent med att han inte fick öka annat än på mitt initiativ. Blev han stökig när jag red ut så hoppade jag hellre av i skritten och skrittade "för hand", eftersom jag tyckte att jag fick bättre kontroll så. Flyttade mycket för skänklar för att sysselsätta honom och undvek att rida honom rak i skritten när han spände sig för att få honom att slappna av i nacken och bli kontrollerbar.

Men det kan ju vara svårt att gå bredvid och styra om man har en väldigt stor häst. Lydnad och att vänta på hjälperna är bra saker att träna på skulle jag säga. Det hjälper också många spända hästar att man tar första skritten till fots och bara leder hästen ett par minuter och sedan trav-joggar direkt efter att man suttit upp, innan man jobbar med skritten från ryggen för att få bort lite spänningar och "spring". Det är viktigt att vara lugn och inte börja dra i hästen.

Har hästen sällskap i hagen föressten? Och kan den springa i hagen? Kan ju vara att den blir mindre taggad om man kan förbättra hur den har det när den inte rids så att den blir lite mer stimulerad "på fritiden" så att säga.
 
Sv: Hon är så svår i skritten, varför??

det där låter väldigt som vår häst. Och vi vill ju ge det en chans. Men ja, alltså, vår tränare satt upp häromdagen, först protesterade hästen och små lyfte några gånger, sen gick hon superfint hela passet.
Vill alltså betona att hon inte stegrar sig högt utan bara lyfter lite.
 
Sv: Hon är så svår i skritten, varför??

Sätter en peng på att det är sadeln eller någon mindre låsning i ryggen, typiskt beteende att det kommer fram så i skritten det är då de känner det mest.
Låsningar i ländryggen är ett vanligt fenomen på fölsto tror det hänger samman med när de släpper bäckenmuskulaturen, har faktiskt fått fixa det på vartenda avelssto som skall igång i arbete igen.
Över till att använda gelpadd så är det många hästar som inte gillar dem speciellt de som är lite tunna i ryggmusklerna som jag gissar att er är om hon precis satts igång, gelpadden saknar kanal vilket gör om de har lite framträdande ryggrad så fördelar den stötarna även till ryggraden.
 
Sv: Hon är så svår i skritten, varför??

vi ser i morgon vad sadelprovaren säger om sadeln, ryggen och padden :-)
 
Sv: Hon är så svår i skritten, varför??

På måndag kommer sadelprovaren och kollar sadeln, för den är inte hennes egen, utan vi har haft en gammal med gelpad under.
Inte helt uteslutet att själva sadeln också kan påverka. Sitter sadeln helfel (för smal, för rak... etc...) så kan den orsaka obehag såväl på stallgången som när en ryttare sätter sig i den. Vissa hästar reagerar då genom att skjuta upp huvudet, sänka ryggen och försöka springa ifrån problemet.

Så det låter vettigt att ni låter terapeuter och sadelutprovare gå igenom hästen för att se om det kan vara relaterat till själva utrustningen.
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 669
Ridning Hej! Jag har fått hem en ny häst för ca 2 veckor sedan. 12 år danskt halvblod. Han har stått på bete i sommar och är milt sagt rund och...
Svar
12
· Visningar
5 096
Senast: Linnpan
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp